مقایسه آلمان با اتریش

در این مقاله می خواهیم به مقایسه آلمان با اتریش بپردازیم. لطفا ما را همراهی نمایید.

کشور آلمان و اتریش امروزه به دو مقصد مهم گردشگران و مهاجران تبدیل شده است. هر ساله متقاضیان زیادی برای تفریح یا زندگی به این دو کشور سفر می کنند. با توجه به مزایای زیادی که کشورهای آلمان و اتریش دارند، متقاضیان زیادی در تلاشند که از طریق تحصیل، کار، ازدواج و سرمایه گذاری، اقامت دائم این کشورها را به دست آورند.

در این مقاله می خواهیم به مقایسه آلمان با اتریش بپردازیم. لطفا ما را همراهی نمایید.

کشور آلمان و اتریش امروزه به دو مقصد مهم گردشگران و مهاجران تبدیل شده است. هر ساله متقاضیان زیادی برای تفریح یا زندگی به این دو کشور سفر می کنند. با توجه به مزایای زیادی که کشورهای آلمان و اتریش دارند، متقاضیان زیادی در تلاشند که از طریق تحصیل، کار، ازدواج و سرمایه گذاری، اقامت دائم این کشورها را به دست آورند.

ایرانیان نیز متقاضیان پروپا قرص این دو کشور هستند و آلمان و اتریش جزء انتخاب های آن ها در لیست کشورهای اروپایی می باشند. اما بسیاری از افراد بین کشور آلمان و اتریش مردد هستند و نمی دانند که کدام کشور برای اهداف کار و زندگی آن ها مناسب است.

شما در انتخاب کشوری که می خواهید به آن سفر کنید، باید اطلاعات زیادی کسب نمایید تا از مهاجرت و سفر خود پشیمان نشوید. ما در این مقاله به مقایسه دو کشور آلمان واتریش پرداخته ایم تا به تصمیم گیری شما برای سفر و اقامت کمکی کرده باشیم. پس با ما همراه باشید.

اینفوگرافیک مقایسه آلمان با اتریش

اینفوگرافیک مقایسه آلمان با اتریش

فهرست مطالب:
چه فاکتورهایی برای مهاجرت مهم است؟
موقعیت جغرافیایی کشور اتریش
موقعیت جغرافیایی کشور آلمان
مقایسه آب و هوای آلمان و اتریش
اتریش تمیزتر است یا آلمان؟
اتریش زیباتر است یا آلمان؟

مقایسه نرخ بیکاری اتریش و آلمان
مقایسه مذهب و زبان اتریش و آلمان
مقایسه استانداردهای زندگی در آلمان و اتریش
فرهنگ و رسوم آلمان و اتریش
مقایسه تراکم جمعیت و ترافیک
بررسی امنیت آلمان و اتریش
مقایسه مهمان نوازی مردم اتریش و آلمان
مقایسه آداب اجتماعی اتریش و آلمان
مقایسه آلمان با اتریش در حوزه ورزش
مقایسه آلمان با اتریش در غذاها
مقایسه آلمان با اتریش از نظر تحصیل
مقایسه کار در آلمان و اتریش
مقایسه حقوق شهروندی در آلمان و اتریش
آلمان ارزان تر است یا اتریش؟
مقایسه روش های مهاجرت به آلمان و اتریش
معایب زندگی در آلمان
معایب زندگی در اتریش
سخن پایانی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقایسه آلمان با اتریش با ما همراه باشید.

 

چه فاکتورهایی برای مهاجرت مهم است؟

چه فاکتورهایی برای مهاجرت مهم است؟

تولد انسان ها در میهن خودشان اختیاری نیست اما انتخاب یک کشور برای مهاجرت کاملا اختیاری بوده و مهم ترین تصمیمی است که هر فردی در زندگی می تواند داشته باشد. شما با انتخاب یک کشور و اقدام برای دریافت اقامت دائم، تا آخر عمر خود قرار است که در آن کشور زندگی کنید. برای زندگی در کشور دیگری لازم است تا با قوانین کار، درآمد، فرهنگ و ... آن کشور آشنایی کامل داشته باشید.

بنابراین خیلی مهم است که در مورد کشور مقصد اطلاعات کاملی داشته باشید تا از مهاجرت و سفر خود پشیمان نشوید. مهم ترین عامل برای انتخاب کشور مقصد، مشخص کردن هدف می باشد. اما به صورت کلی معیارهای زیر را برای مهاجرت باید در نظر داشته باشید:
•    دلیل اصلی برای مهاجرت
•    شرایط اجتماعی کشور مقصد
•    شرایط اقتصادی کشور مقصد
•    شرایط سیاسی کشور مقصد
•    تشابه یا تضاد فرهنگی
•    هزینه های زندگی
•    میزان آزادی
•    هزینه های مهاجرت و دریافت اقامت
•    وضعیت تحصیل
•    میزان درآمد
•    سطح رفاه
•    سهولت در مهاجرت
•    شرایط پذیرش مهاجران
در ادامه به بررسی هر یک از این معیارها برای کشور آلمان و اتریش می پردازیم و این دو کشور را از جنبه های مختلف مقایسه خواهیم کرد. مقاله مقایسه آلمان با اتریش برای افرادی که مردد به مهاجرت به آلمان یا اتریش هستند، گزینه ی مناسبی است.

