اطلاعات

الست گروپ

شرکت افق بین الملل یاسمین

هدف ما در الست گروپ ارائه مشاوره به افرادی می باشد که قصد دارند توانایی های خود را در کشور خود .یا کشورهای دیگر به کار گرفته و زندگی بهتری داشته باشند
شما می توانید با یک بار ثبت نام از مشاوره های تخصصی .و رایگان ما برای رسیدن به هدف خود استفاده نمایید

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع شرط معدل برای تحصیل در آلمان آشنا شوید.در این مقاله سعی داریم تا در خصوص شرط معدل برای تحصیل در آلمان، اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در مورد شرایط دانشجو، انواع کالج های آلمان، محدودیت سنی، هزینه تحصیل، انواع بورسیه تحصیل در آلمان، شرایط کاری، پیوستن خانواده و سایر سوالات دیگر که در این راستا برای شما مطرح می شود، مطالبی را ارائه نماییم.

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع شرط معدل برای تحصیل در آلمان آشنا شوید.در این مقاله سعی داریم تا در خصوص شرط معدل برای تحصیل در آلمان، اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین در مورد شرایط دانشجو، انواع کالج های آلمان، محدودیت سنی، هزینه تحصیل، انواع بورسیه تحصیل در آلمان، شرایط کاری، پیوستن خانواده و سایر سوالات دیگر که در این راستا برای شما مطرح می شود، مطالبی را ارائه نماییم.

 

اینفوگرافیک شرط معدل برای تحصیل در آلمان

اینفوگرافیک شرط معدل برای تحصیل در آلمان

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

شرایط مورد نیاز جهت تحصیل در کشور آلمان چیست؟

محدودیت سنی چیست؟

هزینه تحصیل

پروسه اخذ ویزای تحصیلی چقدر زمان می برد؟

برای چه کسانی شرط معدل برای تحصیل در آلمان مناسب است؟

آیا می توان برای تمامی رشته ها پذیرش گرفت؟

در چه صورتی می توان بورسیه اخذ نمود؟

آیا همزمان با تحصیل، امکان کار نیز وجود دارد؟

آیا امکان پیوستن خانواده وجود دارد؟

سوالات رایج در مورد تحصیل در جمهوری فدرال آلمان

چه خدماتی را الست گروپ برای متقاضیان شرط معدل برای تحصیل در آلمان در نظر گرفته است؟
نتیجه گیری

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرط معدل برای تحصیل در آلمان با ما همراه باشید.

 

شرایط مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان

شرایط مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان

به طور کلی افرادی که مایلند در جمهوری فدرال آلمان ادامه تحصیل نمایند، این فرصت را دارند که از امکانات تحصیلی این کشور بهره مند شوند. یکی از مزیت های تحصیل در این کشور را می توان به رایگان بودن دانشگاه ها و همچنین کالج های دولتی، کیفیت بالای آموزش، اعتبار و ارزش مدرک تحصیلی، امکان اشتغال پس از اتمام تحصیلات اشاره کرد. جمهوری فدرال آلمان با صدور ویزای تحصیلی جهت دانش آموختگانی که از دانشگاه های آلمان پذیرش تحصیلی دارند، این امکان را به منظور خارجی ها فراهم می کند که بتوانند به راحتی در این کشور تحصیل نمایند و از سایر امکانات آن نیز بهره مند شوند.

لازم به ذکر است که تحصیل در تمامی مقاطع در کشور آلمان برای اشخاصی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند نیز امکان پذیر است.
نخستین مقطع ممکن کالج است. این مدرک به افرادی اختصاص دارد که مدرک تحصیلی دیپلم خود را در خارج از این کشور از طریق دستگاه های آموزشی متفاوتی کسب کرده اند و مایلند از این طریق وارد دانشگاه در مقطع کارشناسی و یا مقاطع تحصیلی بالاتر شوند.

اما در این راستا از پیش نیازهای تحصیلی لازم برخوردار نیستند. متقاضیان تحصیل در جمهوری فدرال آلمان در مدت دوره کالج، خود را به منظور ورود به دانشگاه در مقطع لیسانس آماده می کنند. بایستی متذکر شویم که مدت زمان دوره کالج یک ساله بوده است. گذراندن دوره کالج برای اکثر دانشجویان از سایر کشورها امری مهم و ضروری به شمار می آید. در جمهوری فدرال آلمان پنج نوع کالج وجود دارد که عبارتند از:

 

کالج پزشکی:

این مدرک مخصوص اشخاصی است که مایلند در رشته های زیست شناسی، پزشکی، داروسازی و یا سایر رشته های مرتبط در دانشگاه های این کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

 

کالج فنی:

همان طور که از نام آن پیداست، این مدرک تحصیلی مختص افرادی است که تمایل دارند تا در رشته های مهندسی، ریاضی و همچنین علوم در دانشگاه های کشور آلمان به ادامه تحصیل بپردازند.

