اطلاعات

الست گروپ

شرکت افق بین الملل یاسمین

هدف ما در الست گروپ ارائه مشاوره به افرادی می باشد که قصد دارند توانایی های خود را در کشور خود .یا کشورهای دیگر به کار گرفته و زندگی بهتری داشته باشند
شما می توانید با یک بار ثبت نام از مشاوره های تخصصی .و رایگان ما برای رسیدن به هدف خود استفاده نمایید

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت

در این مقاله به بررسی مدارک لازم برای تمدید پاسپورت خواهیم پرداخت.

پاسپورت یک مدرک ضروری و مهم برای کسانی است که در فکر و یا در حال رفت و آمد به کشورهای خارجی هستند.

در این مقاله به بررسی مدارک لازم برای تمدید پاسپورت خواهیم پرداخت.

پاسپورت یک مدرک ضروری و مهم برای کسانی است که در فکر و یا در حال رفت و آمد به کشورهای خارجی هستند.

اخذ یا تمدید آن مانند هر مدرک دیگری مستلزم داشتن و رعایت یک سری شرایط خاص است. به این ترتیب شما باید از این شرایط آگاه باشید و مدارک لازم برای تمدید پاسپورت یا اخذ آن را آماده کنید. در این راستا می توانید از تجربیات کارشناسان موسسه مهاجرتی الست گروپ، بهره مند شوید.

اینفوگرافیک مدارک لازم برای تمدید پاسپورت

اینفوگرافیک مدارک لازم برای تمدید پاسپورت

شرکت الست گروپ، از معتبرترین موسسات مهاجرتی حال حاضر معرفی می شود.
ما در این مطلب می خواهیم به سواات شما در این زمینه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب
پاسپورت یا گذرنامه چیست؟
انواع پاسپورت
ظاهر پاسپورت
شرایط اخذ پاسپورت
تفاوت پاسپورت و ویزا
تمدید پاسپورت، یک ضرورت برای سفر خارجی است.
الزامات تمدید گذرنامه
زمان صدور ویزا
مدارک مورد نیاز برای اخذ یا تمدید گذرنامه
الزامات عکس بیومتریک یا پاسپورت
شرایط ویژه بانوان برای تصویر بیومتریک
شرایط ویژه برای بیومتریک آقایان
استثنائات شرایط اخذ چهره برای تصویر بیومتریک
مدارک خاص مورد نیاز مردان برای اخذ پاسپورت
مدارک خاص مورد نیاز زنان برای اخذ پاسپورت
هزینه پاسپورت چقدر است؟
در خصوص پاسپورت کشورمان٬ ایران چه می دانید؟
چه کسانی واجد شرایط دریافت گذرنامه نیستند؟
چه کسانی واجد شرایط دریافت گذرنامه هستند؟
گذرنامه برای افراد زیر 18 سال
اعتبار پاسپورت چقدر است؟
اگر پاسپورت خود را گم کنیم، چه کار کنیم؟
شرایط اخذ گذرنامه برای مشمولان خدمات دولتی
روند رسیدگی به درخواست خروج از کشور مشمولان
مدت سفرهای مطالعاتی برای مشمولان
چگونه قدرت یک پاسپورت اندازه گیری می شود؟
قدرتمندترین پاسپورت جهان
رتبه بندی و لیست پاسپورت های جهان
ارزش پاسپورت ایران 
جمع بندی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای تمدید پاسپورت با ما همراه باشید.

 

پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

گذرنامه سندی است که هر مسافر باید هنگام عبور از مرزهای یک کشور به یک افسر کنترل گذرنامه که توسط دولت آن کشور انتخاب شده و در فرودگاه ها و مراکز دیگر مستقر است، ارائه دهد. انواع مختلفی از گذرنامه ها وجود دارد.

اما در بیشتر موارد، هر دولت گذرنامه یکسانی را برای شهروندان خود صادر می کند و قوانینی را در مورد نحوه اعمال، شکل ظاهری و نحوه نگهداری آن دیکته می کند.

در موارد نادری، داشتن گذرنامه به دارنده آن اجازه ورود به کشور دیگری را نمی دهد و بسیاری از مسافران برای ورود به کشور مقصد، باید علاوه بر پاسپورت خود، ویزا نیز دریافت کنند. بدین ترتیب پس از درخواست پاسپورت و انجام تشریفات قانونی، با گذرنامه و مدارک لازم برای اخذ ویزا به مرجع صدور ویزای کشور انتخابی خود مراجعه کرده و برای ویزا اقدام می کنند.

صادر کردن آن کاملا در انحصار دولت ها است و هیچ ارگان یا شخصی قادر نیست که برای خود یا دیگران گذرنامه صادر کند. قوانین گذرنامه هر کشور با توجه به شرایط خاص آن کشور توسط دولت آن کشور تعیین می شود و تفاوت های زیادی وجود دارد زیرا شرایط در سراسر جهان متفاوت است.

ویدئو مدارک لازم برای تمدید پاسپورت

به عنوان مثال، در برخی از کشورها از جمله بریتانیا، دولت ها شهروندان را بر اساس معیارهای خود طبقه بندی می کنند و برای هر دسته گذرنامه هایی با ویژگی ها و مشخصات متفاوت صادر می کنند، در حالی که برخی از دولت ها مانند دولت کره شمالی، آن را محدود کرده اند. گذرنامه فقط برای یک کشور صادر می شود و فقط تعداد محدودی؛ همچنین بسیاری از شهروندان آن ها حق دریافت گذرنامه را ندارند.