پیشنهاد می کنیم از مقاله جاب آفر اتریش چیست دیدن کنید.

موقعیت جغرافیایی کشور اتریش

کشور اتریش در قلب اروپا قرار داشته و با 8 کشور اروپایی مرز مشترک دارد. مساحت این کشور 84000 کیلومتر مربع است.

جمعیت این کشور تقریبا 8 میلیون نفر است که 20 درصد این جمعیت در وین، پایتخت این کشور زندگی می کنند. زبان رسمی مردم اتریش آلمانی است و حکومتی فدرالی با دو مجلس قانونگذاری دارد.
84.8 درصد مردم اتریشی نژاد اتریشی داشته و 2.3 درصد صربی و مونته نگرویی و 12.9 درصد سایر نژادها را دارند.

موقعیت جغرافیایی کشور آلمان

موقعیت جغرافیایی کشور آلمان

آلمان از نظر موقعیت جغرافیایی نزدیک دریای بالتیک و دریای شمال قرار دارد. این کشور بین کشورهای هلند و لهستان قرار دارد و از جنوب نیز با دانمارک همسایه است. مساحت کشور آلمان 356959 کیلومتر مربع می باشد و عنوان ششمین کشور بزرگ اروپایی را به خود اختصاص داده است. جمعیت این کشور حدود 81 میلیون نفر است و 16 ایالت دارد. آلمان کشور ثروتمندی است و یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی در دنیا را دارد.

برلین پایتخت آلمان می باشد و هامبورگ، مونیخ، برمن، هانوفر، فرانکفورت، نرومبورگ و دوسلدورف از شهرهای معروف این کشور می باشند.

کشور آلمان به تولید و صادرات خودروهای لوکس معروف است. به همین دلیل تاثیر زیادی بر اقتصاد اروپا دارد. بخش دیگری از اقتصاد این کشور از صنایع الترونیکی و شیمیایی می باشد. کشور آلمان بعد از جنگ جهانی دوم به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مقاله مهاجرت تحصیلی به اتریش بدون مدرک زبان دیدن کنید.

مقایسه آب و هوای آلمان و اتریش

مقایسه آب و هوای آلمان و اتریش

آب و هوا یکی از فاکتورهای مهم برای تصمیم گیری مهاجرت می باشد. سرما یا گرمای طاقت فرسا می تواند روی کیفیت زندگی شما تاثیر منفی بگذارد. ایران کشور 4 فصلی است بنابراین تحمل سرما یا گرمای زیاد و طولانی ممکن است برای ایرانیان غیر قابل تحمل باشد. بنابراین قبل از اقدام برای دریافت اقامت، حتما آب و هوای کشور مورد نظر را بررسی کنید.

شرایط آب و هوایی در دو کشور آلمان و اتریش با توجه به این که همسایه یکدیگر هستند، مشابه می باشد. آب و هوای کشور آلمان و اتریش به صورت کلی معتدل است.

باید گفت که آلمان و اتریش تابستان های گرمی دارند. با این حال گرمای آن ها به گرمای تابستان ایران نمی رسد و کمی معتدل تر است. آلمان و اتریش تابستان های گرم و زمستان های سرد با بارش فراوان برف و باران دارند. بنابراین در مقایسه آلمان با اتریش از نظر آب و هوا باید گفت که هر دو کشور، آب و هوایی مشابه داشته و از نظر زندگی مناسب می باشند.

اتریش تمیزتر است یا آلمان؟

اتریش تمیزتر است یا آلمان؟

مردم وین به تمیزی اهمیت زیادی می دهند و در مدیریت بهداشت و زباله در دنیا رتبه اول را دارند. تمیزی خیابان ها و پیاده روهای وین همیشه زبانزد گردشگران و توریست ها بوده و هست. مردم کشور وین به مراقبان و نگهبانان نینداختن زباله روی زمین معروف هستند.

این تمیزی روی کیفیت اب آشامیدنی این کشور نیز تاثیر گذاشته است. آب آشامیدنی آلمان از مناطق کوه های آلپ تهیه می شود و مستقیما روانه خانه ها خواهد شد.

این تمیزی مختص به شهرهایی مانند مونیخ و هامبورگ می باشد و تمیزی را در شهر برلین کمتر می توان یافت. با توجه به افزایش مهاجران و گردشگران در سال های اخیر، کثیفی را می توان در این شهر مشاهده کرد. شهر وین اتریش اما چنین کثیفی را ندارد و می توان گفت که در تمیزی، شهر وین بالاتر از برلین قرار دارد.

اتریش زیباتر است یا آلمان؟

اتریش زیباتر است یا آلمان؟

در مقایسه آلمان با اتریش از نظر زیبایی باید گفت که اتریش کشوری است که دریا ندارد و در قلب اروپا جای گرفته است. اما در مقابل طبیعت های بکر و دست نخورده این کشور شما را شگفت زده می کند. اتریش به دلیل داشتن مناطق کوهستانی زیبا و مراکز فرهنگی گسترده، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. زیبایی و آرامش در این کشور کیفیت زندگی را برای مردم اتریش و مهاجران افزایش داده است.

