اطلاعات

الست گروپ

شرکت افق بین الملل یاسمین

هدف ما در الست گروپ ارائه مشاوره به افرادی می باشد که قصد دارند توانایی های خود را در کشور خود .یا کشورهای دیگر به کار گرفته و زندگی بهتری داشته باشند
شما می توانید با یک بار ثبت نام از مشاوره های تخصصی .و رایگان ما برای رسیدن به هدف خود استفاده نمایید

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل به این موضوع بپردازیم که کارآفرینی چیست؟ برای این منظور از شما مخاطبین و خوانندگان عزیز دعوت می کنیم که تا پایان، ما را همراهی نمایید.

در حال حاضر و با توجه به نقش موثری که استارتاپ ها و همچنین کسب و کارهای جدید و نوین در امر توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورهای سراسر جهان ایفا می کنند، کارآفرینی هم جایگاه خاص و متفاوتی در جهان مدرن امروزی پیدا کرده است. در حقیقت گسترش صنعت، توسعه ی محلی و همچنین افزایش اشتغال، به رشد و گسترش کارآفرینی بستگی پیدا می کند.

در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل به این موضوع بپردازیم که کارآفرینی چیست؟ برای این منظور از شما مخاطبین و خوانندگان عزیز دعوت می کنیم که تا پایان، ما را همراهی نمایید.

در حال حاضر و با توجه به نقش موثری که استارتاپ ها و همچنین کسب و کارهای جدید و نوین در امر توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورهای سراسر جهان ایفا می کنند، کارآفرینی هم جایگاه خاص و متفاوتی در جهان مدرن امروزی پیدا کرده است. در حقیقت گسترش صنعت، توسعه ی محلی و همچنین افزایش اشتغال، به رشد و گسترش کارآفرینی بستگی پیدا می کند.

در این میان افراد کارآفرین، کسانی هستند که بذر رشد و گسترش صنعتی را پراکنده می سازند و مزه ی میوه ی اشتغال، افزایش درآمد، فاکتورهای بهتر جهت زندگی و رشد و توسعه ی اقتصادی را به مردم جامعه می چشانند. حال و با توجه به این شرایط، آیا حس می کنید که شناخت جامع و کاملی نسبت به کارآفرینی دارید؟ آیا می دانید کار آفرینی چیست؟

آیا از تمامی امتیازات و مزیت های کارآفرینی و ضمنا عامل هایی که بر روی آن تاثیر گذار است، مطلع می باشید؟ آیا اطلاع دارید که چه انواعی در رابطه با کارآفرین و همچنین کارآفرینی موجود می باشد؟ در صورتی که شناخت کافی نسبت به این موارد ندارید و یا آگاهی شما همراه با شک و تردید می باشد، فقط کافی است تا نوشتار پیش رو مربوط به کارآفرینی چیست؟ را مورد مطالعه قرار دهید تا این که به بینش و درک ایده آلی نسبت به کارآفرینی دست پیدا کنید.

اینفوگرافیک کارآفرینی چیست؟

اینفوگرافیک کارآفرینی چیست؟

حال در شروع بحث و برای تشریح موضوع کارآفرینی چیست؟ به ذکر سوالاتی چند در این ارتباط می پردازیم تا همه ی جوانب امر را در برگیرد. پس با ما همراه شوید: 

کارآفرینی چیست؟
معنی و مفهوم کارآفرینی چیست؟ و کارآفرین چه کسی است؟
ویژگی های کارآفرینی کدام هستند؟
مراحل کارآفرینی کدام می باشند؟
مزیت های کارآفرینی چیست و این مزایا چه اهمیتی دارد؟
عوامل موثر بر کارآفرینی چیست؟
انواع کارآفرینان براساس علاقه به خلق اثر جدید را به چند دسته می توان تقسیم کرد؟
انواع کارآفرینی براساس متداول ترین ها کدام هستند؟
تصورات نادرستی که در باره ی کارآفرینی وجود دارند، چیست؟
کارآفرینی بین المللی چگونه است؟
مهاجرت از طریق کارآفرینی چگونه است؟
آیا از طریق کارآفرینی می توانم اقامت کشوری را دریافت کنم؟
خدمات الست گروپ در زمینه کارآفرینی چیست؟
آیا کارآفرینی در تمامی کشورها شرایط یکسانی را دارا می باشد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارآفرینی چیست؟ با ما همراه باشید.

 

 

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی به معنی راه اندازی یک کسب و کار و ایجاد اشتغال کوچک با هدف درآمدزایی مالی و تبدیل آن به یک تجارت بزرگ با مقیاس بالا است. در مفاهیم اقتصادی مدرن، کارآفرینی به معنی تبدیل تکنولوژی و نوآوری به خدمات یا محصول قابل استفاده توسط عموم مردم می باشد.

لازم به ذکر است که واژه ی کارآفرین تقریبا سیصد سال قدمت دارد و اولین کسانی که کلمه ی کارآفرین و معنای کارآفرینی را مورد توجه و بررسی قرار دادند، اقتصاد دانان بودند. افرادی مثل ریچارد کانتیلون و ادام اسمیت در قرن های هفده و هجده میلادی، کلمه ی کارآفرین را برای نخستین بار به کار بردند.

 

معنی و مفهوم کارآفرینی چیست؟ و کارآفرین چه کسی است؟

معنی و مفهوم کارآفرینی چیست؟ و کارآفرین چه کسی است؟

واژه ی Entrepreneur که در زبان فارسی به معنای کارآفرین می باشد، در اصل واژه ای فرانسوی می باشد که نخستین بار در سال 1723 میلادی برای توصیف شخصی که با پذیرش ریسک اقتصادی و البته امید به سود دهی، کسب‌ و کاری را راه‌اندازی و مدیریت نمود، وارد لغت نامه های فرانسوی گردید.