در بیشتر موارد، دولت ها برای هر شهروند تنها یک پاسپورت را مجاز می دانند، اما برخی از کشورها به برخی از شهروندان اجازه می دهند که چندین پاسپورت داشته باشند. مدت اعتبار پاسپورت در کشورهای مختلف متفاوت است و دولت ها بسته به شرایط خود، محدودیت های متفاوتی را در این زمینه در نظر می گیرند.

برای مثال اعتبار پاسپورت در ایران 5 سال و در آمریکا 10 سال است. البته برخی کشورها از جمله آمریکا شرایط اعتباری متفاوتی را برای گروه های سنی مختلف در مقایسه با سایر گروه های سنی در نظر می گیرند.

به عنوان مثال در آمریکا و انگلستان پاسپورت های زیر 16 سال به مدت پنج سال اعتبار دارند و کسانی که قبل از سن 16 سالگی پاسپورت گرفته اند، باید پس از رسیدن به این سن، مجددا برای پاسپورت اقدام کنند. اطلاعات تکمیلی را از مشاورین شرکت الست گروپ دریافت نمایید.

انواع پاسپورت

انواع پاسپورت

در این بخش از مقاله “مدارک لازم برای تمدید پاسپورت” می خواهیم درباره انواع پاسپورت حرف زده و هر یک را به اختصار توضیح دهیم.

پاسپورت معمولی

این نوع گذرنامه که با نام های گذرنامه توریستی، گذرنامه خدماتی یا گذرنامه معمولی نیز شناخته می شود، رایج ترین نوع گذرنامه است و اکثر شهروندانی که برای دریافت گذرنامه اقدام می کنند، این نوع گذرنامه را دریافت می کنند.

گذرنامه خدماتی

این گذرنامه که به عنوان گذرنامه رسمی نیز شناخته می شود، برای مقامات دولتی که وظایف رسمی را انجام می دهند، صادر می شود.

گذرنامه دیپلماتیک

این نوع پاسپورت که به عنوان پاسپورت سیاسی نیز شناخته می شود، برای سفرهای رسمی بین المللی برای رهبران سیاسی کشورها صادر می شود.

گذرنامه اضطراری

این نوع گذرنامه که به نام گذرنامه موقت نیز شناخته می شود، گذرنامه ای است که برای افرادی که به هر دلیلی از جمله گم شدن یا دزدیده شدن پاسپورت خود قادر به ارائه گذرنامه خود نیستند، برای مدت زمان بسیار محدودی صادر می شود. اعتبار این پاسپورت موقت بسیار کوتاه است.

پاسپورت مشترک

این نوع پاسپورت، زمانی استفاده می شود که یک گروه با هم به یک مقصد سفر می کنند، مانند گروهی از ورزشکاران که در یک مسابقه ورزشی شرکت می کنند.

پاسپورت خانوادگی

این پاسپورت، برای یکی از اعضای خانواده صادر می شود و دارنده گذرنامه می تواند برای همراهی اعضای خانواده در سفر از آن استفاده کند، اما به سایر اعضای خانواده اجازه نمی دهد که بدون حضور دارنده اصلی سفر کنند.

پاسپورت داخلی

برخی از کشورها گذرنامه خود را برای سفر شهروندان داخلی همان کشور طراحی می کنند. در حال حاضر طراحی گذرنامه برای سفرهای داخلی برای کنترل تعداد سفرها و سفرهای بین شهری است.
موارد ذکر شده در این بخش، رایج ترین انواع پاسپورت هستند و همه موارد را شامل نمی شوند.

پاسپورت های ایرانی فقط شامل سه مورد اول هستند. جدای از این موارد، گذرنامه ها به دو صورت کاغذی و بیومتریک طراحی و صادر شده است و اکنون بسیاری از کشورها برای جلوگیری از تقلب و جعل گذرنامه، استفاده از گذرنامه های بیومتریک را آغاز کرده اند. شما می توانید برای اخذ انواع پاسپورت، از تیم الست گروپ کمک بگیرید.
 
شما در حال مطالعه مقاله مدارک لازم برای تمدید پاسپورت می باشید.

ظاهر پاسپورت

ظاهر پاسپورت

گذرنامه یک کشور ممکن است متفاوت از کشور دیگر به نظر برسد، اما در هر صورت همه گذرنامه ها دارای ویژگی های ظاهری استانداردی هستند که توسط سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ایکائو) تعیین شده است.

این معیارها شامل اطلاعات مورد نیاز مانند ابعاد پاسپورت، 88×125 میلیمتر، تعداد صفحات، نام دارنده گذرنامه، ملیت، عکس، امضا و مشخصات می باشد. کلیه گذرنامه ها باید دارای جلدی با نام کشور صادر کننده و نماد آن کشور و بیانیه ای مبنی بر عدم جعلی بودن سند باشد.

هر پاسپورت باید حداقل 8 صفحه خالی با فضای کافی برای مهر ویزا داشته باشد. آن چه اشاره کردیم، نکاتی است که همه دولت ها در طراحی پاسپورت خود باید در نظر داشته باشند.

جدای از این، برخی از کشورها مانند کشورهای اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آمریکای مرکزی، از پاسپورت هایی استفاده می کنند که ظاهری یکسان یا بسیار نزدیک به یکدیگر دارند. زبانی که اطلاعات پاسپورت به آن نوشته می شود، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما اکثر کشورها از زبان رسمی در کنار انگلیسی استفاده می کنند.

شرایط اخذ پاسپورت

شرایط اخذ پاسپورت

برای دریافت پاسپورت، شهروندان هر کشوری باید دارای ویژگی های مشخص شده توسط دولت آن کشور باشند. در غیر این صورت گذرنامه صادر نخواهد شد. به عنوان مثال در کشور ما، زن متاهل هنگام درخواست پاسپورت باید مدرکی دال بر رضایت همسرش ارائه کند یا برای صدور چنین مجوزی، وکالتنامه شوهرش را داشته باشد.