مساحت و جمعیت کشور اتریش نسبت به آلمان بسیار کمتر است با این وجود کیفیت زندگی در آن بالا می باشد. مردم اتریش همواره از شعاری نسبت به آلمان تحت عنوان klein aber fein استفاده می کنند به معنای کوچک ولی خوب!
در آلمان نیز به دلیل وجود دریای شمال و دریای بالتیک، مناظر و شگفتی های فراوانی وجود دارد. گردشگران با آرزوی دیدن جنگل سیاه، جنگل Bavarian، جنگل Harz و جنگل Mountains به آلمان سفر می کنند.

وجود رشته کوه های آلپ نیز مناظر کوهستانی بی نظیری را به وجود آورده اند. اگر تفریح در دریا برای شما اهمیت دارد، باید کشور آلمان را برای تفریح یا اقامت انتخاب کنید. با این حال هر دو کشور مناطق زیبا و خیره کننده ای داشته و هر گردشگری را به حیرت وا می دارند.

مقایسه نرخ بیکاری اتریش و آلمان

مقایسه نرخ بیکاری اتریش و آلمان

نرخ بیکاری از فاکتورهای مهمی است که متقاضیان دریافت اقامت باید حتما به آن توجه داشته باشند. مهاجران برای زندگی و امرار معاش در کشور دیگری باید حتما کار پیدا کنند. در صورتی که در یک کشور نرخ بیکاری برای خود مردم آن کشور بالا باشد، شانس پیدا کردن کار و اشتغال بسیار پایین خواهد بود.

در نتیجه باید برای مقایسه آلمان و اتریش نرخ بیکاری را نیز در نظر گرفت. کشور آلمان یک کشور صنعتی است و از همین طریق توانسته در اقتصاد، پیشرفتی عظیم داشته باشد. از این رو نرخ بیکاری در آن بسیار کمتر از اتریش است. آلمان برای افزایش تولید محصولات مختلف و افزایش صادرات، هر ساله تعداد زیادی نیروی کار ماهر خارجی جذب می کند.

شما فرصت کار کردن در اتریش را نیز دارید اما پیدا کردن کار و شروع فعالیت در آلمان بی دردسرتر و سریع تر است. کشور آلمان توانسته در دوران کرونا نیز مدیریت خوبی روی اقتصاد و صنعت خود داشته باشد.

از این رو نرخ بیکاری در این کشور از 5 درصد افزایش نیافته است. این در حالی است که نرخ بیکاری کشور اتریش در دوره کرونا به حدود 12 درصد رسیده است.
شما در حال مطالعه مقاله مقایسه آلمان با اتریش هستید.

مقایسه مذهب و زبان اتریش و آلمان

همان طور که بیان شد، زبان رسمی مردم اتریش آلمانی است و 99 درصد اتریشی ها به زبان آلمانی صحبت می کنند. اما با وجود همسایگان کشور اتریش، زبان هایی مانند ایتالیایی، کرواتی، چکی، مجاری و اسلوونیایی نیز رواج دارد. اغلب مردم اتریش روی زبان انگلیسی نیز مسلط هستند و بنابراین شما با تسلط بر زبان انگلیسی به راحتی می توانید در این کشور زندگی کنید.

حدود 89 درصد مردم اتریش مسیحی و کاتولیک هستند. از این 89 درصد، 74 درصد کاتولیک و 5 درصد مسیحی می باشند. در این کشور کلیساهای زیادی وجود دارد و این نشان از اعتقاد و ایمان قوی مردم اتریش می باشد. البته دین های دیگری نیز نظیر اسلام، بودائی و یهودی در اتریش رواج دارند. بر اساس قوانین کشور اتریش، هر فرد با رسیدن به سن 14 سالگی می تواند آزادانه دین و مذهب خود را انتخاب نماید.

بیش از 95 درصد از مردم آلمان، زبان مادریشان آلمانی می باشد. با این حال مردمی که نزدیک مرز دانمارک زندگی می کنند، به زبان دانمارکی صحبت می کنند.

همچنین برخی از مردم شرق آلمان نیز به زبان صربی مسلط هستند. در آلمان زبان هایی مانند رومانیایی، ترکی و کردی نیز مشاهده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

حدود 70 درصد مردم آلمان مسیحی می باشند. 7.3 درصد از جمعیت آلمان را مسلمان ها تشکیل داده اند و 3.28 درصد بدون دین هستند. بقیه مردم نیز از دین کاتولیک پیروی می کنند.

مقایسه استانداردهای زندگی در آلمان و اتریش

مقایسه استانداردهای زندگی در آلمان و اتریش

یکی دیگر از موارد مهم برای مقایسه آلمان و اتریش، بررسی استانداردهای زندگی در این دو کشور می باشد. کشور آلمان در این رابطه از کشور اتریش جلوتر است. در سال 2018 آماری برای مقایسه استانداردهای زندگی کشورهای گوناگون منتشر شد که آلمان رتبه 5 را به خود اختصاص داد. این درحالی است که اتریش رتبه 20 را در لیست دارد.