با تکیه به تعریف گفته شده از کارآفرین، کارآفرینی مجموعه اقداماتی است که فرد کارآفرین به‌ عنوان شخصی که به طور مدام در پی ایده‌های تازه است، به آن ‌ها توسل می جوید تا با پذیرش ریسک و همچنین تردیدهای ذاتی واقع در اقدامی نو، از آن ایده‌ ها فرصت ‌هایی جدید و تازه خلق نماید. 

لازم است بدانید که تاریخچه ی کارآفرینی به یک قرن پیش باز می گردد. با این که تقریبا سیصد سال است که عده ای کارآفرین خوانده می شوند، ولی کارآفرینی به گونه ای که ما از آن برداشت می کنیم و در رشته هایی مانند مدیریت کارآفرینی جاری است، فقط حدود یک قرن است که متداول شده است. 

در واقع این که کار آفرینی را یک علم به شمار آوریم و این موضوع که عده ای در دانشگاه به عنوان متخصص کار آفرینی باشند و یا افرادی بخواهند بین کارآفرینی و کارمندی، یکی را انتخاب کنند، سوال جدی می باشد که در مسیر و راه شغلی، یک اتفاق و رخداد تازه و مربوط به قرن اخیر و به نسبت جدید می باشد.

در ادامه ی مقاله ی کارآفرینی چیست؟ از شما عزیزان خواننده دعوت می کنیم که با ویژگی ها و خصوصیات یک کارآفرینی آشنا شوید. پس با ما همراه شوید.

 

ویژگی های کارآفرینی کدام هستند؟

ویژگی های کارآفرینی کدام هستند؟

کارآفرینی یک سری ویژگی های خاصی دارد که آن را از اقدامات و کارهای مشابه با آن مجزا می کند. در زیر به برخی از این ویژگی ها می پردازیم:

 

کارآفرینی یک حرفه و فعالیت اقتصادی و پویا می باشد.

کار آفرینی فعالیتی اقتصادی می باشد، زیرا این فعالیت با فکر و نیت ارزش آفرینی و دریافت سود مالی همراه می باشد که در این راه با استفاده ی حداکثری و بهینه از منابعی محدود، یک کسب و کار جدید راه اندازی می شود. با توجه به این که راه اندازی کسب و کار جدید و ارزش آفرینی معمولا در یک فضای ناامن و خاص انجام می شود، باید این کار به صورت مستمر انجام شود و ادامه پیدا کند. با توجه به این مسئله می توان فهمید که کار آفرینی نه تنها فضای یکنواخت و کسل کننده ای ندارد، بلکه بسیار پویا و پرتکاپو می باشد.

 

کار آفرینی با نوآوری همراه است.

برای کارآفرینی باید دنبال یافتن ایده و راهکارهای نو و جدید بود. پس می توان گفت که برای ادامه و بقای کارآفرینی باید به صورت مستمر ارزیابی از اقدامات و روند کارها انجام شود. این اقدامات باید در راستای استفاده ی بهینه از منابع و سیستم های نوین برای پیشبرد بهتر هدف و نیت ها انجام گیرد. پر واضح است که این تلاش و کوشش ها بدون خلاقیت و نوآوری امکان پذیر نمی باشد.

 

کارآفرینی همراه و وابسته به سودآوری می باشد. 

احتمال بازگشت سرمایه و یا کسب درآمد از انجام و اقدام مخاطره آمیز کارآفرینی، برای تبدیل کردن یک ایده و فکر جدید به یک کسب و کار واقعی را پتانسیل سودآوری می گویند. بدون این پتانسیل سودآوری، ایده های کارآفرینی در حد یک فکر و نظریه باقی می مانند.

 

برای کارآفرینی باید ریسک پذیر بود. 

در خلق و اجرای یک ایده ذاتا ریسک وجود دارد، بنابراین جوهر و عصاره ی کارآفرینی پذیرفتن این ریسک و خطر می باشد. معمولا طرح و اجرای ایده های جدید با شک و شبهه همراه است و ممکن است، اجرای این ایده ها نتیجه ی مثبتی نداشته باشد و یا خیلی زود هم به نتیجه نرسند. پس برای دیدن نتیجه ی زحمات، کارآفرین باید صبر و تحمل داشته باشد و علاوه بر آن خطر ریسک را نیز بپذیرد. 


در ادامه ی مقاله کارآفرینی چیست؟ مراحل مهمی را که یک کسب و کارخلاقانه و یا کارآفرینی باید داشته باشد را با هم بررسی می کنیم.

 

مراحل کارآفرینی کدام می باشند؟

مراحل کارآفرینی کدام می باشند؟

همانند بسیاری دیگر از فعالیت های هدفمند، کارآفرینی دارای مراحل خاصی می باشند که با طی کردن این مراحل می توان گفت که کارآفرینی انجام شده است. در ادامه به صورت خلاصه این مراحل را برای شما بیان می کنیم:

 

شناسایی یک فرصت خوب

شناسایی یک فرصت خوب

در این مرحله، شخص کارآفرین با خلاقیت و فکر بلندی که نسبت به ایده ها و چالش های پیش روی آن ایده دارد، فرصتی را احساس می کند و می تواند بازار موجود برای طرح و اجرای آن ایده را تصور کند. به صورت خلاصه در این مرحله، کارآفرین به دنبال خواسته، نیازها و مسائلی است که تا آن لحظه به صورت مناسبی حل نشده اند.

 

تعیین یک چشم انداز

در این مرحله از کار، فرد کارآفرین با هدف پیدا نمودن راه و روش های جدید و خلاقانه در جهت حل کردن مسئله و یا برطرف نمودن احتیاجات موجود، به کمک تجارب قبلی و خلاقیت خود، دست به ایده پردازی می زند. در نهایت؛ از بین تمامی ایده هایی که رقم می خورند، آن که عملی تر و سودآورتر می باشد، به عنوان بهترین ایده گزینش می شود.