افرادی که در لیست ممنوعه یک کشور هستند، نمی توانند پاسپورت بگیرند. علاوه بر این، مالیات دهندگان، کسانی که سابقه بد سفر به خارج از کشور دارند، کسانی که واجد شرایط دریافت گذرنامه نظامی نیستند و کودکان زیر 18 سال، بدون اجازه والدین مجاز نیستند.

البته همه کشورها برای اخذ پاسپورت شرایط یکسانی ندارند و هر کشوری قوانین خاص خود را دارد. برای کسب آگاهی بیشتر، به شرکت الست گروپ مراجعه نمایید.

تفاوت پاسپورت و ویزا

تفاوت پاسپورت و ویزا

همان طور که قبلا ذکر شد، گذرنامه نوعی مدرک شناسایی برای شهروندان یک کشور برای سفر به کشور دیگر است. گذرنامه معمولاً به صورت دفترچه ای با مشخصات ذکر شده درست می شود و دارای چندین صفحه برای مهر ویزا می باشد. داشتن گذرنامه به این معنی نیست که دارنده آن می تواند وارد کشور دیگری شود.

قبل از سفر، به عنوان مثال، شهروندان ایرانی برای ورود به کشورهای حوزه شینگن باید با مراجعه به سفارتخانه ها، کنسولگری ها یا سایر مراکزی که از سوی دولت های این کشورها تعیین شده است، برای دریافت ویزا اقدام کنند. در صورتی که مدارک متقاضی ویزا کامل باشد و مرجع صادرکننده ویزا تشخیص دهد که مشکلی برای ورود متقاضی به کشور وجود ندارد، ویزا برای متقاضی صادر می شود.

ویزاها انواع مختلفی دارند مانند ویزای توریستی، ویزای کار، ویزای ازدواج و ویزای تحصیلی. ویزا اغلب به صورت مهر در یکی از صفحات گذرنامه صادر می شود، اما در برخی موارد به صورت برگه جداگانه به متقاضی ارائه می شود.

برخی از کشورها برای ورود اتباع سایر کشورها، نیازی به ویزا ندارند و در این شرایط ارائه گذرنامه در بدو ورود به کشور مقصد کافی است و نیازی به ویزا نیست و شما می توانید با ارائه پاسپورت خود وارد کشور شوید.

برای مثال کشور ژاپن دارای یک پاسپورت با ارزش است که دارندگان آن می توانند به بسیاری از کشورهای جهان بدون ویزا سفر کنند. ما در ادامه مقاله “مدارک لازم برای تمدید پاسپورت” نگاهی به لیست پاسپورت های جهان و ارزش و اعتبار آن ها خواهیم انداخت.

تمدید پاسپورت یک ضرورت برای سفر خارجی است

تمدید پاسپورت یک ضرورت برای سفر خارجی است

شاید فکر کنید که بعد از خرید بلیت هواپیما و رزرو هتل، فقط چیزهای کوچکی باقی می ماند. اما اگر به تاریخچه پاسپورت خود توجه نکنید، تمام نقشه های شما خراب می شود.

اگر پاسپورت شما به مدت شش ماه پس از خروج از کشور معتبر نیست، به فکر کنسل کردن سفر خارجی خود باشید. البته این بیشتر در سفر به کشورهایی اتفاق می افتد که نیازی به ویزا ندارند. چون وقتی برای گرفتن ویزا به کنسولگری مراجعه می کنید، اعتبار پاسپورت آن را کنترل می کنند.
 
شما در حال مطالعه مقاله مدارک لازم برای تمدید پاسپورت می باشید.

الزامات تمدید گذرنامه

الزامات تمدید گذرنامه

اکنون وقت آن است که بدانید برای تمدید گذرنامه چه باید کرد و شرایط تمدید گذرنامه چیست؟ برای این منظور می بایست همه ی مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به یکی از دفاتر پلیس 10+ ببرید.

با در نظر گرفتن این موضوع که دفاتر خدمات الکترونیک پلیس +10 معمولاً پر ازدحام هستند، بهتر است برای صرفه جویی در وقت خود، نزدیکترین دفتر پلیس +10 به محل کار یا منزل خود را جست و جو و پیدا کنید. مدارک را همراه با فرم هایی که به کمک متخصصین شرکت الست گروپ تکمیل کرده اید، به افسر پاسپورت تحویل دهید. 

زمان صدور ویزا

در رابطه با زمان صادر شدن پاسپورت می توان گفت که پاسپورت معمولا از طریق پست بین ۲ تا ۳ روز به دست متقاضی می رسد اما به دلیل تاخیر در مراحل اعزام و یا مشکلات دیگر، این زمان ممکن است تا ۱۰ روز طول بکشد. برای این که بدانید چگونه می شود در سریع ترین زمان ممکن موفق به اخذ پاسپورت شد، می توانید با کارشناسان الست گروپ مشورت کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ، تمدید و تعویض گذرنامه یکی است که در ادامه مقاله “مدارک لازم برای تمدید پاسپورت” به طور کامل توضیح داده شده است. با ما همراه باشید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ یا تمدید گذرنامه