 

کالج اقتصاد:

از افراد دیگری که مایلند در رشته های مختلف مانند مدیریت، علوم اجتماعی و همچنین کسب و کار در این کشور مدارک بالاتری را کسب نمایند، نیاز به کالج اقتصاد دارند تا بتوانند به راحتی به دانشگاه های آلمان ورود نمایند.

 

کالج علوم انسانی:

دانش آموختگانی که مایلند در رشته های زبان شناسی، حقوق و یا دیگر رشته های مرتبط در این کشور ادامه تحصیل نمایند، به کالج علوم انسانی نیاز دارند.

 

کالج زبان:

این کالج مختص دوره های تخصصی ادبیات و همچنین زبان است.

کلیه موارد بیان شده از کالج هایی است که افراد متقاضی می توانند برای کسب مدرک بالاتر در کشور آلمان اقدام نمایند.

نخستین مقطع دانشگاهی در جمهوری فدرال آلمان لیسانس و یا همان مدرک کارشناسی است. افراد متقاضی که در کشور خود مدرک دیپلم سیزده ساله معادل دیپلم Abitur آلمان را دریافت نموده اند و یا دوره کالج را در آلمان به اتمام رسانده اند، می توانند به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور اقدام نمایند. لازم است متذکر شویم که رشته های تحصیلی مرتبط در این کشور که می توان در مقاطع کارشناسی و یا بالاتر تحصیل نمود، متعدد هستند. در مجموع؛ مراکز آموزش عالی در جمهوری فدرال آلمان به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

 

دانشگاه

به طور کلی تمامی این مراکز آموزشی تئوری محور و همچنین تحقیقاتی هستند که از این طریق دانشجویان را جهت مقاطع بالاتر نیز آماده می کنند. همان طور که می دانید، دانشگاه ها تمرکز زیادی بر روی دانش های نوین و همچنین پیشتاز دارند و بسیاری نیز به شکل تخصصی، مختص به یک رشته و یا دسته ای از رشته ها دانش آموختگان را برای دستیابی به مدارک بالاتر آماده می کنند.

 

دانشگاه علوم کاربردی

این دانشگاه علاوه بر دانش های تئوری، عملی محور نیز هستند که دانشجویان را بیشتر جهت بازار و همچنین صنایع متعدد آماده می نمایند. از بخش های مهم دانشگاه های علوم کاربردی می توان به کارآموزی تابستانی و همچنین دوره های عملی اشاره کرد.

 

دانشگاه هنر

به طور کلی دانشگاه هایی که اغلب فعالیت هایشان مرتبط به موسیقی، فیلم سازی، هنر و همچنین مد و فشن است و دانش آموختگان را برای این دوره ها آماده می نمایند را دانشگاه های هنر می گویند که علاقه مندان خاص خود را دارد.
 
بهتر است در ادامه مقاله شرط معدل برای تحصیل در آلمان، به این موضوع نیز اشاره نماییم که دانشگاه های آلمان، هم به صورت دولتی و هم به صورت خصوصی در اختیار دانشجویان قرار دارند. همان طور که می دانید، دانشگاه های دولتی بیشتر به صورت رایگان هستند و این قابلیت را دارا می باشند که دانشجویان خارجی را از سایر کشورهای دیگر پذیرش نمایند. اما در خصوص دانشگاه های خصوصی بایستی بیان کنیم که بیشتر از دانشجویان خود شهریه دریافت می کنند و علاوه بر این، دانشجویان بین المللی نیز این امکان را دارند که جهت آن درخواست پذیرش دهند.

به طور معمول؛ یکی از شروط قبول دانشگاه ها جهت شرط معدل برای تحصیل در آلمان، دیپلم، حداقل معدل و همچنین مدرک زبان آلمانی (B2) یا (C1) است. علاوه بر این، یکی دیگر از نکات شرط معدل برای تحصیل در آلمان را می توان به زبان تحصیل آن در مقطع کارشناسی و یا کالج آلمانی اشاره کرد.

بهتر است بدانید که مدت زمان دوره کالج، دوازده ماهه بوده و همچنین مدت دوره کارشناسی شرط معدل برای تحصیل در آلمان نیز بین سه الی چهار سال است که دانشجویان جهت دریافت مدرک تحصیلی بایستی سپری نمایند. نکته حائز اهمیت در مورد شرط معدل برای تحصیل در آلمان، به این موضوع اختصاص دارد که دانش پژوهان عزیز مقطع کارشناسی و یا کالج بایستی از نظر مالی، پرداخت سالانه ده هزار و دویست یورو جهت پوشش کلیه هزینه های زندگی در این کشور را داشته باشند.

دانش پژوهانی که دارای مدرک کارشناسی هستند، می توانند جهت ارتقای مدرک تحصیلی خود، کارشناسی ارشد را در کشور آلمان دریافت نمایند. باید بدانید که مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری فدرال آلمان به دو زبان آلمانی و همچنین انگلیسی تدریس می شود. دانشجویان عزیز، این حق انتخاب را دارند که تعیین نمایند به چه زبانی در آلمان تحصیل کنند.