البته باید گفت که شهر وین جزء ده شهر سرزنده جهان در سال 2018 معرفی شد.

با این حال برلین رتبه بالاتری را به خود اختصاص داد. میزان رفاه اجتماعی در اتریش زیاد است. البته باید این نکته را در نظر داشت که اتریش کشور کوچک با جمعیت کمی می باشد. به همین دلیل تمام امکانات و تمرکز خود را روی وین گذاشته است و در دیگر شهرها خبری از پیشرفت تکنولوژی و اقتصاد نیست. اما آلمان کشوری است با شهرهای بزرگ و پیشرفته که حق انتخاب گسترده تری برای مهاجران به وجود آورده است.

فرهنگ و رسوم آلمان و اتریش

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه آلمان با اتریش باید به آن توجه داشت، فرهنگ و آداب و رسوم می باشد. آلمان از نظر فرهنگ به دستاورد های خوبی رسیده است که وجود آهنگسازان بزرگی نظیر باخ، موتزارت، بتهوون و ... از جمله آن ها می باشد. اهمیت مردم آلمان به هنر و مسیقی از دیرباز زبانزد کل دنیا است. مردم آلمان انسان های قانونمندی هستند. به همین دلیل این کشور در دنیا به قانونمداری معروف است. اهمیت فرهنگ و هنر باعث شده تا آلمان از سایر کشورهای اروپایی متمایز باشد.

مردم این کشور مردمی منظم بوده و به جدیت و خونسردی معروف هستند. با این حال احترام زیادی برای مهاجران و گردشگران قائل می شوند و یاری کننده خوبی در امور می باشند. آلمان در طی سال، مراسم و جشن های زیبا و بی نظیری دارد که از گذشته های دور جزء آداب و رسوم این کشور بوده است.

مردم کشور اتریش به جشن کریسمس اهمیت زیادی می دهند و سعی می کنند که برای کودکان هدایایی تهیه نمایند. مردم اتریش به کودکان اهمیت زیادی می دهند و در هر مرحله از زندگی، مناسبت ها و جشن ها مختلفی برگزار می کنند. مردم اتریش همچنین به خانواده نیز اهمیت زیادی می دهند و اغلب افرادی که به تازگی ازدواج می کنند، زندگی کردن با مادربزرگ، خاله و عمه را نوعی برکت در زندگی می دانند.

مردم اتریش به جای خریدهای اضافی، سعی دارند که برای خرید خانه پول پس انداز کنند.

با این حال به خوراک و پوشاک خود اهمیت زیادی می دهند. مردم اتریش همچنین در سلامت پوست خود دقت زیادی دارند. مردم اتریش برای جایگاه های مختلف شغلی احترام زیادی قائلند، به طوری که شغل کارگری در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقایسه تراکم جمعیت و ترافیک

مقایسه تراکم جمعیت و ترافیک

همان طور که در بخش های قبلی بیان کردیم، مساحت آلمان از اتریش بیشتر است. آلمان 16 ایالت و اتریش 9 ایالت دارد.

میزان ترافیک با توجه به بیشتر بودن جمعیت آن از اتریش بیشتر می باشد. ترافیک در شهرهایی مانند مونیخ سرسام آور است و شما را یاد ترافیک های تهران می اندازد. اما در اتریش خبری از این ترافیک ها و شلوغی ها نمی باشد. بنابراین در مقایسه آلمان با اتریش برای مهاجرت از نظر ترافیک و ازدحام شهری، اتریش کشور مناسب تری است.

بررسی امنیت آلمان و اتریش

در مقایسه آلمان با اتریش باید گفت که نرخ جرم و جنایت در هر دو کشور آلمان و اتریش پایین است و می توان از امن ترین کشورهای اروپا از آن ها یاد کرد.

در هر دوی این کشورها از لحاظ امنیت زندگی و شغلی برای خود و خانواده تان هیچگونه نگرانی نداشته باشید. آمار قتل در اتریش کمتر از 0.5 درصد و در آلمان کمتر از 0.9 درصد می باشد. بنابراین می توان گفت که آلمان و اتریش هر دو کشوری امن هستند.

مقایسه مهمان نوازی مردم اتریش و آلمان

مقایسه مهمان نوازی مردم اتریش و آلمان

مردمان اتریش مردمانی مهربان هستند و از فرهنگ های مختلف کشورهای دیگر استقبال می کنند.

از این رو می توانند میزبان خوبی برای مهاجران و گردشگران باشند. با توجه به نوع مهمان نوازی مردم اتریش، هر ساله بر تعداد گردشگران این کشور افزوده می شود. از این رو صنعت گردشگری به یکی از صنایع پر درآمد در این کشور تبدیل شده است.

مردم کشور آلمان نیز مهمان نواز هستند. اغلب مردم آلمان معتقدند که برای مهاجران و گردشگران خارجی، میزبان های خوبی می باشند. اما حرف و عمل آن ها در زمینه مهمانداری تفاوت دارد. بنابراین اتریش در این زمینه از آلمان پیشی دارد.