مدارک مورد نیاز برای اخذ یا تمدید گذرنامه

مدارک لازم برای اخذ پاسپورت شامل تعدادی موارد مشابه بین خانم ها و آقایان (برای تمامی متقاضیان) و تعدادی اسناد جداگانه برای هر یک از این دسته ها می باشد. بنابراین تهیه اقلام مشترک و مدارک مشخص مربوط به زنان و مردان برای اخذ پاسپورت ضروری است. توجه داشته باشید که حضور متقاضی (دارنده گذرنامه) در تمامی رده های سنی هنگام ارائه مدارک در پلیس +10 الزامی است.
اصل شناسنامه 
 شناسه ملی یا تاییدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان گذرنامه
جدیدترین اصل گذرنامه خود را (اگر هنوز معتبر است) همراه داشته باشید.
عکس بیومتریک گرفته شده در دفاتر پلیس +10 
برای افراد زیر 18 سال، مجوز محضری از والدین یا قیم قانونی لازم است.
افراد بالای 15 سال باید هنگام مراجعه به دفتر، کارت شناسایی عکس دار ارائه دهند.
افراد زیر 15 سال باید دفترچه بیمه، گواهی اشتغال به کار یا پاسپورت خود را همراه با عکس به ماموران صادر کننده گذرنامه برای اخذ گذرنامه تحویل دهند.
بازنشستگان نظامی که 5 سال است که بازنشسته شده اند، باید مجوز کتبی از واحد خود داشته باشند.
بازنشستگان نظامی که 5 سال نیست که بازنشسته شده اند، باید اصل و فتوکپی کارت بازنشستگی را ارائه دهند. در این شرایط نیازی به ارائه گواهی از سازمان مربوطه نمی باشد.
سربازانی که همچنان شاغل هستند، باید ابتدا رضایت نامه حفاظت یگان مربوطه را به مسئول مربوطه دهند و پس از ثبت نام به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس راهور تحویل دهند.

برای کسانی که در خارج از کشور متولد شده اند، مدرک ورود الزامی است.

اطلاعات تکمیلی را از شرکت الست گروپ کسب نمایید.

الزامات عکس بیومتریک یا پاسپورت

هم اکنون که شما این مطلب را می خوانید، همه دفاتر پلیس 10+ دوربین مخصوص عکسبرداری بیومتریک از چهره و دستگاه گرفتن اثر انگشت مطابق با استانداردهای پلیس دارند. برای این که بتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن از کیوسک های اداری پیشرفته استفاده کنید، باید به نکات زیر توجه کنید.

توجه داشته باشید که تاریخ انقضای تصویر صورت گرفته شده در دفاتر خدمات الکترونیک سه سال است و در صورت درخواست پس از سه سال باید تصویر جدیدی تهیه کنید. در صورت درخواست بیش از یک بار در کمتر از سه سال، عکس پیشین اعتبار نخواهد داشت و باید تصویر جدیدی ثبت گردد.

شرایط ویژه بانوان برای تصویر بیومتریک

رعایت وضعیت ظاهری استاندارد مطابق با موازین و قوانین جمهوری اسلامی در درگاه خدمات الکترونیک پلیس که عبارت است از:
    حجاب کامل (تار مو و ریشه پیدا نباشد.)
    بدون آرایش نامتعارف
    بدون عینک
    از ماسک یا روسری بدون طرح استفاده کنید. (سفید، سبز تیره یا روشن نباشد.)
    لازم است که در عکس گذرنامه، گردی کامل صورت شامل گوشه ابروها، گونه ها، چانه و پیشانی پیدا باشد.
    نباید از اشیاء تزئینی روی صورت استفاده گردد (مانند جواهرات روی بینی و دندان)
    در عکس گذرنامه، حجاب کامل برای زنان بالای 5 سال اجباری است (!)
    دختران زیر 5 سال باید در حین ارائه پاسپورت، لباس پوشیده بر تن داشته باشند و گوش هایشان کاملاً پیدا باشد.

شما در حال مطالعه مقاله مدارک لازم برای تمدید پاسپورت می باشید.

شرایط ویژه برای بیومتریک آقایان

شرایط ویژه برای بیومتریک آقایان

آقایان نیز برای ثبت بیومتریک باید شرایطی را رعایت کنند. این شرایط عبارتند از:
    آرایش نداشته باشند.
    عینک نداشته باشند.
    کلاه نداشته باشند.
    کراوات نداشته باشند.
    گردنبند نداشته باشند.
    نوشته و برچسب روی لباس نداشته باشند.
    لباس های سفید و سبز نپوشند.
    از لباس های یقه باز یا کت های بلند یقه دار استفاده نشود.
    پیدا بودن تمام قسمت های صورت به خصوص گوش ها 
    از عناصر تزئینی روی صورت استفاده نگردد.
    از مدل موهای غیر متعارف استفاده نشود.
    ریش مطابق عرف جامعه باشد تا لب ها دیده شود. 
    لباس روحانیت و عمامه برای روحانیون قابل قبول است.

استثنائات شرایط اخذ چهره برای تصویر بیومتریک

افرادی که شامل موارد زیر می ‌شوند، نمی ‌توانند از کیوسک ‌های اداری استفاده کنند و در هنگام مراجعه به دفاتر باید عکس خود را طبق ضوابط اعلام شده به همراه داشته باشند.
    کودکان زیر 3 سال
    افرادی که دچار آسیب سر هستند.
    بیماران تحت شیمی درمانی
    افرادی که تحت عمل جراحی پلاستیک صورت قرار گرفته اند و دوره درمان هنوز کامل نشده است.
    اقلیت مذهبی امتیازات خاص خود را دارند.

مدارک خاص مورد نیاز مردان برای اخذ پاسپورت

اصل و کپی کارت پایان خدمت یا فقط معافیت هوشمند (کارت های معافیت قدیمی معتبر نیست) یا مجوز رسمی از سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان
24 ساعت پس از درخواست تعویض، افرادی که کارت خدمت قدیمی یا کارت معافیت را به کارت هوشمند تغییر داده اند، می توانند با ارائه فرم ثبت درخواست تعویض کارت به ماموران گذرنامه حاضر در گذرنامه، نسبت به صدور یا تعویض گذرنامه اقدام کنند. 