دوره مقطع کارشناسی ارشد بین یک الی دو سال و نیم است که دانشجویان بایستی در کشور آلمان سپری نمایند. البته دوره های کارشناسی ارشد نیز می توانند به دو صورت آموزش محور و همچنین تحقیق محور باشند. به عبارتی جهت فارغ التحصیلی دانش پژوهان علاقه مند به شرط معدل برای تحصیل در آلمان، بایستی پایان نامه ارائه دهند و از پایان نامه خود دفاع نمایند. یکی از شروط پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد، داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با حداقل معدل بالای پانزده است که با توجه به دانشگاه مربوطه متغیر است. علاوه بر این:
·        داشتن مدرک زبان دوره های آلمانی حداقل (B2) و همچنین دوره های انگلیسی IELTS 6.5
·        برخورداری از تمکن مالی به منظور پوشش هزینه ها در زمان تحصیل معادل سالیانه ده هزار و دویست یورو است.
البته بایستی خاطر نشان کنیم که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد نیز می توانند در مقطع دکتری در جمهوری فدرال آلمان ادامه تحصیل دهند و مدرک معتبر مرتبط به آن را دریافت نمایند. از شروطی که جمهوری فدرال آلمان برای دانش پژوهان مقطع دکتری لحاظ نموده است، شامل:
1)    معدل بالای مدرک کارشناسی ارشد 2) داشتن مدرک زبان آلمانی B2 و یا انگلیسی 7.0 IELTS ؛ است.

همچنین دانشجوهای متقاضی شرط معدل برای تحصیل در آلمان بایستی از یک استاد راهنما جهت انجام پروژه و همچنین پایان نامه خود نیز مساعدت و یاری بگیرند. زیرا مکاتبات با استاد راهنما و همچنین دریافت نامه تاییدیه و حمایت از استاد راهنما، شرط اخذ پذیرش از سوی دانشگاه است. اغلب اساتید جهت اخذ دانشجو در مقطع دکتری، مقالات دوره کارشناسی ارشد، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و همچنین پروپوزال تز دوره دکتری را نیز در نظر می گیرند.

لازم به ذکر است که مقطع دکتری در این کشور، کاملاً به صورت رایگان بوده است و علاوه بر این؛ اکثر دانشگاه ها، دوره ها و این که اساتید این مجموعه به دانشجویان مقطع دکترا نیز به صورت ماهانه مبلغی را پرداخت می نمایند. دانشجویانی که در دوره دکتری از جمهوری فدرال آلمان بورسیه و یا پذیرش می گیرند، حقوق و یا فاند دارند. به همین منظور نیازی به عرضه تمکن مالی به منظور تقاضای ویزا ندارند.

 

محدودیت سنی چیست؟

محدودیت سنی چیست؟

در ادامه مقاله شرط معدل برای تحصیل در آلمان، لازم است تا در مورد محدودیت سنی در این کشور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. محدودیت سنی جهت پذیرش در دوره های کالج، کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری از سوی دانشگاه های این کشور تعیین می گردد. اغلب دانشگاه ها محدودیت سنی ندارند، اما بعضی دیگر از دانشگاه ها به منظور پذیرش دانشجویان در مقاطع متعدد، شرط سنی گذاشته اند.

علاوه بر این، بایستی متذکر شویم که صدور ویزای تحصیلی از سفارت آلمان در ایران نیز احتمال دارد که با محدودیت های سنی همراه باشد. در مجموع؛ با در نظر گرفتن محدودیت های سنی دانشگاه ها و همچنین سفارت، توصیه می گردد که جهت هر مقطع تحصیلی محدودیت های زیر در نظر گرفته شود:

دانشجویان متقاضی دوره های کالج در کشور آلمان با محدودیت سنی بیست و سه سال همراه هستند.
محدودیت سنی جهت مقطع تحصیلی کارشناسی در کشور آلمان تا سن بیست و پنج سال است.
این کشور جهت پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد محدودیت سنی سی و پنج سال را لحاظ نموده اند.
محدودیت سنی که جهت مقطع دکتری در نظر گرفته شده است، چهل و پنج سال است.
دانشجویان عزیز علاقه مند به ادامه شرط معدل برای تحصیل در آلمان، با توجه به محدودیت های سنی ذکر شده، می توانند جهت صدور ویزا به این کشور اقدام نمایند. البته بایستی متذکر شویم که جهت شروط خاص جهت متقاضیانی که از نظر سابقه آموزشی و همچنین تحقیقاتی دارای رزومه بی نظیری هستند، این فرصت را دارند که سفارت این کشور شرایط خارج از ضوابط فوق را نیز برای این دانش پژوهان عزیز در نظر بگیرند.