حال در اینجای کار، فرصت ها و شرایط گوناگون بررسی می گردد و ارزش محصول و همچنین سرویس مد نظر، میزان ریسک، فضای رقابتی و امتیازهای موجود مورد ارزیابی قرار می گیرند. در پایان، چشم اندازی جامع و کامل به منظور اجرای ایده ی مورد نظر شکل می گیرد.

 

متقاعد نمودن دیگران

در این بخش از کار، شخص کارآفرین توسط یک بیزینس پلن و یا برنامه ی کسب و کار کوشش می کند تا نظر اشخاص حقیقی و حقوقی شایسته را از جمله سرمایه گذاران، شرکای قدرتمند و توانا و موسسات مالی - اعتباری را جلب نماید. در پایان، یک تیم مقدماتی از اشخاصی که قدرت تبدیل کردن چشم انداز به واقعیت را دارا می باشند، به وجود می آید.

 

تامین کردن منابع مورد نیاز

تامین کردن منابع مورد نیاز

حال و در این مرحله ی کارآفرینی، منابع مورد نیاز شامل: منابع مالی، اطلاعات، نیروهای انسانی و اجرایی، تهیه، تدارک و سازماندهی می گردند.

 

مرحله ی اجرا

بعد از تامین منابع مورد نیاز و همچنین سازماندهی، زمان عملی نمودن ایده ها و راه اندازی کسب و کار فرا می رسد. بالطبع پیاده سازی و اجرای ایده ها احتیاج به شوق، انگیزه، کوششی دو چندان دارد تا به نتیجه ای مطلوب منجر شود.

 

تغییر و تطبیق

از جمله نکات ضروری و انکارناپذیر در امر کارآفرینی، نظارت، تغییر و تطبیق با شرایط بازار می باشد. لازمه ی اجرایی کردن تغییرات مورد نیاز، داشتن منابع مالی و همچنین انعطاف پذیری نیروی انسانی می باشد که می باید از پیش مدنظر قرار گرفته باشد. 

می دانیم هر کسب و کاری می تواند یک سری مزایا داشته باشد، درادامه ی مقاله ی کارآفرینی چیست؟ ما نیز مزایای کارآفرینی را برای شما می گوییم.

 

مزیت های کارآفرینی چیست و این مزایا چه اهمیتی دارد؟

مزیت های کارآفرینی چیست و این مزایا چه اهمیتی دارد؟

در زیر مهم ترین مزیت ها و همچنین منفعت های شخصی، اجتماعی و نیز سازمانی کارآفرینی آورده شده است که عبارتند از: 

کارآفرینی موجب تقویت مهارت های مدیریتی می گردد.
از جمله مهم ترین و بزرگترین مزیت های کارآفرینی، پتانسیل بسیار زیاد آن به منظور شناسایی و تقویت کردن توانمندی ‌های مدیریتی کارآفرین می باشد. فرد کارآفرین در مدت زمان فرآیند کارآفرینی، یک مسئله را بررسی کرده و راهکارهای متفاوت و گوناگونی برای حل آن ارائه می دهد؛ سپس انتخاب های متفاوتی را از نقطه نظر هزینه و بازدهی بررسی می‌ نماید و در پایان بهترین گزینه را انتخاب می نماید.

در ادامه نیز به‌ صورت مستمر و پیاپی در گیر و دار برنامه ‌ریزی و تصمیمات آنی قرار خواهد گرفت. چنین فرآیندی می ‌تواند بهترین و موثرترین تمرین در راستای تقویت مهارت ‌های گوناگون کارآفرین شامل: مهارت‌ های تصمیم ‌گیری و تصمیم سازی او باشد. یک چنین مهارت‌ ها و توانمندی‌ های مدیریتی در پایان منجر به شکل گیری و فناوری ‌ها و محصولات نو خواهد شد که در نهایت جانشین فناوری‌ ها و محصولات قدیمی گشته و عملکردی بهتر را، هم برای کسب‌ و کار و هم برای جامعه به بار خوهد آورد. 

کارآفرینی موجب رشد و توسعه ی خلاقیت و نوآوری و همچنین شکل گیری سازمان ها و شرکت های کارآمدتر می گردد.
پدیده ی کارآفرینی می تواند با تاکید ‌بر مهارت‌ ها، ایده و نوآوری افراد کارآفرین باعث رشد و تقویت خلاقیت در جامعه گردد. این خود موجب به وجود آمدن جوی بهتر و پویاتر در فضای کسب ‌و کار و همچنین شکل گیری سازمان ها و شرکت‌ های خلاقتر و کارآمدتر می گردد. 

کارآفرینی موجب بالا رفتن استانداردهای زندگی در جامعه می شود.
فرآیند کارآفرینی با ایجاد و سپس تقویت سازمان ها و شرکت های نوآور و کارآمد، موجب می گردد تا محصولات و خدمات گوناگون و نوآورانه ای در اختیار جامعه قرار گیرد که در نهایت این اتفاق خوب، سبب بهبودی در شرایط زندگی مردم می شود. 

کارآفرینی ابزاری موثر و تاثیر گذار برای رشد و توسعه ی اقتصادی می باشد.
جریان کارآفرینی مستلزم خلاقیت و به کارگیری از ایده های نوآورانه، به حداکثر رساندن سود دهی حاصل از مصرف نمودن منابع، رشد و توسعه ی مهارت در امر مدیریت و نیز موارد مشابه دارد. به طور کلی تمامی ملزومات کارآفرینی نقشی مهم و تاثیر گذار در رشد و توسعه ی اقتصادی جامعه ایفا می کند و راندمان آن را بالا می برد.

 

عوامل موثر بر کارآفرینی چیست؟

عوامل موثر بر کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی فرآیندی پیچیده می باشد که عوامل گسترده و متفاوتی می تواند بر روی آن تاثیر بگذارد. ما در زیر، عواملی را که در امر کارآفرینی اثر می گذارند را ذکر و تشریح می نماییم:

 

الف: عوامل فردی تاثیرگذار بر کارآفرینی

این دسته از عوامل با شایستگی ها و همچنین توانمندی های فرد کارآفرین در ارتباط می باشد، مانند: 
ابتکار عمل: شخص کارآفرین بدون احتیاج به تقاضا و دستورات دیگران عمل می نماید.