افراد بالای 50 سال نیازی به همراه داشتن کارت پایان خدمت ندارند.
دانشجویان برای خروج از کشور باید نامه ای از دانشگاه خود دریافت کرده و به سازمان وظیفه عمومی تحویل دهند.

مدارک خاص مورد نیاز زنان برای اخذ پاسپورت

مدارک خاص مورد نیاز زنان برای اخذ پاسپورت

زن متاهل باید اجازه کتبی و محضری از شوهرش داشته باشد.
خانمی که در خارج از کشور زندگی می کند، در صورت داشتن شوهر خارجی، نیازی به اجازه محضری از همسر خود ندارد.

زنانی که همسر خود را از دست داده اند، باید اصل گواهی فوت یا شناسنامه نامعتبر شوهر خود را به همراه داشته باشند.
زنانی که از همسران خود جدا شده اند، برای اخذ پاسپورت باید اصل طلاق را ارائه دهند.

هزینه پاسپورت چقدر است؟

هزینه پاسپورت چقدر است؟

انجام مراحل اداری برای اخذ این مدرک یکی از مراحل می باشد. هر کسی که قصد اخذ یا تمدید آن را دارد، باید به دفاتر الکترونیک نیروی انتظامی یا پلیس + 10 برود. اجرای هر مرحله از اخذ گذرنامه در این دفاتر، هزینه های مختلفی را به دنبال دارد که طبیعتا هر سال میزان آن تغییر می کند. در حال حاضر هزینه گذرنامه شامل:
هزینه صدور گذرنامه : 3,850,000 ریال
هزینه ای که باید به شهرادی پرداخت شود: 62500 ریال
خدمات گذرنامه: 731520 ریال
هزینه فتوکپی و مستندات که به صورت جداگانه در کیوسک های موجود در دفاتر انجام می شود: 000430 ریال

لازم به ذکر است که  مبالغ مذکور تنها از طریق کارتخوان پلیس +10 امکانپذیر است و واریز اینترنتی، فیش واریزی بانکی یا حواله بانکی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
برای کسب اطلاعات بیشتر، با مشاورین شرکت الست گروپ در ارتباط باشید.

شما در حال مطالعه مقاله “مدارک لازم برای تمدید پاسپورت” می باشید.

درباره پاسپورت کشورمان ایران

در ایران برای خروج از کشور، گذرنامه صادر می شود. گذرنامه بر اساس عناصر مربوط به قوانین گذرنامه، فقط زمانی صادر می شود که شخص متقاضی مدارکی برای اثبات هویت ایرانی خود ارائه دهد. چنانچه متوجه شدید، خروج از کشور بدون پاسپورت خلاف قانون است.

در نتیجه می توانید برای تایید و صدور گذرنامه خود به پلیس گذرنامه مراجعه کنید. این افراد توسط وزارت امور خارجه برای رسیدگی به امور مربوط به ورود و خروج از کشور انتخاب شده اند.

طبق مواد 5 و 14 قانون گذرنامه مصوب 1351، گذرنامه افراد در هنگام ورود و خروج از کشور باید توسط مأموران مربوطه بررسی شود. ضمناً افرادی که پاسپورت ندارند، حق ورود به ایران را ندارند.

چه کسانی واجد شرایط دریافت گذرنامه نیستند؟

گرفتن این مدرک بستگی به قوانین مربوطه دارد. به این علت افراد زیر واجد شرایط دریافت گذرنامه نیستند:
افرادی که با دستور کتبی مقامات قضایی، اجازه خروج از ایران را ندارند.

افراد با سابقه بد اجازه خروج از کشور را ندارند. (افراد می توانند دو سال پس از سابقه بد خود پاسپورت بگیرند.)

کسانی اگر که کشور را ترک کنند، به گفته مقامات، دولت را متضرر می کنند.
کسانی که مالیات بدهکارند.

چه کسانی واجد شرایط دریافت گذرنامه هستند؟

چه کسانی واجد شرایط دریافت گذرنامه هستند؟

کلیه افرادی که مشکلات فوق را ندارند، می توانند با ارائه مدارک لازم برای اخذ گذرنامه به دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند. ضمناً صدور گذرنامه برای کودکان زیر 18 سال با اجازه ولی مشکلی ندارد. افراد مشمول خدمت سربازی تنها در صورت داشتن دستور کتبی از اداره خدمات عمومی، می توانند کشور را ترک کنند.

همان طور که قبلا ذکر شد، یک زن متاهل نیز برای خروج از کشور نیاز به اجازه کتبی رسمی از همسرش دارد. البته شایان ذکر است که افراد در شرایط بحرانی و ضروری می توانند با اخذ مجوز از دادگستری شهر خود، از کشور خارج شوند.

گذرنامه برای افراد زیر 18 سال

هم اکنون بدون محدودیت سنی برای تمامی شهروندان، این مدرک مهم مستقل صادر می شود اما برای افراد زیر 18 سال، با مجوز کتبی امکان اخذ آن وجود دارد.

اعتبار پاسپورت چقدر است؟

همه اسنادی که اطلاعات شخصی ما را نشان می دهند، تاریخ پایان اعتبار دارند. پاسپورت نیز همین شرایط را دارد. طبق قوانین گذرنامه، هر پاسپورت تا 5 سال اعتبار دارد. پس از اتمام این پنج سال، فرد باید گذرنامه خود را مطابق با شرایط تمدید گذرنامه تمدید کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه دهد.

اگر چه می توانید با پاسپورت خود به کشورهای بی شماری سفر کنید. اما اگر دولت به شما اجازه ورود به برخی کشورها را ندهد، سفر شما امکانپذیر نخواهد بود.