در ادامه بحث محدودیت سنی، لازم است که در خصوص مدارک و شرایط سنی ویزای شرط معدل برای تحصیل در آلمان نیز مطالبی را عنوان نماییم. تقاضا کنندگان تحصیل در کشور آلمان بایستی در دو دسته اسناد خود را تهیه نمایند:

1) مدارکی که به دانشگاه مربوطه عرضه داشته و از آن طریق بتوانند پذیرش این کشور را دریافت نمایند. 2) مدارک دیگری که جهت اخذ ویزای تحصیل به نمایندگی آلمان در کشور خود عرضه دهند. همان طور که متذکر شدیم، اکثر اسناد و مدارک تحصیلی بایستی به زبان آلمانی و همچنین بسیار موشکافانه ترجمه گردد تا مانعی در پروسه پرونده دانشجو ایجاد نشود. بعضی از اصلی ترین مدارک ضروری به منظور دریافت ویزای تحصیلی در آلمان عبارتند از:

عرضه ی پاسپورت معتبر که لااقل به مدت شش ماه اعتبار داشته باشد.
کامل کردن فرم های مرتبط به سفارت و همچنین دانشگاه
عرضه چهار قطعه عکس جدید
عرضه مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی
بیوگرافی ریز نمرات
گواهی تمکن مالی
عرضه ی پذیرش نامه از سوی دانشگاه مربوطه

 

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل

یکی دیگر از مواردی که در کنار محدودیت های سنی در کشور آلمان بایستی به آن توجه نماییم، اطلاع داشتن از هزینه های زندگی و همچنین تحصیل در جمهوری فدرال آلمان است. بایستی متذکر شویم که مبلغ هزینه های زندگی در این کشور اروپایی کاملاً به سبک زندگی و نوع دانشجو بستگی دارد.

در صورتی که دانشجو در پی یک زندگی مطلوب و علاوه بر آن سطح متوسط در این کشور است، باید بداند که دولت آلمان خدمات بدون هزینه و متعددی را جهت دانشجویان لحاظ نموده است که آن ها بتوانند به راحتی در این کشور اروپایی به ادامه تحصیل بپردازند.

در مجموع؛ هزینه شرط معدل برای تحصیل در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی دیگر به مراتب کمتر بوده است و یا می توان گفت که تقریباً در اکثر دانشگاه های این کشور، هزینه های تحصیلی برای دانشجویان حتی دانشجویان بین المللی نیز رایگان بوده است و همین امر سبب گردیده که بیشتر دانشجویان جهت دریافت مدارک تحصیلی خود این کشور را انتخاب نمایند. به عبارتی شما دانشجویان عزیز می توانید به شکل کاملاً رایگان در مقاطع کالج، لیسانس، فوق لیسانس و همچنین دکتری در جمهوری آلمان ادامه تحصیل دهید.

البته باید بیان کنیم که بعضی از دانشگاه های این کشور هزینه ی جزئی را جهت دانشجویان بین المللی به مبلغ سیصد و پنجاه تا هفتصد و پنجاه یورو را به صورت سالانه دریافت می نمایند. هزینه تحصیل رایگان در جمهوری فدرال آلمان سبب گردیده که اکثر دانشجویان ما جهت ارتقای مدرک تحصیلی خود در مقاطع مختلف، این کشور اروپایی را انتخاب نمایند.

 

پروسه اخذ ویزای تحصیلی چقدر زمان می برد؟

پروسه اخذ ویزای تحصیلی چقدر زمان می برد؟

به علت بالا بودن سطح علمی و همچنین رایگان بودن دانشگاه های دولتی، جمهوری فدرال آلمان به عنوان یکی از اهداف مهاجرت تحصیلی در تمام دنیا شناخته شده است. به این ترتیب، دانشجویان بین المللی که شرط معدل برای تحصیل در آلمان را انتخاب کرده اند، به دلیل بازار کار مناسب فرصت بیشتری به منظور کاریابی و همچنین دریافت اقامت آلمان را دارند.

تمامی این عوامل در کنار هم باعث شده که اغلب افراد این کشور را به منظور بالا بردن سطح علمی و همچنین رسیدن به بازار کار تعیین نمایند. در مواردی که مدارک شخص متقاضی نظیر مدرک زبان، مدارک تحصیلی و سایر مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا به آلمان به صورت کامل ترجمه گردد، دانشجو فقط در زمان های مشخصی امکان و همچنین فرصت ارسال مدارک و همچنین درخواست پذیرش تحصیلی جهت هر ترم تحصیلی از دانشگاه را دارد.

بهتر است بدانید که در دانشگاه های آلمان، هر سال تحصیلی دارای دو ترم زمستان و تابستان است. دوره های آموزشی دانشجویان ترم زمستان به طور معمول، هر سال از اوایل اکتبر آغاز می گردد و در سی و یک مارس به اتمام می رسد. اما ترم تابستان دانشجویان، از اوایل آوریل آغاز شده و در سی سپتامبر به اتمام می رسد. (شایان ذکر است که این زمان ها به رشته و همچنین دانشگاه مرتبط در کشور آلمان نیز بستگی دارد).

به طور معمول؛ ددلاین (مهلت) یا فرصت ارسال مدارک جهت تقاضای پذیرش به منظور دانشگاه های آلمان در ترم زمستان، هر ساله از پانزده جولای است. علاوه بر این؛ ددلاین و فرصت ارسال درخواست پذیرش جهت آغاز تحصیل در ترم تابستان نیز هر سال از پانزده ژانویه است.