مقایسه آداب اجتماعی اتریش و آلمان

مردم کشور اتریش به ظاهر و لباسی که می پوشند، بسیار اهمیت می دهند. اما با این حال نوع لباس هایشان جنبه خودنمایی ندارد. به پوشیدن لباس متناسب با نوع محلی که در آن حضور می یابند، بسیار توجه می کنند. اتریشی ها هنگام احوالپرسی دست می دهند و برخی از مردم، دست زنان را می بوسند. روبوسی در مردان ممنوع است. اتریشی ها برای عنوان و مقام اجتماعی افراد ارزش زیادی قائل هستند و باید آن ها را با نام خانوادگیشان صدا کنند. مردم اتریش به خانواده اهمیت زیادی می دهند و بیشتر وقت خود را با خانواده می گذرانند.

آخر هفته ها حتما به پدربزرگ و مادر بزرگ خود سر می زنند و گردش در طبیعت را برای تفریح انتخاب می کنند.
آلمانی ها در احوالپرسی ها، هم زمان ملاقات و هم زمان خداحافظی دست می دهند. مردمان آلمان منظم و وقت شناس هستند. بنابراین شما برای هرکاری باید به موقع در محل حاضر باشید حتی چند دقیقه تاخیر اهانت به طرف مقابل محسوب می شود. دیر کردن و دیر به قرار رسیدن در فرهنگ آلمانی جلوه بدی دارد.

در رستوران های آلمان، حضور غریبه ها در یک میز متداول است و در شرایطی که رستوران شلوغ باشد، اصولا با این قضیه مشکلی ندارند.

یکی از عادت های خوب مردم آلمان تفکیک زباله است. مردم این کشور در حفظ محیط زیست کوشا هستند. در سطح شهر محفظه زباله های بزرگ زیادی را می بینید که مخصوص تفکیک زباله ها جایگذاری شده اند.

مقایسه آلمان با اتریش در حوزه ورزش

اتریش در ورزش های زمستانی از آلمان پیشی گرفته است. اتریش مناطق اسکی و شیب های اسکی زیادی دارد که دائم در حال آموزش این ورزش ها به متقاضیان خارجی می باشد. در سال های اخیر، آلمان سعی دارد تا در این حوزه ها با اتریش رقابت کند اما هنوز هم اتریش در صدر است.

در حوزه های دیگر ورزشی نظیر فوتبال، آلمان قوی تر عمل کرده است. مردم اتریش در فعالیت های ورزشی مانند فوتبال کمتر فعالیت دارند و چیزهای زیادی را باید از آلمانی ها بیاموزند.

مقایسه آلمان با اتریش در غذاها

مردم اتریش به سبک غذای سنتی اهمیت می دهند و همین موضوع سبب شده که آلمانی ها در وعده های غذایی اولویت را به غذاهای اتریشی بدهند. اتریشی ها از سوپ گوشت برای شروع وعده استفاده می کنند و با یک شیرینی خوشمزه آن را به پایان می رسانند.

در بین این دو از طعم غذاهای لذیذ سنتی مانند Wiener Schnitzel یا Tafelspitz بهره می برند. مردم وین تنها مردمی در دنیا هستند که برای سبک غذاهای خودشان نامی تحت عنوان "غذاهای وین" دارند.

مقایسه آلمان با اتریش از نظر تحصیل

مقایسه آلمان با اتریش از نظر تحصیل

تحصیل در هر دو کشور آلمان و اتریش رایگان می باشد. در آلمان دانشگاه های بیشتری وجود دارد که مطالب آموزشی را به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می دهند. در اتریش نیز دانشگاه هایی هستند که به زبان انگلیسی تدریس کنند اما با توجه به جمعیت و وسعت بیشتر کشور آلمان، دانشگاه های بیشتری در برلین تدریس به زبان انگلیسی را ارائه می دهند. یعنی شما شانس بیشتری برای پذیرش دانشگاه های انگلیسی زبان دارید. دانشگاه وین کشور اتریش رنکینگ علمی بسیار بالایی در سطح جهان دارد.

اما در مقایسه آلمان با اتریش از نظر تحصیلات دانشگاهی باید گفت، افرادی که قصد ورود به بازار کار در رشته های فنی و مهندسی را دارند، بهتر است کشور آلمان را انتخاب کنند. زیرا کشور آلمان کشوری صنعتی است و بازار کار خوبی در زمینه رشته های مهندسی دارد. اما عمده فعالیت دانشگاه های اتریش در حوزه هنر می باشد. تفاوت بارز تحصیل در دانشگاه های آلمان با اتریش این است که دانشگاه های آلمان برای پذیرش محدودیت سنی را لحاظ می کنند. این در حالی است که برای ورود به دانشگاه های اتریش محدودیت سنی وجود ندارد و متقاضیان با هر سنی توان ورود به دانشگاه ها را دارند.