 

فعال و نه منفعل:

کارآفرین فرصت ها را شناسایی کرده و از آن نهایت استفاده را می برد. 
پشتکار: هرگز از موفقیت سیراب نمی گردد و در هر شرایط برای پیروزی و غلبه بر مسائل و برداشتن موانع، تلاش و کوشش می کند. 

 

مهارت در حل مسئله:

کارآفرین قدرت ایده پردازی دارد و در این راه به راهکارهای خلاقانه دست می یابد. 
قدرت متقاعد ساختن و جلب نظر دیگران: او قادر است تا نظر مشتریان، سرمایه گذاران و همچنین شرکا را جلب کرده و در محافظت و توسعه ی ارتباطات توانمند می باشد. 

 

داشتن اعتماد به نفس:

کارآفرین توانایی تصمیم گیری و سپس اجرای آن ها را دارد. 
خود انتقادگری: او از اشتباهات خود و همچنین تجارب دیگران درس می گیرد.

 

مهارت در برنامه ریزی:

مهارت در برنامه ریزی:

کارآفرین در امر جمع آوری اطلاعات، طرح برنامه های مدون و همچنین نظارت بر عملکرد، مهارت کافی دارد. 
ریسک پذیری: این خصوصیت از مهم ترین و ضروری ترین توانایی برای شخص کارآفرین می باشد. به این صورت که او مخاطره ها را به صورت حسابگرانه ای به جان می خرد.

 

ب: عوامل محیطی تاثیرگذار بر کارآفرینی

مقصود از عوامل محیطی، مجموعه عوامل در ارتباط با شرایطی می باشد که شخص کارآفرین در آن کار انجام می دهد. در زیر به ذکر این عوامل می پردازیم: 
شرایط اجتماعی، شرایط اقتصادی، فضای سیاسی، وضعیت بازار، سیستم قانونی و نیز امنیت

 

عواملی مثل:

اعتراض ها و اعتصابات، اقدامات و قوانین ناعادلانه و همچنین سیاست های غیر منطقی مالی و پولی، سد و مانعی بر سر راه کارآفرینی و رشد و توسعه ی اقتصادی به حساب می آید. از سویی دیگر درآمد بیشتر مردم، استقبال جامعه از محصولات و فناوری های مدرن و نوین، احتیاج پیدا کردن به وسایلی برای سرعت بخشیدن به ارتباطات و نیز حمل و نقل و سایر موارد مشابه موجب رشد، تقویت و گسترش روزافزون کارآفرینی می گردد. 
همچنان با نوشتار کارآفرینی چیست؟ در خدمت شما خوانندگان گرامی هستیم و در این بخش به معرفی انواع کارآفرینان می پردازیم. پس با ما باشید.

 

انواع کارآفرینان براساس علاقه به خلق اثر جدید را به چند دسته می توان تقسیم کرد؟

انواع کارآفرینان براساس علاقه به خلق اثر جدید را به چند دسته می توان تقسیم کرد؟

کارآفرینان را بر اساس علاقه و تمایلی که به خلق ایده های جدید و نوآورانه دارند، به گروه های زیر دسته بندی می کنیم: 

کارآفرینان خلاق: این دسته از کارآفرینان قدرت خلق ایده های خلاقانه و اقتصادی تر برای کسب و کار و همچنین مدیریت را دارا می باشند. این گروه از کارآفرینان، پیشگامان عرصه ی کسب و کار می باشند و بیشترین اثر را بر روی رشد اقتصادی جامعه خواهند داشت. 
کارآفرینان مقلد: این گروه از کارآفرینان کسانی می باشند که در مسیر ایجاد شده به وسیله ی کارآفرینان نوآور پا می گذارند. غالبا این دسته از کارآفرینان به این علت از همتایان خلاقشان تقلید می کنند که فضای فعالیتشان به آن ها اجازه ی نوآوری و خلق ایده های نو را نمی دهد.

عموما این دسته از کارآفرینان، بیشتر در کشورهایی که از ساختار اقتصادی و سازمانی پایین و ضعیفی برخوردارند، مشاهده می شوند. 
کارآفرینان محتاط: این دسته از کارآفرینان کسانی هستند که ابتکار عملی در خلق و اجرای ایده های نو ندارند. آن ها در انتظار شرایطی مناسب می نشینند، مگر آن که خطری را احساس کنند که موجودیت کسب و کارشان را تهدید نماید.

 

انواع کارآفرینی براساس متداول ترین ها کدام هستند؟

انواع کارآفرینی براساس متداول ترین ها کدام هستند؟

در ادامه ی موضوع کارآفرینی چیست؟ انواع آن را مورد بررسی قرار می دهیم. بر اساس معیارها و شاخص های مختلف، کارآفرینی را دسته بندی می کنند.

از جمله متداول ترین و کامل ترین دسته بندی انواع کارآفرینی به صورت زیر می باشد:

 

کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک

در حال حاضر اکثر کارآفرینان و استارتاپ ها را می توانیم در دسته ی کسب و کارهای کوچک قرار داد. برای نمونه 5. 7 میلیون کسب و کار کوچک در آمریکا موجود می باشد که این برابر است با 99. 7 درصد کل شرکت های فعال آنجا و 50 درصد شاغلین شغل های غیر دولتی در این گونه کسب و کارها مشغول به کار می باشند.

در رابطه با این گونه کسب و کارها به عنوان مثال می توان آژانس هاس مسافرتی، فروشگاه های اینترنتی محلی، مغازه های خوار و بار فروشی، آرایشگاه ها، مراکز مشاوره، کارگاه های نجاری، مغازه های الکتریکی و نمونه هایی از این دست را نام برد. 
 