به عبارتی باید گفت که در صورت کامل کردن فاقد مدارک فرد متقاضی، وی بایستی بین سه الی پنج ماه پیش از آغاز ترم، تقاضای خود را به جمهوری فدرال آلمان ارسال نماید. در مواردی که دانشجویان بین المللی به آغاز ترم تحصیلی خود به علت عدم دریافت ویزا در زمان تعیین شده نرسند، این امکان را دارند که آغاز دوره تحصیلی خود را به ترم دیگری به تعویق بیندازند.

در خصوص ددلاین دانشگاه های آلمان باید گفت که: آخرین زمانی که دانش پژوهان می توانند اپلیکیشن را به دانشگاه مرتبط خود عرضه نمایند. به طور معمول هر دانشگاه ددلاین مختص به خود را دارد که دانشجویان با مراجعه به سایت آن دانشگاه می توانند از مهلت پایانی جهت عرضه اپلیکیشن اطلاع کامل را به دست آورند.

 

برای چه کسانی شرط معدل برای تحصیل در آلمان مناسب است؟

برای چه کسانی شرط معدل برای تحصیل در آلمان مناسب است؟

شرط معدل برای تحصیل در آلمان برای دانشجویانی مناسب است که مایلند تا در یک دانشگاه با وضعیت آموزشی بسیار بالا تحصیل نمایند و از این طریق با مدارک بالا به کشور خود برگردند و شروع به فعالیت نمایند و یا بعد از فارغ التحصیلی، به مراکز تحقیقاتی معتبر وارد شوند.

علاوه بر این؛ جهت اشخاصی که تمایل دارند تا در جمهوری فدرال آلمان اقدام به فعالیت نمایند، اما شرایط اخذ ویزای کاری را ندارند، آغاز زندگی در این کشور اروپایی به روش تحصیل می تواند گزینه مناسبی باشد. به علت این که دانشجویانی که تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه های معتبر آلمانی به اتمام برسانند و فارغ التحصیل از آن دانشگاه باشند، ویزای این افراد دوازده ماه دیگر تمدید خواهد شد تا بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در این کشور اروپایی کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا نمایند و از این طریق ویزای خود را به اقامت کاری تبدیل نمایند.

بهتر است بدانید، دانشجویانی که در کشور آلمان از یکی از دانشگاه های معتبر آلمانی فارغ التحصیل می شوند، با سختی های کمتر و همچنین چالش های کمتری جهت پیدا کردن فعالیت در آلمان روبرو خواهند شد و به این ترتیب، آسانتر می توانند به کار مرتبط به مدرک تحصیلی خود بپردازند. به همین منظور؛ این روش مسیر خوبی جهت ورود به بازار کار در جمهوری فدرال آلمان به حساب می آید.

 

آیا می توان برای تمامی رشته ها پذیرش گرفت؟

آیا می توان برای تمامی رشته ها پذیرش گرفت؟

به طور معمول چارچوب های قانونی همگانی از سوی دانشگاه ها به منظور رشته های ویژه ای جهت اخذ پذیرش وضع نگردیده است.

اما نکته حائز اهمیت این است که هر دوره تحصیلی به پیش نیازهایی احتیاج دارد که دانشجو بایستی آن ها را در هنگام ارسال تقاضای پذیرش در نظر بگیرد. پیش نیازهای ارسالی شامل رشته تحصیلی قبلی، آخرین مقطع تحصیلی، مدرک زبان، معدل، سن و همچنین در بعضی از موارد نیز سوابق تحقیقاتی است.

 

در چه صورتی می توان بورسیه اخذ نمود؟

در چه صورتی می توان بورسیه اخذ نمود؟

در مورد بورسیه تحصیلی در این کشور و همچنین تحصیل به صورت رایگان، آلمان امکانات بسیاری را جهت دانشجویان بین المللی که مایلند در دانشگاه های این کشور به ادامه تحصیل بپردازند را فراهم می سازد.
جهت دریافت بورسیه تحصیلی در جمهوری فدرال آلمان شیوه های متعددی وجود دارد که عبارتند از:  

یک سری از طرح های بورسیه ملی وجود دارد که هر ساله برای برخی از دانشجویان توصیف شده است. از اصلی ترین این سری از بورسیه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد که شامل:

 

بورسیه Daad:

که به طور معمول جهت دانشجویان ارشد و همچنین دکتری با سابقه تحصیلی و کاری در خور توجه است و به صورت ماهیانه نیز هشتصد و پنجاه یورو به منظور مقاطع ارشد و همچنین هزار و دویست یورو به منظور مقطع دکتری در نظر گرفته شده است. این سازمان از سایر بورسیه های جانبی دیگر نیز تشکیل شده است.

 

بورسیه Heinrich Böll:

بورسیه فوق به صورت سالانه تقریباً به هزار و دویست دانشجو تعلق می گیرد که مختص دانشجویان دانشگاه های دولتی است. این دانشجویان در اموری مانند فعالیت های اجتماعی و همچنین سیاسی نقش فعالی را بر عهده دارند و همچنین در رشته های محیط زیست، اکولوژی، حقوق بشر، دموکراسی و همچنین رشته های مرتبط تحصیل می نمایند.