رنکینگ علمی دانشگاه ها در هر دو کشور تقریبا یکسان است. یکی از مزایای کمتر بودن دانشگاه ها در اتریش این است که راحت تر می توان دانشگاه مورد نظر را انتخاب کرد. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید پذیرش دانشگاه های اتریش را دریافت کنید، آلمان گزینه های زیادی را در اختیارتان می گذارد.

برای تحصیل در دانشگاه های آلمان و اتریش باید تسلط کامل روی زبان انگلیسی یا آلمانی داشته باشید.

نکته دیگر این که شرایط پذیرش دانشگاه های اتریش راحت تر است. شما برای ورود به دانشگاه های آلمان باید مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس 6.5 داشته باشید. اما برای ورود به دانشگاه های اتریش نیازی به ارائه مدرک زبان ندارید. اما در مقابل، متقاضی باید دوره های زبان آلمانی یا انگلیسی را در این کشور بگذراند که ممکن است برای فرد هزینه های زیادی داشته باشد.

مقایسه کار در آلمان و اتریش

مقایسه کار در آلمان و اتریش

نرخ بیکاری در هر دو کشور اتریش و آلمان پایین است. این دو کشور از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار هستند. بنابراین هر دو کشور مقصد خوبی برای متقاضیان کار و اشتغال می باشد. کیفیت بالای زندگی در اتریش و آلمان سبب شده تا هر ساله بر متقاضیان دریافت اقامت کاری افزوده شود. بیشتر مهاجران از طریق اقامت کاری موفق به دریافت ویزا شده اند. مردم ایران امکان دریافت اقامت کاری را هم برای اتریش و هم آلمان دارند. با این حال شما برای پیدا کردن یک شغل خوب باید مدرک تحصیلی معتبر داشته و به زبان آلمانی مسلط باشید.

البته باید گفت که در آلمان شرکت های بین المللی زیادی وجود دارد که پذیرای شما با زبان انگلیسی نیز هستند. با توجه به پیشرفت گسترده آلمان در حوزه اقتصاد، با کار کردن در این کشور از مزایای زیادی بهره خواهید برد. ارتقای شغلی برای مهاجران در این کشور بعد از 2 الی 3 سال امکانپذیر است. آلمان هر ساله در حوزه های لجستیک، مهندسی، امور مالی و فناوری اطلاعات اقدام به جذب نیروی کار ماهر خارجی می کند.

اتریش نیز از موقعیت های شغلی زیادی برخوردار است.

شرکت های موفق زیادی در اتریش فعالیت دارند که پذیرای متخصصین مهاجر از سراسر دنیا می باشند. اتریش در زمینه هایی مانند فناوری اطلاعات، بازاریابی و مهندسی اقدام به جذب نیروی کار ماهر خارجی می کند.

مقایسه حقوق شهروندی در آلمان و اتریش

مقایسه حقوق شهروندی در آلمان و اتریش

اتریش در قانون اساسی کشور خود، به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و طرفدار حقوق بشر، قوانین سخت گیرانه ای را برای وضعیت حقوق بشر در کشورش ایجاد کرده است و از آن ها پیروی می کند. دولت اتریش روی حقوق شهروندی در زمینه های مختلف تاکید مکرر دارد تا جایی که وجود منابع حقوقی زیاد در زمینه حقوق شهروندی سبب ایجاد برخی انتقادات شده است.

آلمان نیز قوانین سختگیرانه ای را برای حقوق شهروندی خود وضع کرده است. با این حال کشور آلمان به عنوان یکی از کشورهای مطرح اروپا در به رسمیت شناختن حقوق شهروندی با انتقاداتی روبرو شده است زیرا از قانون تا عملکرد و اجرای این قوانین تفاوت هایی وجود دارد. اما مشارکت مردم آلمان در زمینه حقوق شهروندی با کمک احزاب و انجمن ها نسبت به رقیبان دموکراتیک پیشی گرفته است.

در نتیجه شهروندان آلمانی با هر نوع اعتقاد و مذهبی می توانند در یکی از احزاب و انجمن ها مشارکت داشته باشند. از این رو به آلمانی ها لقب "انجمن ها" داده شده است. دولت آلمان سعی کرده است تا در حوزه های مختلف پایبند به اجرای قوانین حقوق شهروندی باشد.

دادگاه قانون اساسی در این کشور به یکی از وظایف اصلی خود یعنی بررسی شکایت های شهروندان در مورد نقض حقوق شهروندی بسیار سخت گیرانه عمل می کند که می تواند یکی از مزایای خوب زندگی در این کشور باشد.

دادگاه های قانون اساسی در آلمان قدرت اجرایی بالایی دارند و برای اجرای حقوق اساسی، پشتوانه محکمی محسوب می شوند.

آلمان ارزان تر است یا اتریش؟

یکی از معیارهای اصلی برای مهاجرت و تفریح، بررسی هزینه های زندگی در کشور مقصد می باشد. در مقایسه آلمان با اتریش از نظر هزینه های زندگی باید گفت که اتریش کشوری گران تر برای زندگی می باشد. هزینه زندگی در آلمان در شهرهای مختلف متفاوت است. به طور مثال اگر قصد دارید در شهرهایی مانند مونیخ یا دسن زندگی کنید باید تمکن مالی زیادی داشته باشید.