کسب ‌و کارهای کوچک غالبا از اشخاص محلی و یا اعضای خانواده خود استفاده می کند و خیلی از آن‌ ها سود آن چنانی به دست نمی‌ آورند. از دید آن ها؛ موفقیت، کسب یک درآمد عادی می باشد و نه این که تسلط یافتن بر بازار یا رشد و توسعه تا مرز تبدیل ‌شدن کسب ‌و کاری بزرگ. از آنجا ‌که این کسب ‌و کارها نمی‌ توانند نظر سرمایه‌گذاران را تامین نماید، بنابراین متکی به سرمایه دوستان و خانواده و یا وام‌ های بانکی می باشند.

 

کارآفرینی در استارتاپ مقیاس پذیر

اگر بخواهیم برای استارتاپ های مقیاس پذیر(Scalable) اسم مناسب تری انتخاب کنیم، شاید بهتر باشد تا از کلمه " گسترش پذیر" استفاده کنیم. این نوع کسب و کارها به گونه ای هستند که شخص خالق و بنیانگذارش، از ابتدای کار می داند که چشم انداز فعالیتشان می تواند تغییر شگرفی در دنیا به وجود آورد. بنابراین بر روی توسعه ی کاری خود بسیار متمرکز می شود.

در این نوع کارآفرینی، بهترین و خلاق ترین نیروهای کاری و همچنین سرمایه گذاران خوبی را جذب نوع آوری خود می کنند. در قطب های نوآوری جهانی (شانگهای، نیویورک، بانگالور و دیگر موارد) معمولا استارتاپ های مقیاس پذیر شکل می گیرند که درصد آن ها خیلی هم زیاد نمی باشد. اما با توجه به بازده و پتانسیل بالایی که دارند، می توانند بالاترین توجه و سرمایه را به خود جلب کنند.

 

کارآفرینی در شرکت های بزرگ

کارآفرینی در شرکت های بزرگ

همان طور که می دانیم، چرخه ی عمر شرکت های بزرگ، چرخه ی نامحدود نمی باشد و این به این معنی است که برای رشد خوب و کافی باید به صورت متداول و مستمر، نوآوری داشته باشند و محصولات نوین و مدل های گوناگون و جدید از سری محصولات خود را به صورت مستمر ارائه دهند. ای نوآوری های مستمر و عرضه ی محصولات جدید به دلیل تغییر در سلایق مشتری ها، تغییر و تحول در قوانین و فناوری ها و همچنین به وجود آمدن رقبای جدید و موارد این چنینی، شرکت ها را مجبور می کند که به تولید و نوآوری محصولات جدید فکر کنند که طبق سلیقه ی مشتریان جدید باشند.

برای این کار، شرکت های بزرگ برای موفقیت در این عرصه یا از شرکت های خلاق و با نوآوری جدید خرید می کنند و یا این که خودشان برای ارائه ی یک محصول کاملا جدید و مشتری پسند، دست به خلاقیت و نوآوری می زنند( کارآفرینی درون سازمانی)، البته نکته ی جالب اینجاست که بزرگی شرکت ها، اجرای برنامه هایی که نوآوری و تحول داشته باشند را دشوارتر می کنند. 

 

کارآفرینی اجتماعی

افراد مبتکر و خلاقی را که بر روی خلق یک محصول و یا کار خدماتی، کارآفرینی می کنند را کارآفرینان اجتماعی می گویند. این افراد برعکس استارتاپ های مقیاس پذیر که هدفشان گرفتن سهمی از بازار و یا سود آوری خیلی خوب برای خلاقان و بنیانگذاران آن می باشد، هدف آنان تبدیل کردن جهان به مکان بهتری برای زندگی می باشند. کارآفرینی اجتماعی می تواند انتفاعی، غیر انتفاعی و یا حتی ترکیبی از این دو باشد. 

کارآفرینی اینترنتی و کارآفرینی سنتی

همه ی ما می دانیم که در دنیای حال حاضر، اینترنت و دیجیتال در همه ی ابعاد زندگی انسان ها رخنه کرده است. طبیعتا مساله کارآفرینی نیز از این موارد مستثنی نبوده است. در واقع برای کارآفرینی، پتانسیل اینترنت آن قدر گسترده و زیاد می باشد که نوع تقریبا جدیدی از کارآفرینی به نام " کارآفرینی اینترنتی" به وجود آمده است.

با توجه به نام آن می توان نتیجه گرفت که مبنا و اساس کار این نوع کار آفرینی " کسب و کار اینترنتی" می باشد. بنابراین تفاوت مهم و عمده ی کارآفرینی اینترنتی با بقیه ی کارآفرینی ها، در این است که تمرکز کارآفرینی اینترنتی بر اینترنت برای گرفتن درآمد کمی باشد و این در حالی است که اقسام دیگر کارآفرینی با اساس و محوریت اینترنت و وب نمی باشد. 

توجه داشته باشید که مطالب بالا به این مساله اذعان نمی کنند که کسب و کارهای سنتی برای کارهای خود از استفاده ی اینترنت خود را بی نیاز می دانند، بلکه در کارآفرینی و کسب و کارهای اینترنتی، محوریت آن اینترنت می باشد. در حقیقت همه ی انواع و اقسام کارآفرینی، به قدری با اینترنت عجین شده اند که به سختی می توان برای توصیف کارآفرینی هایی که با محوریت اینترنت نیستند را "غیر اینترنتی" توصیف کرد.

برای مثال؛ اگر شما یک کسب و کاری با محوریت فروش پرده داشته باشید، با این وجود که در این کارآفرینی اینترنت محوریت ندارد، اما برای ارائه و شناساندن محصولات خود و بالا بردن میزان فروش خود می توانید از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام و یا حتی راه اندازی یک سایت فروش و معرفی محصولات خود، استفاده ی بهینه را ببرید.