اگر پاسپورت خود را گم کنیم، چه کار کنیم؟

اگر پاسپورت خود را گم کردید یا به هر دلیلی دفترچه گذرنامه تان خراب شد، باید از پلیس +10 کمک بگیرید. باید مفقود شدن گذرنامه خود را به اداره گذرنامه استان خود اطلاع دهید.
توجه: در صورتی که پاسپورت شما منقضی شده و مفقود یا آسیب دیده باشد، نیازی به اعلام مفقودی نیست و مراجعه به دفاتر کافی است.

پس از اعلام مفقود شدن آن، برای صدور مجدد پاسپورت باید همان مراحل اخذ پاسپورت را طی کنید.

شما در حال مطالعه مقاله “مدارک لازم برای تمدید پاسپورت” می باشید.

شرایط اخذ گذرنامه برای مشمولان خدمات دولتی

قوانین و شرایط اخذ گذرنامه برای مشمولان خدمت وظیفه عمومی با دارندگان کارت پایان خدمت کمی متفاوت است. طبق قوانین، مردان در سن قانونی مشمول خدمت سربازی هستند. حال ممکن است فرد کارت معافیت از هزینه دریافت کند یا مشمول معافیت تحصیلی شود در غیر این صورت، مشمول خدمت می شود.
شرایط کلی مشمولان برای خروج از کشور به شرح زیر می باشد:
غیبت نداشته باشد.
معافیت تحصیلی یا وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد.
در سال های اولیه تحصیل یا در مقطع کاردانی باشد. (برای سنوات کاردانی مجوز داشته باشد.)
افرادی که تحصیلات خود را به پایان رسانده اند و در مهلت یک ساله درخواست هستند. 
برای بازگشت به موقع به کشور، ضمانت لازم را ارائه دهند.
ارائه گواهی کار و تحصیل به دانش آموزان و درخواست مجوز خروج موقت برای دانشجویان

روند رسیدگی به درخواست خروج از کشور مشمولان

دانشجو: از طریق وب سایت سازمان خدمات عمومی خدمات الکترونیک

بورسیه تحصیلی: ارائه کار و تحصیل به همراه سند سفر مربوط به وظیفه عمومی در محل دانشگاه یا محل سکونت واجد شرایط و سپس صدور و ارسال مجوز خروج از کشور از طریق سیستم خدمات عمومی به پلیس گذرنامه. در نهایت باید برای صدور یا تمدید گذرنامه به اداره گذرنامه مراجعه شود.

سفرهای مطالعاتی برای مشمولان

افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند، می توانند بر اساس مدرک تحصیلی خود برای مدتی در کشور دیگری اقامت داشته باشند. این دوره برای کارشناسی ارشد 6 ماه و برای دانشجویان دکتری 12 ماه می باشد. پس از آن می توانند به وظیفه عمومی خود برگردند و حقوق دریافت کنند.

این افراد صاحب منفعت می توانند تحت شرایطی برای سفرهای ورزشی، علمی، کاری و ... از کشور خارج شوند. یکی از شرایط اخذ گذرنامه برای این گونه افراد این است که با توجه به پروازی که پیش روی خود دارند، باید به بانک سپرده پرداخت کنند. این مبلغ از پیش تعیین شده برای سفرهای تحقیقاتی، تفریحی و زیارتی متفاوت است و مبلغ واریزی برای سفرهای تفریحی معمولا کمتر از سایر سفرها است.

چگونه قدرت یک پاسپورت اندازه گیری می شود؟

چگونه قدرت یک پاسپورت اندازه گیری می شود؟

همه کشورهای مستقل برای شهروندان خود پاسپورت صادر می کنند. این مدارک برای سفر به کشورهای دیگر ضروری است. با این حال، بسیاری از مقاصد به ویزای توریستی نیز نیاز دارند و در برخی موارد، سیاست ویزای یک کشور ممکن است به مسافران ملیت های خاصی اجازه دهد تا برای مدتی بدون ویزا از این کشور بازدید کنند. این معمولاً به دلیل توافقات بین دو کشور است.

 در این مورد تنها چیزی که نیاز است، پاسپورت مسافر است. در نتیجه، هرچه مسافران بدون ویزا به کشورهای بیشتری دسترسی داشته باشند، پاسپورت آن ها قوی تر خواهد بود. در این راستا می توانید از مشاورین مجرب شرکت الست گروپ، راهنمایی بگیرید.

شما در حال مطالعه مقاله مدارک لازم برای تمدید پاسپورت می باشید.

قدرتمندترین پاسپورت جهان

قدرتمندترین پاسپورت جهان

ژاپن با پاسپورت خود در صدر رتبه بندی قرار دارد و دسترسی بدون ویزا به 191 مقصد در سراسر جهان را ممکن می سازد.
سنگاپور با 190 مقصد پس از ژاپن دومین پاسپورت قدرتمند جهان را دارد.

آلمان و کره جنوبی در رده سوم قرار دارند. گذرنامه های صادر شده توسط این کشورها امکان سفر بدون ویزا به 189 مقصد در سراسر جهان را امکانپذیر می کند.

چندین کشور اتحادیه اروپا در لیست گذرنامه های برتر قرار دارند. پاسپورت های ایتالیا، فنلاند، لوگزامبورگ و اسپانیا در رتبه چهارم و پاسپورت های اتریشی و دانمارکی در رتبه پنجم قرار گرفتند. پاسپورت های فرانسوی، ایرلندی، هلندی، پرتغالی و سوئدی در رتبه ششم قرار گرفتند.

10 پاسپورت برتر جهان شامل پاسپورت های بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا نیز می شود. پاسپورت کانادا به عنوان نهمین پاسپورت قدرتمند جهان شناخته می شوند و اجازه ورود بدون ویزا به 183 مقصد را می دهد.