اما در شهرهایی که دانشگاه های زیادی دارند، هزینه های زندگی کمتر است.

میان درآمد و زندگی در آلمان تناسب وجود دارد. اما زندگی در اتریش به خصوص زندگی در وین گران تر است. با این حال اگر بخواهیم زندگی در اتریش را با پاریس، لندن یا استکهلم مقایسه کنیم، باید گفت که زندگی در اتریش نسبت به این کشورها ارزان تر می باشد.

مقایسه روش های مهاجرت به آلمان و اتریش

مقایسه روش های مهاجرت به آلمان و اتریش

برای مهاجرت به اتریش و آلمان روش های زیادی وجود دارد. اما شرایط پذیرش و صدور اقامت دائم برای این دو کشور متفاوت است. در ادامه، به مقایسه آلمان با اتریش در زمینه مهاجرت و اخذ اقامت دائم می پردازیم.

مهاجرت از طریق تولد

هر دو کشور آلمان و اتریش بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر به فرزندی که از پدر و مادر خارجی خود به دنیا آمده است، اقامت دائم نمی دهند. یعنی اگر مادری برای به دنیا آوردن فرزند خود به اتریش یا آلمان سفر کند، نمی تواند تابعیت این کشورها را برای فرزند خود دریافت کند. مزیت به دنیا آمدن نوزاد در این کشورها این است که شرایط دریافت اقامت در آینده با استفاده از سایر روش ها برای او آسان تر گرفته خواهد شد.

مهاجرت از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق ازدواج

بسیاری از کشورهای دنیا برای صدور اقامت از طریق ازدواج با توجه به افزایش آمار ازدواج سوری، قوانین سخت گیرانه ای را وضع کرده اند. کشورهای اتریش و آلمان نیز در این راستا سخت گیری های شدید می کنند و شما برای اثبات ازدواج خود باید مدارک زیادی را به اداره مهاجرت ارائه دهید. اتباع خارجی برای دریافت اقامت از طرق ازدواج باید 6 سال صبوری کنند.

شرط دریافت اقامت برای اتریش این است که باید فرد خارجی 5 سال زندگی مشترک با تبعه اتریشی داشته باشد و 6 سال از زمان ازدواج آن ها گذشته باشد. برای دریافت اقامت آلمان، متقاضیان باید 3 سال بعد از ازدواج اقدام کنند و حداقل 2 سال زندگی مشترک با همسر تبعه آلمانی خود داشته باشند. یکی دیگر از شرایط دریافت اقامت اتریش و آلمان علاوه بر ارائه مدارک ازدواج این است که باید بر زبان رسمی آلمانی تسلط داشته باشید و آزمون مخصوص به تابعیت را با موفقیت بگذرانید.

مهاجرت از طریق کار

برای دریافت اقامت کاری، متقاضیان می توانند از دو طریق اقدام کنند. 
روش اول دریافت جاب آفر است. قوانین دریافت جاب آفر در دو کشور اتریش و آلمان با یکدیگر تفاوت دارد. در اتریش کارفرما زمانی می تواند به نیروی کار خارجی جاب آفر بدهد که نیروی متخصص مورد نظر را نتواند در کشور اتریش یا سایر ایالت های اروپا پیدا کند.

در این صورت نامه ای به اداره مهاجرت می زند که به نیروی کار متخصص خارجی نیازمند است. در این صورت متقاضیان می توانند جاب آفر دریافت نمایند. در آلمان اما به دلیل نیاز زیاد به نیروی کار ماهر خارجی چنین قانونی وجود ندارد و افراد بعد از پیدا کردن کار می توانند برای دریافت جاب آفر اقدام کنند.

روش دوم ویزای جست و جوی کار است. در این نوع ویزا، کشور مقصد ویزایی با مدت اعتبار 6 ماه برای متقاضی صادر می کند تا او بتواند به کشور وارد شود و کار مورد نظر را جست و جو کرده و پیدا کند. بعد از پیدا کردن کار و داشتن دیگر شرایط، متقاضی می تواند برای دریافت اقامت اقدام کند. البته باید گفت که برای دریافت اقامت دائم باید مدت مشخصی بعد از فعالیت و اشتغال متقاضی بگذرد.

مهاجرت از طریق تحصیل

مهاجرت از طریق تحصیل

متقاضیان تحصیل در آلمان و اتریش به راحتی و با داشتن شرایط پذیرش، می توانند به دانشگاه های این کشورها وارد شوند. تحصیل در دانشگاه های دولتی این دو کشور رایگان است. متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های آلمان باید تقریبا 18 ماه در صف انتظار بمانند. این مدت انتظار برای دیگر مقاطع 1 ماه کاهش می یابد. این در حالی است که مدت انتظار برای دانشگاه های اتریش 3 الی 4 ماه است. فارغ التحصیلان در هر دو کشور آلمان و اتریش مدتی را اجازه دارند تا برای پیدا کردن کار اقامت داشته باشند.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

شما با خرید ملک در آلمان و اتریش بر خلاف سایر کشورها نمی توانید اقامت دائم دریافت کنید. تنها راه دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری، ثبت شرکت تجاری است. اتریش و آلمان در مورد اقامت از طریق سرمایه گذاری سخت گیری هایی دارند. در صورتی که در آلمان و اتریش موفق به ثبت شرکت شوید و فعالیت اقتصادی قابل توجهی برای دولت آلمان یا اتریش داشته باشید، موفق به دریافت اقامت دائم خواهید شد.