تفاوت مهمی که بین کارآفرینی سنتی و اینترنتی وجود دارد، این است که شما با کمک نرم افزار و ابزارهای آنلاین، کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که چقدر به هدف نقطه گذاری خود نزدیک و یا دور می شوید و این در حالی است که در کسب و کارهای غیر اینترنتی به راحتی نمی توانید این موارد را بررسی کنید. 
 

در ادامه ی مقاله ی کارآفرینی چیست؟ بهتر است تا تصورات نادرستی را که در مورد کارآفرینی وجود دارد را با هم بررسی کنیم.

 

تصورات نادرستی که در باره ی کارآفرینی وجود دارند، چیست؟

تصورات نادرستی که در باره ی کارآفرینی وجود دارند، چیست؟

کارآفرینی یک خصلت ذاتی است و انسان های کارآفرین به صورت کارآفرین، به دنیا آمده اند.

این دیدگاه در مورد کارآفرینی و افراد کارآفرین کاملا نادرست می باشد. به این دلیل که کارآفرینی حوزه ای می باشد که در این زمینه؛ مدل، معادلات و فرآیندهای خاص خودش را دارد. در واقع می توان گفت که هر شخصی با ورود به این حوزه و یادگیری و مطالعه می تواند یک کارآفرین شود.

دلیل بسیار خوبی که در این زمینه وجود دارد، این است که بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، رشته ای به نام کارآفرینی ایجاد شده است که امکان تحصیل برای علاقه مندان در این زمینه به خوبی فراهم شده است.

 

افراد فراری از درس و ناسازگار، کارآفرین می شوند.

اغلب ما می دانیم که آموزش و یادگیری در هر زمینه ای حتی کارآفرینی، زمینه ی رشد و پیشرفت افراد را فراهم تر می کند. شاید برای این باور بتوان چند نفر را به عنوان مصداق های خوب و سرشناس معرفی کرد: مانند آقای بیل گیتس، اما باید گفت این تصور درستی نیست.

 

برای این که کارآفرین شوید، پول و سرمایه ی مالی نیاز است. 

البته می توان پول را برای راه اندازی یک کسب و کار و یک ایده ی خوب، به خونی که برای رشد و زنده ماندن در رگ ها باید جریان داشته باشد، تشبیه کرد. اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که متناسب با شرایط و مقتضیاتی که برای آن ایده وجود دارد، منابع مالی را پیش بینی کرد. پس می بینید که پول مساله و مشکل غیر قابل حلی نخواهد بود. 

 

داشتن یک ایده فوق العاده و فکر خلاق، برای کارآفرینی کافی است.

برای به ثمر نشستن یک فکر و ایده ی خیلی خوب، ترکیبی از شرایط و منابع لازم در آن زمینه، احتیاج است. اگر در این ترکیب به خصوص توان مدیریتی وجود نداشته باشد، یک ایده و فکر خلاق در حد یک نظریه باقی خواهد ماند و در واقع هیچ وقت به مرحله ی اجرا نخواهد رسید.

 

کارآفرینی لبریز از خوشی و لذت است.

علت این که بسیاری از مردم در رویای کارآفرینی سیر می کنند، این است که تصور می کنند که کارآفرینی یک کار سراسر لذتبخش است. چرا که خودشان رئیس خودشان می باشند. اما نکته ای را که نمی دانند این است که در یک شغل معمولی فقط باید پاسخگوی رئیس خود در آن زمینه باشند، در حالی که به عنوان یک کارآفرین باید در همه حال پاسخگوی شرکا، سرمایه گذاران و خیلی مهم تر از همه مشتریان خود باشند.

این نشاندهنده ی این حقیقت می باشد که کار کردن با خودتان به مراتب سخت تر از کار کردن برای دیگران می باشد. زیرا به عنوان یک مدیر کسب و کار و یا کارآفرین، در همه حال باید فکر و ذهنتان درگیر این مسئولیت مهم باشد.

 

کارآفرینی بین المللی چگونه است؟

کارآفرینی بین المللی چگونه است؟

کارآفرینی بین المللی به معنی انتقال دانش فنی، تکنولوژی و تجربه توسط یک فرد یا تیمی از افراد از یک کشور به کشور دیگر به قصد راه اندازی یک کسب و کار می باشد.

این فرد یا افراد، تجربه ها و دانش خود را از کشور مبدا خود به کشور دیگری منتقل می کنند و با راه اندازی یک شرکت و ایجاد اشتغال برای افراد کشور مقصد، یک کسب و کار جدیدی را راه اندازی می  کنند که هم برای کشور مقصد سود آور بوده و ایجاد اشتغال میکند و هم برای فرد یا افرادی که کسب و کار را در آن کشور راه اندازی کرده اند، می تواند سود ده باشد.

 

مهاجرت از طریق کارآفرینی چگونه است؟

مهاجرت از طریق کارآفرینی چگونه است؟

هر کشوری، قوانین متفاوتی برای تجارت، کارآفرینی و اشتغال زایی برای افراد غیر مقیم آن کشور وضع کرده است. برخی کشورها نیز برای جذب ایده های سود ده، سرمایه گذاری بین المللی و کسب و کارهایی که می توانند برای اقتصاد آن کشور منفعت مالی، اقتصادی، فن آوری و ... داشته باشند، برنامه های تشویقی مانند اعطای اقامت موقت، اقامت دائم یا حتی شهروندی آن کشور را نیز قرار داده اند.

این کشورها برای نظارت کامل بر این موضوع که کسب و کارها و افراد واجد شرایط اصولی از این برنامه های مهاجرتی استفاده کنند، قوانین و محدودیت هایی را نیز وضع کرده اند و اداره های مهاجرت، اتاق های صنعت و بازرگانی و دیگر ارگان های دولتی کشورها مسئولیت اجرایی و نظارتی بر این برنامه ها را عهده دار شده اند.