رتبه بندی و لیست پاسپورت های جهان

رتبه بندی و لیست پاسپورت های جهان

در بخش قبلی مقاله مدارک لازم برای تمدید پاسپورت گفتیم که ارزش یک پاسپورت بر چه معیاری مشخص می شود. همچنین نام چند مورد از قوی ترین پاسپورت های جهان را آوردیم. در این قسمت می خواهیم نگاهی کلی تر به این موضوع بیندازیم. لذا در زیر و با کمک متخصصین شرکت الست گروپ، لیستی از پاسپورت های جهان را به همراه رتبه و امتیاز ارئه داده ایم. 
    رتبه:    کشور، امتیاز: نمره
    1: ژاپن، امتیاز: 191
    2: سنگاپور، امتیاز: 190
    3: آلمان، امتیاز: 189
    کره جنوبی، امتیاز: 189
    4: فنلاند، امتیاز: 188
    ایتالیا، امتیاز: 188
    لوکزامبورگ، امتیاز: 188
    اسپانیا، امتیاز: 188
    5: اتریش، امتیاز: 187
    دانمارک، امتیاز: 187
    6: فرانسه، امتیاز: 186
    ایرلند، امتیاز: 186
    هلند، امتیاز: 186
    پرتقال، امتیاز: 186
    سوئد، امتیاز: 186
    7: بلژیک، امتیاز: 185
    نیوزلند، امتیاز: 185
    نروژ، امتیاز: 185
    سوئیس، امتیاز: 185
    انگلستان، امتیاز: 185
    آمریکا، امتیاز: 185
    8: استرالیا، امتیاز: 184
    چک، امتیاز: 184
    یونان، امتیاز: 184
    مالت، امتیاز: 184
    9: کانادا، امتیاز: 183
    10: مجارستان، امتیاز: 182
    11: ایسلند، امتیاز: 181
    لیتوانی، امتیاز: 181
    لهستان، امتیاز: 181
    اسلوواکی، امتیاز: 181
    12: لتونی، امتیاز: 180
    اسلوونی، امتیاز: 180
    13: استونی، امتیاز: 179
    14: لیختن اشتاین، امتیاز: 178
    مالزی    178
    15: شیلی، امتیاز: 174
    قبرس، امتیاز: 174
    موناکو، امتیاز: 174
    16: امارات، امتیاز: 173
    17: رومانی، امتیاز: 172
    18: بلغارستان، امتیاز: 171
    کروواسی، امتیاز: 171
    19: آرژانتین، امتیاز: 170
    برزیل، امتیاز: 170
    هنگ کنگ، امتیاز: 170
    20: سن مارینو، امتیاز: 168
    21: آندورا، امتیاز: 167
    22: برونئی، امتیاز: 166
    23: باربادوس، امتیاز: 161
    اسرائیل، امتیاز: 161
    24: مکزیک، امتیاز: 159
    25: سنت کیتس و نویس، امتیاز: 156
    26: باهاماس، امتیاز: 155