به منظور ثبت شرکت، لازم است تا هزینه ای را برای شروع سرمایه گذاری در نظر بگیرید. آلمان در توجیه اقتصادی شرکت شما سخت گیرانه عمل می کند و شما باید میزان درآمد و گردش مالی خود را به اداره مهاجرت اثبات کنید.

در اتریش روش دیگری برای دریافت اقامت دائم وجود دارد و آن این است که باید 2 سند ملکی در اتریش داشته باشید و برای هر یک از اعضای خانواده تمکن مالی را اثبات کنید.

با استفاده از این روش، دولت اتریش به شما اجازه می دهد که وارد اتریش شوید و سپس برای سرمایه گذاری اقدام کنید.
شما در حال مطالعه مقاله مقایسه آلمان با اتریش هستید.

معایب زندگی در آلمان

-    در آلمان هزینه های مالیات زیاد است و بخش زیادی از حقوق کارگران صرف مالیات می شود. گاهی ممکن است تا 40 درصد از حقوق یک فرد صرف مالیات شود. دلیل گرفتن این مالیات مربوط به آموزش و بهداشت می باشد.
-    رقابت برای پیدا کردن کار با مدرک تحصیلی ممکن است برای شما سخت باشد. زیرا اکثر جمعیت آلمان تحصیلکرده هستند و فضای رقابتی برای استخدام در شرکت ها و مجموعه ها وجود دارد. به همین دلیل پیدا کردن کار برای مهاجران ممکن است چالش برانگیز باشد.
-    رفتار آلمانی ها اغلب سرد و خشک است و با مهاجران رفتار دوستانه و صمیمانه ای ندارند. این در حالی است که رفتار دوستانه در خود مردم آلمان نیز کمتر از دیگر کشورها است. این مردم خشک تر از آنند که بتوانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. اما در صورتی که بتوانید با آن ها رابطه برقرار کنید، خواهید دید که مهربان و دلسوز هستند.
-    اکثر مردم آلمانی به زبان انگلیسی مسلط می باشند اما در استفاده از آن اکراه دارند. به همین دلیل شما باید زبان سخت آلمانی را یاد بگیرید.
-    یکی دیگر از معایب زندگی در آلمان این است که نمی توانید از خدمات بیمه و درمانی دولتی به خوبی استفاده کنید. دولت پرداخت های پزشکان را با تاخیر انجام می دهد. همین موضوع سبب شده تا پزشکان و مراکز درمانی با دولت همکاری نداشته باشند.
-    در آلمان برای دریافت اینترنت خانگی ممکن است با چالش هایی نظیر طی کردن مراحل اداری روبرو شوید.
-    اغلب آپارتمان های آلمان آشپزخانه را به صورت مجزا اجاره می دهند. زمانی که قصد اجاره منزل در آلمان را دارید، حتما بررسی کنید که منزل آشپزخانه داشته باشد. در غیر این صورت باید اجاره ای جدا برای استفاده از آشپزخانه پرداخت کنید.

معایب زندگی در اتریش

-    در اتریش هزینه های زندگی به خصوص هزینه های مسکن نسبتا بالا است. به همین دلیل بهتر است قبل از مهاجرت، حساب های بانکی خود را پر کنید.
-    به دلیل هزینه های بالای زندگی و کمبود کار برای مهاجران و پناهندگان، میزان جرم و جنایت در این کشور افزایش یافته است.
-    در اتریش آب و هوا تقریبا غیر قابل پیش بینی است و این موضوع می تواند برای برخی از مهاجران ناراحت کننده باشد.
-    مردم اتریش زبان آلمانی را با لهجه فرانسوی صحبت می کنند.

بنابراین شما با وجود این که به زبان آلمانی مسلط هستید، ممکن است زبان آلمانی اتریشی را متوجه نشوید و به سختی بتوانید آن را یاد بگیرید. همچنین زبان انگلیسی در این کشور خیلی کاربردی ندارد.
-    ممکن است با برخی از بومیان این کشور نتوانید روابط اجتماعی صمیمانه ای برقرار کنید.
-    یکی دیگر از معایب کشور اتریش، طولانی بودن فصل زمستان است.

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه آلمان با اتریش در حوزه های مختلف پرداختیم. دریافت اقامت و زندگی در هر دو کشور آلمان و اتریش مزایا و معایبی دارد. بنابراین نمی توان به صورت قطعی گفت که زندگی در کدام کشور را انتخاب کنید. اغلب متقاضیان زندگی و کار در این دو کشور، تصمیم خود را بر اساس اهدافی که دارند، عملی می کنند. بنابراین شما نیز با در نظر گرفتن اهداف خود و بررسی موارد مختلف این مقاله، تصمیم خود را نهایی کنید.