همان طور که تشریح شد، کشورها قوانین و برنامه های مختلفی برای اعطای اقامت به کارآفرینان دارند. از جمله برترین کشورها در این زمینه می توان به آلمان، کانادا، بلژیک، فرانسه، انگلستان، لهستان، هلند، استرالیا و آمریکا اشاره کرد. قوانین تمامی کشورها در زمینه امتیازهای اقامتی به کار آفرینان بسیار متمایز و منحصر به فرد است و جزئیات بسیار زیادی دارد، اما موضوع مهم این است که تمامی این کشورها در یک سری قوانین کلی مشابه هستند.

مهم ترین نکته در زمینه کارآفرینی بین المللی این است که متقاضی باید یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت دقیق برای راه اندازی کسب و کار خود در کشور مقصد داشته باشد که معمولا به شکل یک Business Plan یا طرح کسب و کار یا امکان سنجی ارائه می شود. در این مطالعه امکان سنجی تمامی جوانب فنی، اجرایی، مالی، اقتصادی، بازار کار، ارزیابی رقبا و موارد دیگر، باید به صورت دقیق و کامل در نظر گرفته شود.

در این گزارش کامل و مکتوب، متقاضی باید نشان بدهد که تمامی جوانب را برای راه اندازی کسب و کار مورد نظر، در نظر گرفته است و هیچ نقطه ابهام یا پنهان پر ریسکی در کسب و کار مورد نظر وجود ندارد. همچنین هزینه های جاری، سرمایه مورد نیاز، تخمین سود مالی و غیره نیز باید به صورت کامل و دقیق توسط متقاضی بر اساس اطلاعات و مستندات موجود ارائه شود. متقاضی باید نشان دهد که نه تنها این کسب و کار برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی دارد، بلکه باید نشان بدهد که برای اقتصاد و بازار عمومی کشور مقصد نیز منفعت دارد. 

در اکثر کشورها، صرف داشتن طرح کسب و کار کافی نیست. بسیاری از کشورها متقاضی را ملزم می کنند که طرح کسب و کار یا بیزینس پلان را به تایید یک ارگان دولتی دارای صلاحیت نیز برسانند. این ارگان بر اساس نیاز اقتصادی آن کشور یا منطقه خاص که درخواست راه اندازی کسب و کار در آن داده شده است، تمامی جزئیات برنامه اجرایی طرح را به همراه صلاحیت اجرا کننده می سنجد و در این مورد تصمیم گیری کرده و تصمیم خود مبنی بر امکان پذیر بودن و سود ده بودن طرح مورد نظر در آن کشور را به اداره مهاجرت یا دیگر ارگان های درگیر این موضوع اعلام می کند. در بسیاری از موارد داشتن تاییدیه ارگان های مربوطه ضروری بوده و در برخی از کشورها نیز مزیت می باشد.

داشتن سرمایه کافی و پشتوانه مالی توسط متقاضی برای راه اندازی کسب و کار مورد نظر در کشور مقصد نیز بسیار حائز اهمیت است. متقاضی باید ثابت کند که از لحاظ مالی می تواند سرمایه لازم را شخصا یا توسط سرمایه گذار برای راه اندازی کسب و کار مورد نظر تامین کند و این سرمایه به صورت آماده در دسترس و قابل استفاده است.

همچنین باید متقاضی اثبات کند که تا سوددهی کسب و کار، می تواند هزینه های شخصی و هزینه های زندگی در کشور مقصد را نیز پرداخت کند. در صورتی که متقاضی سن بالایی داشته باشد، باید نشان دهد که می تواند هزینه های زندگی در دوران بازنشستگی را نیز تقبل کند. 

متقاضی دریافت اقامت از طریق کارآفرینی باید معمولا اثبات کند که سابقه اجرایی، آموزشی و مدیریتی موفق در زمینه کسب و کار مورد نظر را نیز در کشور خود یا کشور دیگری داشته است. صرف داشتن ایده و سرمایه کافی نیست و معمولا کشورها تنها به افرادی که قبلا ایده های مشابهی را با موفقیت پیاده کرده اند، اقامت اعطا می کند. قوانین کشورها در این زمینه متفاوت است. برخی کشورها متقاضی را ملزم به داشتن مدرک دانشگاهی می کنند، برخی به سابقه کار تخصصی یا آموزش کارآفرینی کفایت می کنند. برخی کشورها نیز داشتن کسب و کار در کشور مبدا را نیز جزو الزامات می دانند.

 

آیا از طریق کارآفرینی می توانیم اقامت کشوری را دریافت کنیم؟

آیا از طریق کارآفرینی می توانیم اقامت کشوری را دریافت کنیم؟

نهایتا با توجه به کلیات فوق، متقاضی باید اول اطلاعات کامل از قوانین مهاجرت کشور مقصد خود در زمینه کارآفرینی، سرمایه گذاری و خود اشتغالی داشته باشد. متقاضی باید ببیند که آیا با توجه به رزومه و شرایط کنونی، ایده ای که دارد و یا سرمایه ای که دارد،

همچنین تحصیلات و سوابق کاری و تخصصی؛ اولا مشمول شرایط دریافت اقامت به استناد یکی از بند های قوانین مهاجرت آن کشور می شود یا خیر، سپس بسنجد که آیا ایده ای که دارد، می تواند در کشور مقصد سود دهی مالی داشته باشد، یا نه. در گام بعدی، ارزیابی اولیه ای داشته باشد که آیا می تواند مجوزهای لازم برای راه کارآفرینی، راه اندازی کسب و کار و دریافت اقامت را بگیرد یا خیر. در صورت دریافت مجوزهای لازم، مدارک لازم، سرمایه اولیه و با توجه به قوانین مهاجرت کشور مقصد، چقدر احتمال موافقت با درخواست اقامت یا ویزای او وجود دارد. 
 
به صورت کلی، کشورهای پذیرنده مهاجر کارآفرین برای جلوگیری از سوء استفاده از قوانین مهاجرتی؛ ارزیابی و نظارت دقیقی بر این پروسه دارند و متقاضی باید در مراحل مختلف، ارگان ها و افراد مختلفی را در مورد اهداف و برنامه های کاری خود متقاعد کند.