شما در حال مطالعه مقاله “مدارک لازم برای تمدید پاسپورت” می باشید.
    27: اوروگوئه، امتیاز: 153
    واتیکان، امتیاز: 153
    28: آنتیگوآ و باربودا، امتیاز: 151
    سیشل، امتیاز: 151
    29: کاستاریکا، امتیاز: 150
    ترینادوتوباگو، امتیاز: 150
    30: سنت ویسنت و گرانادین، امتیاز: 148
    31: موریس، امتیاز: 146
    سنت لوسیا، امتیاز: 146
    32: تایوان، امتیاز: 145
    33: گرانادا، امتیاز: 144
    ماکائو، امتیاز: 144
    34: دومینیکا    143
    35: پاناما، امتیاز: 142
    36: پاراگوئه، امتیاز: 141
    37: پرو، امتیاز: 135
    38: السالوادور، امتیاز: 134
    هندوراس، امتیاز: 134
    صربستان، امتیاز: 134
    39: گواتمالا، امتیاز: 133
    40: ساموئی، امتیاز: 131
    جزایر سلیمان، امتیاز: 131
    41: اوکراین، امتیاز: 130
    وانواتو، امتیاز: 130
    42: کلمبیا، امتیاز: 129
    نیکاراگوئه، امتیاز: 129
    ونزوئلا، امتیاز: 129
    43: تووالو، امتیاز: 127
    44: تونگا، امتیاز: 125
    45: مونتنگرو، امتیاز: 124
    مقدونیه، امتیاز: 124
    46: کریباتی، امتیاز: 123
    جزایر مارشال، امتیاز: 123
    47: مولداوی، امتیاز: 120
    جزائر پالائو، امتیاز: 120
    48: میکرونزی، امتیاز: 118
    49: بوسنی، امتیاز: 117
    50: روسیه، امتیاز: 116
    51: گرجستان، امتیاز: 115
    52: آلبانی، امتیاز: 114
    53: ترکیه، امتیاز: 110
    54: بلیز، امتیاز: 101
    آفریقای جنوبی، امتیاز: 101
    55: کویت، امتیاز: 96
    56: قطر، امتیاز: 95
    57: تیمورلسته، امتیاز: 94
    58: اکووادور، امتیاز: 92
    59: نائورو، امتیاز: 89
    60: فیجی، امتیاز: 88
    گویان، امتیاز: 88
    61: جامائیکا، امتیاز: 86
    62: بوتسوانا، امتیاز: 85
    مالدیو، امتیاز: 85
    63: گینه نو، امتیاز: 84
    64: بحرین، امتیاز: 83
    65: عمان، امتیاز: 80
    66: عربستان، امتیاز: 79
    تایلند، امتیاز: 79
    67: بولیوی، امتیاز: 78
    سورینام، امتیاز: 78
    68: نامیبیا، امتیاز: 77
    69: لسوتو، امتیاز: 76
    70: بلاروس، امتیاز: 75
    چین، امتیاز: 75
    قزاقستان، امتیاز: 75
    71:    eSwatini، امتیاز: 74
    72: مالاوی، امتیاز: 73
    73: کنیا، امتیاز: 72
    74: اندونزی، امتیاز: 71
    تانزانیا، امتیاز: 71
    تونس، امتیاز: 71
    زامبیا، امتیاز: 71
    75: گامبیا، امتیاز: 68
    76: آذربایجان، امتیاز: 67
    اوگاندا، امتیاز: 67
    77: جزایر کیپ ورد، امتیاز: 66
    دومینیکا، امتیاز: 66
    فیلیپین، امتیاز: 66
    78: غنا، امتیاز: 65
    زیمبابوه، امتیاز: 65
    79: کوبا، امتیاز: 64
    مراکش، امتیاز: 64
    80: ارمنستان    ، امتیاز: 63
    قرقیزستان، امتیاز: 63
    سیرالئون، امتیاز: 63
    81: بنین، امتیاز: 62
    مغولستان، امتیاز: 62
    موزامبیک، امتیاز: 62
    82: سائوتومب و پرینسیپ، امتیاز: 61
    83: رواندا، امتیاز: 60
    84: بورکینافاسو، امتیاز: 59
    موریتانی، امتیاز: 59
    85: هند، امتیاز: 58
    تاجیکستان، امتیاز: 58
    86: ساحل عاج، امتیاز: 57
    گابون، امتیاز: 57
    ازبکستان، امتیاز: 57
    87: سنگال، امتیاز: 56
    88: گینه استوایی، امتیاز: 55
    گینه، امتیاز: 55
    ماداگاسکار، امتیاز: 55
    توگو، امتیاز: 55
    89: کامبودیا، امتیاز: 54
    مالی، امتیاز: 54
    نیجر، امتیاز: 54
    ویتنام، امتیاز: 54
    90: بوتان، امتیاز: 53
    چاد، امتیاز: 53
    جزایر کومورو، امتیاز: 53
    گینه بیسائو، امتیاز: 53
    ترکمنستان، امتیاز: 53
    91: آفریقای مرکزی، امتیاز: 52
    92: الجزایر، امتیاز: 51
    اردن، امتیاز: 51
    93: آنگولا، امتیاز: 50
    بروندی، امتیاز: 50
    مصر، امتیاز: 50
    لائوس، امتیاز: 50
    94: کامرون، امتیاز: 49
    هائیتی، امتیاز: 49
    لیبریا، امتیاز: 49
    95: کنگو، امتیاز: 48
    96: جیبوتی، امتیاز: 47
    میانمار، امتیاز: 47
    97: نیجریه، امتیاز: 46
    98: اتیوپی، امتیاز: 44
    99: سودان جنوبی، امتیاز: 43
    100: کنگو، امتیاز: 42
    اریتره، امتیاز: 42
    سریلانکا، امتیاز: 42
    101: بنگلادش، امتیاز: 41
    ایران، امتیاز: 41
    102: کوزوو    40
    لبنان، امتیاز: 40
    سودان، امتیاز: 40
    103: کره شمالی، امتیاز: 39
    104: لیبی، امتیاز: 38
    نپال، امتیاز: 38
    105: فلسطین، امتیاز: 37
    106: سومالی، امتیاز: 33
    یمن، امتیاز: 33
    107: پاکستان، امتیاز: 32
    108: سوریه، امتیاز: 29
    109: عراق، امتیاز: 28
    110: افغانستان، امتیاز: 26
 
شما در حال مطالعه مقاله “مدارک لازم برای تمدید پاسپورت” می باشید.

ارزش پاسپورت ایران

ارزش پاسپورت ایران

چنانچه در لیست بالا مشاهده کردید، کشور عزیز ما در جایگاه 102 این رتبه قرار دارد و شهروندان فقط می توانند به 41 کشور بدون اخذ ویزا سفر کنند که این کشورها شامل موارد زیر هستند.
    جزایر کوک
    میکرونزی
    نیوئه
    جزایر پالائو
    ساموآ، تووالو 
    ارمنستان
    آذربایجان 
    گرجستان
    لبنان
    عمان
    قطر
    سوریه
    ترکیه
    دومینیکا
    هائیتی
    کامبوج
    ماکائو
    مالزی
    مالدیو
    نپال
    سری لانکا
    تیمور شرقی
    بولیوی
    اکوادور
    ونزوئلا
    جزایر کیپ ورد
    جزایر کومورو
    گینه بیسائو
    کنیا
    ماداگاسکار
    موریتانی
    موزامبیک
    رواندا
    سنگال
    سیشل
    سیرا لئون
    سومالی
    تانزانیا
    توگو
    اوگاندا
    زیمبابوه
برای کسب اطلاعات بیشتر در هر زمینه ای در خصوص مهاجرت، به شرکت الست گروپ مراجعه نمایید.

جمع بندی

جمع بندی

به انتهای مقاله “مدارک لازم برای تمدید پاسپورت” رسیدیم. ما در این مطلب هر آن چه که باید درباره پاسپورت و راه ها و شرایط اخذ یا تمدید آن می دانستید را ذکر نمودیم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد و بتوانید با استناد به مواردی که در این مقاله ذکر شد و شما دانستید، موفق به دریافت پاسپورت شده و سفر خارجی خوبی را تجربه کنید.

ناگفته نماند همان طور که در قسمت های مختلف این مطلب اشاره کردی،م شما می توانید در این زمینه و به طور کلی در تمامی موضوعات مهاجرتی، از کارشناسان الست گروپ نیز کمک بگیرید.