 

بورسیه ملی DeutschlandStipendium:

این بورسیه مخصوص دانشجویان برتر در دانشگاه ها با حقوقی ماهیانه سیصد یورو است. به طور معمول، ارگان بورسیه دهنده ملاک های اعطای بورسیه را به دانشگاه های مرتبط تسلیم می نمایند.

 

بورسیه Konrad-Adenauer-Stiftung:

این بورسیه جهت دانشجویان بین المللی مخصوص است که از کشورهای پیشرفته به کشور آلمان سفر کرده اند و به فعالیت های سیاسی نیز می پردازند. باید متذکر شویم که بورسیه فوق، کلیه هزینه های زندگی تا مبلغ هزار و صد یورو و همچنین شهریه دانشگاه تا مبلغ پانصد یورو را تحت پوشش خود قرار می دهد.

علاوه بر بورسیه های ملی؛ اغلب دانشگاه ها نیز از بورسیه های ویژه دانشجویان ممتاز برخوردار هستند که از این طریق دانشجویانی که دارای معدل بالا و یا در پروژه های تحقیقاتی مشارکت دارند، می توانند از این بورسیه بهره مند شوند. البته بایستی متذکر شویم که دانشجویان دکتری نیز در مواردی که طرح آن ها در پروژه های صنعتی مشارکت داشته باشد، از بورسیه تحصیلی برخوردار می شوند و این امکان را دارند که به صورت ماهیانه تا سه هزار و پانصد یورو حقوق نیز از این کشور دریافت نمایند.

 

آیا همزمان با تحصیل، امکان کار نیز وجود دارد؟

آیا همزمان با تحصیل، امکان کار نیز وجود دارد؟

دانشجویان در کشور آلمان علاوه بر اجازه تحصیل در دانشگاه، این اجازه را نیز دارند که به صورت تمام وقت به فعالیت های مرتبط به رشته تحصیلی خود بپردازند. بر اساس این که جمهوری فدرال آلمان به عنوان یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان به شمار می آید، از نظر موقعیت شغلی نسبت به سایر کشورهای دیگر، در شرایط بسیار خوبی به منظور تمامی افراد متخصص قرار دارد. این امر سبب گردیده تا این کشور از نظر نرخ بیکاری در رتبه بسیار پایینی قرار گرفته باشد و همچنین کاریابی جهت فارغ التحصیلان مقاطع مختلف راحت تر باشد.

لازم به ذکر است که دانشجویان مقطع کارشناسی، این امکان را دارند که به شکل پاره وقت تا مدت ده ساعت در هفته به کار بپردازند. همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد نیز در هفته اجازه بیست ساعت فعالیت را دارند و به این ترتیب مقاطع دکتری نیز در هفته مجاز به سی ساعت کار هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی به طور معمول در کتابخانه، کافه و همچنین رستوران کار می کنند و حقوقی حدود دوازده یورو در ساعت دریافت می کنند.

امور ساده و یا دستیار استاد کار، از مشاغلی است که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند به فعالیت بپردازند و از لحاظ حقوقی نیز در ساعت تقریباً دوازده یورو دریافت می نمایند. اما در خصوص دانشجویان مقاطع دکتری بایستی متذکر شویم که به طور معمول می توانند به عنوان دستیار تحقیقات پزشکی به فعالیت بپردازند و حقوق در نظر گرفته شده برای آن ها نیز به پروژه و همچنین استاد راهنمای خود بستگی دارد.

بعد از فارغ التحصیلی، دانشجویان اجازه فعالیت به صورت تمام وقت در مشاغل مرتبط به رشته تحصیلی خود را دارند و هیچ گونه محدودیتی به منظور امور فعالیت ها ندارند و این امکان را دارند که بعد از عقد قرارداد، به صورت تمام وقت با شرکت مورد نظر تقاضای اقامت کاری ارائه دهند.

در ادامه بایستی بیان کنیم که از اصلی ترین عوامل موفقیت، تسلط داشتن به زبان آلمانی است. در حقیقت؛ هیچ شغلی، به غیر از آموزش در دانشگاه، بدون تسلط بر زبان آلمانی میسر نخواهد بود. از فاکتورهای مهم دیگر به منظور آسان بودن شرایط کاری بعد از تحصیل در این کشور، فارغ التحصیلی از برترین دانشگاه های آلمان است.

 

آیا امکان پیوستن خانواده وجود دارد؟

آیا امکان پیوستن خانواده وجود دارد؟

دانشجویان در کشور آلمان، امکان اخذ ویزای پیوست به منظور اعضای خانواده، یعنی همسر و همچنین فرزندان رده سنی زیر هجده سال خود را دارند. شروط لازم جهت اخذ ویزای پیوست عبارتند از:

 

داشتن منزل

جدا از مقطع تحصیلی، هر دانش پژوه که در جمهوری فدرال آلمان به ادامه تحصیل می پردازد، جهت ملحق کردن اعضای خانواده بایستی منزلی را با یک متراژ مشخصی اجاره نماید. حداقل متراژ ضروری، بیست و چهار متر مربع جهت متقاضی تحصیل در این کشور و همچنین جهت هر عضو از اعضای خانواده نیز دوازده متر مربع است. در صورتی که دانشجو دارای فرزند باشد، منزل بایستی از یک اتاق خواب جداگانه برخوردار باشد. به طور مثال؛ یک دانشجوی متاهل مقیم در کشور آلمان با یک فرزند، جهت اخذ ویزای پیوست به منظور همسر و فرزندش بایستی یک منزل با متراژ چهل و هشت متری و یک اتاق مجزا اجاره نماید.