اما افرادی که تمامی شرایط مورد نیاز اصلی برای دریافت ویزا یا اقامت از طریق کارآفرینی را داشته باشند، در صورتی که مدارک خود را به خوبی ارائه بدهند و تمامی مراحل اولیه و پیش نیازهای اصلی را به درستی طی کرده باشند، شانس خوبی برای مهاجرت از این طریق و دریافت اقامت کشور مورد نظر خود دارند.

 

خدمات الست گروپ در زمینه کارآفرینی چیست؟

خدمات الست گروپ در زمینه کارآفرینی چیست؟

شرکت الست گروپ کارآفرینان را در زمینه مهاجرت به صورت کامل حمایت می کند. مراحل کلی خدمات الست گروپ در این راستا به شکل زیر می باشد:

ارزیابی بازار کشور مقصد با توجه به ایده، رزومه، سوابق تحصیلی و اجرایی متقاضی و سرمایه مالی موجود
نگارش طرح کسب و کار اصولی و قابل اجرا برای راه اندازی کسب و کار و همچنین برای دریافت اقامت
 دریافت تاییدیه های لازم از ارگان های دولتی و غیر دولتی مربوطه برای دریافت اقامت
برگزاری دوره های آموزشی مربوط به مدیریت کسب و کار، کارآفرینی و اشتغال زایی در کشور مقصد برای آشنا کردن متقاضی با اصول کاری و تاسیس شرکت در کشور مقصد
برگزاری جلسات B2B برای متقاضی با شرکت های مرتبط در کشور مقصد برای گسترش ارتباطات تجاری
دریافت مجوزهای لازم در صورت نیاز برای راه اندازی کسب و کار مورد نظر
تهیه تمامی مدارک مورد نیاز برای درخواست خود اشتغالی
ثبت شرکت در کشور مقصد برای دریافت اجازه فعالیت تجاری
تهیه تمامی زیر ساخت های مورد نیاز برای ثبت شرکت حقوقی و قانونی از جمله دفتر کار، آدرس، حساب بانکی، اسناد ثبتی شرکت و ... 
ارائه درخواست اقامت به سفارت در کشور مقصد برای دریافت ویزا به صورت اصولی
مکاتبه با اداره مهاجرت کشور مقصد برای دریافت پیش تاییدیه صدور ویزا در صورت نیاز
آموزش زبان کشور مقصد به متقاضی
همراهی متقاضی برای اسکان در زمان ورود به کشور مقصد و پس از صدور ویزا
همراه متقاضی برای کارهای اداری و قانونی اولیه پس از ورود به کشور مقصد، از جمله افتتاح حساب بانکی شخصی، ثبت نام برای بیمه درمانی، ثبت آدرس محل سکونت در شهرداری و اداره پلیس و ... 
همراهی و مساعدت به متقاضی برای اداره کردن شرکت در صورت تمایل متقاضی
ارائه خدمات حقوقی، مالی، حسابداری و حسابرسی مالیاتی به متقاضی در کشور مقصد
خدمات فوق به صورت کلی می باشند. باید توجه داشت که شرایط و قوانین کشورها متفاوت هستند و خدمات الست گروپ در کشورهای مختلف نیز می تواند متفاوت باشد و خدمات قابل ارائه می تواند به صورت جزئی نیز متفاوت باشند.

 

آیا کارافرینی در تمامی کشور ها شرایط یکسانی را دارا می باشد؟

آیا کارافرینی در تمامی کشور ها شرایط یکسانی را دارا می باشد؟

خیر؛ کشورها قوانین و شرایط متفاوتی در زمینه قوانین کارآفرینی و اعطای اقامت از طریق کارآفرینی یا خود اشتغالی دارند. همچنین شرایط کاری و بازار کار و تجارت کشورها متفاوت و متمایز است و به همین دلیل، متقاضی بر اساس ایده کسب و کار و اهداف و برنامه های شخصی و کاری خود باید بهترین کشور را به عنوان مقصد کارآفرینی خود انتخاب کند. 

به عنوان مثال؛ یک ایده در یک کشور ممکن است، سود ده باشد و توجیه سرمایه گذاری داشته باشد. اما همان ایده در کشور دیگری الزاما موفق نبوده و مستقل از اعطا یا عدم اعطای اقامت توسط دولت کشور مقصد، می تواند منجر به آسیب مالی بزرگی برای متقاضی شود.

 

سخن پایانی در رابطه با این که کارآفرینی چیست؟

سخن پایانی در رابطه با این که کارآفرینی چیست؟

همان طور که در این مقاله ی کاربردی با عنوان کارآفرینی چیست؟ شما خوانندگان محترم نیز ملاحظه نمودید، کارآفرینی به عنوان فرآیندی سرشار از ریسک که تاکیدش بر روی خلاقیت و ابتکار، توانمندی و علاقه ی کارآفرین می باشد، موجب رشد و توسعه ی کارآفرین و جامعه می گردد. با این تفاصیل و با توجه به ریسکی که به طور ذاتی با کارآفرین همراه می باشد، با حرکت در این جاده نبایستی این تصور را داشت که همه چیز به نحو عالی و شایسته پیش رود. 

با این حال و با توجه به آن چه که در نوشتار کارآفرینی چیست؟ ذکر شد و با مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر، به همراه علاقه و ایمانی که نسبت به کارتان دارید، در پایان شما قادرید تا ثمره ی تلاش های خود را ببینید و از آن برداشت خوبی داشته باشید. 

البته حتی در صورت ناکامی، درسی جدید و امید بخش خواهید گرفت که به واسطه ی آن می توانید پلی را برای پیروزی و جبران ناکامی بسازید و در نهایت امر، رضایت مطلوب شما حاصل گردد. امیدواریم که از مقاله ی کارآفرینی چیست؟ بهره ی لازم و کافی در جهت موفقیت خویش برده باشید.