 

برخورداری از تمکن مالی مناسب

دانشجو علاوه بر فراهم کردن هزینه های زندگی فردی به روش بورسیه و یا تمکن مالی، بایستی اعلام نماید که قادر است تا کلیه هزینه های زندگی اعضای خانواده خود را مهیا سازد. در مواردی که دانشجو حقوق فاند و یا بورسیه ندارند، جهت اخذ ویزای پیوست اعضای خانواده، بایستی تمکن مالی در سفارت این کشور را ارائه نمایند. لازم به ذکر است که مبلغ تمکن مالی جهت هر نفر از اعضای خانواده به منظور پیوستن در کشور آلمان، تقریباً ماهیانه در حدود هشتصد و پنجاه یورو است.

فقط دانشجویان مقطع دکتری بورسیه و یا فاندهای به میزان بالا فرصت پیوستن اعضای خانواده خود را به شکل همزمان دارا هستند. دانشجویان دیگر در آلمان بایستی در گام نخست، خودشان به کشور آلمان سفر نمایند و بعد از این که منزلی را با متراژ مشخصی برای خود اجاره کردند، کلیه اعضای خانواده با دارا بودن تمکن مالی جدا، تقاضای ویزای پیوست را ارائه نمایند.

بهتر است بدانید که فرزندان دانشجوی تحصیلکرده در آلمان، این امکان را دارند که به صورت رایگان در مدارس دولتی به ادامه تحصیل بپردازند. همسر وی تنها این اجازه را دارد که به صورت پاره وقت به فعالیت بپردازد و همچنین مبلغ اجازه فعالیت پاره وقت وی از انحصار ویزای همسر دانشجوی خود در این کشور تبعیت نماید. ویزای همسر پیوسته ضمیمه است و تغییر آن به ویزای کار نیز وجود ندارد. علاوه بر این، همسر وی نیز اجازه تحصیل در یکی از دانشگاه های آلمان را به شکل رایگان دارد.

 

آیا اقامت دائم می گیریم؟

آیا اقامت دائم می گیریم؟

اخذ اقامت همیشگی در جمهوری فدرال آلمان مربوط به کارکردن به شکل تمام وقت در زمان مشخص است. اشخاصی که بعد از فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های معتبر آلمان از طریق بلوکارت به مدت نوزده ماه فعالیت نمایند، می توانند اقامت دائمی در این کشور را دریافت نمایند. اما دانشجویانی که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور از طریق ویزای کار معمولی به مدت سی و سه ماه اقدام به فعالیت نمودند، این حق را دارند که تقاضای اقامت دائم را ارائه دهند. بعد از اخذ اقامت دائم در جمهوری فدرال آلمان پس از پایان تحصیل، دانشجو از مزیت هایی که در زیر به آن اشاره می کنیم، برخوردار است:

در تمامی کشورهای اروپایی به آسانی می تواند به اشتغال بپردازد.
این امکان را دارد که در کلیه کشورهای اروپایی و همچنین عضو اتحادیه، افتتاح حساب بانکی داشته باشد و یا ملکی را خریداری نماید.
دریافت ویزای سایر کشورها همچون کانادا، انگلستان و همچنین آمریکا برای دانشجو به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
در کلیه کشورهای اروپایی و همچنین عضو اتحادیه و یا سایر کشورها، فاقد از هر گونه محدودیت می تواند به تجارت بپردازد.

 

سوالات رایج در مورد تحصیل در جمهوری فدرال آلمان

سوالات رایج در مورد تحصیل در جمهوری فدرال آلمان

یکی از متداول ترین سوالات در مورد تحصیل در کشور فوق به این موضوع اختصاص دارد که مدت زمان تحصیل در کشور آلمان در مقطع متعدد تحصیلی چند سال است؟

همان طور که اشاره کردیم مقاطع تحصیلی در این کشور اروپایی مشتمل بر دوره های:
1)      لیسانس (Bachelor) بین شش الی هشت ترم، 2) فوق لیسانس (Master) بین سه الی چهار ترم، 3) دکتری (PhD) بین سه الی شش سال و همچنین فوق دکتری می شود.

 

دانشگاه های آلمان جهت پذیرش در مقطع کارشناسی، چه شرایطی را لحاظ می نمایند؟

در دوره های Bachelor (کارشناسی) فقط آموزش به زبان آلمانی و همچنین برخورداری از مدرک B1 ضروری است. جهت این که در مقطع نامبرده پذیرش شوید، بایستی حداقل معدل دیپلم شما شانزده بوده و علاوه بر این، از بیست و چهار سال بیشتر سن نداشته باشید.

 

شروط پذیرش دانشگاه آلمان در مقطع Master (کارشناسی ارشد) به چه صورت است؟

از شرایط دانشگاه های آلمان در این مقطع بایستی بیان نماییم که در واقع هفتاد درصد از رشته ها در مقطع Master به زبان آلمانی و همچنین سی درصد مسلط به زبان انگلیسی عرضه می گردند. البته همان طور که اشاره کردیم، ادامه تحصیل در این کشور در مقطع فوق تقریباً به صورت رایگان بوده است.

 

چرا تحصیل در این کشور بهترین گزینه به شمار می آید؟

چرا تحصیل در این کشور بهترین گزینه به شمار می آید؟

زیرا شما بعد از اتمام دوره تحصیلی خود، قادرید که به مدت یک سال و نیم در آلمان به دنبال کار باشید و پس از سه سال کار در این کشور، اقامت دائم را دریافت نمایید.

وضعیت اقامت و همچنین دریافت تابعیت بعد از تحصیل در کشور آلمان به چه صورت است؟

وضعیت اقامت و همچنین دریافت تابعیت بعد از تحصیل در کشور آلمان به چه صورت است؟

اشخاصی که براساس شرایط سنی تحصیل در این کشور توانستند ویزای تحصیلی را دریافت نمایند، این امکان را ندارند که با توجه به ویزای تحصیلی، اقامت همیشگی این کشور را دریافت کنند. دانشجویانی که قصد اخذ اقامت این کشور را دارند، بایستی بعد از تحصیل به بازار کار وارد شوند و بعد از دریافت اولین حقوق و همچنین پرداخت هزینه های دولتی از جمله مالیات، می توانند تقاضای اقامت داشته باشند.

دانشجو با تبدیل ویزای تحصیلی به کار، نخست اقامت یک ساله و همچنین موقت وصول می نماید که باید متذکر شد، این اقامت امکان تمدید دارد و بعد از آن که به مدت پنج سال دیگر تمدید گردید، به وی اقامت دائم تعلق می گیرد. دانشجویان بعد از گذشت یک سال از اقامتشان، با توجه به تسلط داشتن به زبان آلمانی و همچنین انطباق پذیری با قوانین شهروندی و فرهنگ این کشور، می توانند تقاضای اخذ پاسپورت نمایند تا با دریافت تابعیت، جزء شهروندان این کشور اروپایی به حساب آیند.

 

خدمات الست گروپ

خدمات الست گروپ

الست گروپ یک شرکت مهاجرتی است که جهت متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر آلمان، خدماتی که در زیر به آن اشاره می نماییم را عرضه می دارد:
یکی از خدماتی که الست گروپ برای مشتریان خود در نظر گرفته است، مشاوره جهت تعیین مناسب ترین رشته تحصیلی و همچنین بهترین دانشگاه ها بر مبنای رزومه و اهداف متقاضیان است.
مهیا سازی مدارک به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از دیگر خدمات شرکت الست گروپ برای متقاضیان ادامه شرط معدل برای تحصیل در آلمان به حساب می آید.

الست گروپ بر مبنای مقطع تحصیلی دانشجویان، آموزش و تدریس زبان انگلیسی و یا آلمانی را در نظر می گیرد.
از دیگر خدماتی که الست گروپ برای متقاضیان خود در نظر گرفته است، اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر در مقاطع کالج، لیسانس، فوق لیسانس، و همچنین دکتری بر مبنای رزومه فردی دانشجو است.

مساعدت به منظور اخذ ویزای تحصیلی از سفارت آلمان در ایران نیز از دیگر خدماتی است که این شرکت برای متقاضیان خود در نظر می گیرد.
این شرکت مهاجرتی همراه بودن با شخص متقاضی را به منظور اسکان و همچنین استقرار در جمهوری فدرال آلمان را در زمان ورود فرد فراهم می کند.
مساعدت جهت وصول بیمه درمانی، افتتاح حساب بانکی، دریافت سیم کارت و سایر موارد دیگر از خدمات الست گروپ به شمار می آید.

کلیه موارد ذکر شده، از خدماتی است که شرکت مهاجرتی الست گروپ برای متقاضیان شرط معدل برای تحصیل در آلمان در نظر گرفته است. البته شایان ذکر است که این خدمات به صورت صد در صد تضمینی بوده است و همین امر سبب گردیده که اکثر دانشجویان، الست گروپ را جهت اخذ ویزا و همچنین سایر امور مهاجرتی خود انتخاب نمایند.

 

نتیجه گیری

نتیجه گیری

جمهوری فدرال آلمان جزء کشورهایی است که دارای اقتصاد قوی و قدرتمندی است و به همین منظور، اکثر دانشجویان جهت ارتقای مدرک تحصیلی خود، این کشور پیشرفته را انتخاب می نمایند. در مجموع؛ یکی از شیوه های مهاجرت به این کشور اروپایی به روش تحصیل است که دانشجویان بایستی ویزای تحصیلی را دریافت نمایند و از شرایط لازم آن نیز برخوردار باشند.