اطلاعات

الست گروپ

شرکت افق بین الملل یاسمین

هدف ما در الست گروپ ارائه مشاوره به افرادی می باشد که قصد دارند توانایی های خود را در کشور خود .یا کشورهای دیگر به کار گرفته و زندگی بهتری داشته باشند
شما می توانید با یک بار ثبت نام از مشاوره های تخصصی .و رایگان ما برای رسیدن به هدف خود استفاده نمایید

بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان

در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل در رابطه با بورسیه تحصیلی آلمان به بحث و بررسی بپردازیم و اطلاعات مفید و سودمندی در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار دهیم، پس تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.
ما بنا دارم بورسیه تحصیلی آلمان و شرایط دریافت بورسیه را مورد تجزیه، تحلیل و بررسی قرار دهیم. به سوالات متداولی هم که ممکن است برای شما مطرح شود، پاسخ می دهیم تا بینشی کافی قبل از اقدام برای این کار پیدا کنید و با آسودگی خاطر، گامی استوار و مطمئن در این راه بردارید. این که شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل در رابطه با بورسیه تحصیلی آلمان به بحث و بررسی بپردازیم و اطلاعات مفید و سودمندی در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار دهیم، پس تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.
ما بنا دارم بورسیه تحصیلی آلمان و شرایط دریافت بورسیه را مورد تجزیه، تحلیل و بررسی قرار دهیم. به سوالات متداولی هم که ممکن است برای شما مطرح شود، پاسخ می دهیم تا بینشی کافی قبل از اقدام برای این کار پیدا کنید و با آسودگی خاطر، گامی استوار و مطمئن در این راه بردارید. این که شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان چیست؟

هزینه های زندگی در کشور آلمان چه میزان و به چه صورت می باشد؟ روش های دریافت بورسیه تحصیلی کشور آلمان چطور است؟ دانشگاه های بین المللی در آلمان کدام موارد می باشند؟ مدارکی که برای اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان نیاز است، چیست؟ و همچنین سوالاتی درباره محل اقامت، پیوستن خانواده و غیره می تواند به شما کمک کند تا درصد موفقیت شما را بالا ببرد را نیز بررسی می کنیم.

کشور آلمان دارای جایگاهی خاص و محبوب برای دانشجویان بین المللی است. چرا که اغلب دانشگاه‌های این کشور از جایگاه عالی در جهان برخوردار است و در ضمن، دانشگاه‌های کشور آلمان به ارزان بودن و در خیلی از موارد به رایگان بودن معروف می باشند. البته لازم به ذکر است که شهریه رایگان در برخی موارد ممکن است کفایت نکند. دانشجویان بین المللی بایستی متحمل هزینه‌های گوناگونی مانند: مسکن، خوراک و دیگر هزینه‌های زندگی گردند. بورسه تحصیلی جزء لاینفک آموزش عالی آلمان است. به همین خاطر سالیانه تعدادی بورسیه تحصیلی و همچنین کمک هزینه‌ تحصیلی در برخی از دانشگاه‌های این کشور تحت شرایط ویژه ای به دانشجویان ارائه و عرضه می گردد.

اینفوگرافیک بورسیه تحصیلی آلمان

اینفوگرافیک بورسیه تحصیلی آلمان

تحصیل در کشور پیشرفته ی آلمان از جهات بسیاری مانند: تحصیل رایگان، ارائه ی بورسیه تحصیلی در این کشور و همچنین بازار کار خیلی عالی، مد نظر خیلی از درخواست کنندگان واقع شده است که در این ارتباط شرایط و نکات لازم و کافی را به طور مفصل برای شما عزیزان بیان می کنیم. 
در شروع مقاله، به ذکر سوالاتی چند و موضوعاتی مرتبط با بورسیه تحصیلی آلمان و سپس تشریح آن ها می پردازیم. پس با ما باشید: 

چرا کشور آلمان را برای گرفتن بورسیه تحصیلی و اقامت انتخاب کنیم؟
شرایط اخذ بورسیه در کشور آلمان چیست؟ 
شرایط عمومی بورسیه تحصیلی در آلمان به چه صورت است؟
بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی چه شرایط و چه رشته هایی دارد؟
انواع بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی کدام هستند؟
بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان به چه صورت است؟
بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در کشور آلمان به چه صورت است؟
تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان چگونه می باشد؟
نمونه هایی دیگر از اتواع بورسیه ی تحصیلی در کشور آلمان
دانشگاه های بین المللی کشور آلمان
مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی آلمان چیست؟
بورسیه تحصیلی کشور آلمان و ویزای آن
مدارک ویزای دانشجویی در کشور آلمان برای اخذ بورسیه تحصیلی چیست؟ 
میزان هزینه زندگی در کشور آلمان چقدر می باشد؟
ویزای پیوستن همسر و فرزند به خانواده در کشور آلمان
شرایط ویزای پیوستن همسر در آلمان به چه صورت می باشد؟
شرایط ویزای پیوستن فرزند به خانواده در آلمان به چه صورت می باشد؟
چگونگی درخواست ویزای پیوست آلمان
آیا تمامی مقاطع را می توان بورسیه گرفت؟
آیا امکان پیوستن خانواده وجود دارد؟ بورسیه چه ویژگی هایی دارد؟
آیا می توان برای تمامی رشته ها پذیرش گرفت؟
مکان تحصیل رایگان در کشور آلمان
مزیت های تحصیل در کشور آلمان چیست؟
شرایط تحصیل در کالج های آلمان چگونه می باشد؟
برخی سوالات متداول و رایج در باب بورسیه تحصیلی آلمان
امکان تامین نمودن هزینه ها به کمک کار دانشجویی در آلمان
نکاتی در ارتباط با دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بورسیه تحصیلی آلمان با ما همراه باشید.

 

چرا کشور آلمان را برای گرفتن بورسیه تحصیلی و اقامت انتخاب کنیم؟

چرا کشور آلمان را برای گرفتن بورسیه تحصیلی و اقامت انتخاب کنیم؟

کشور آلمان به عنوان یکی از کشورهای قاره ی اروپا می باشد که از نظر تحصیل یکی از ارزان ترین و دانشجویی ترین کشورها در جهان محسوب می شود. علاوه بر آن، با توجه به این که آلمان یکی از کشورهایی است که بهترین دانشگاه ها را در سطح بین المللی دارد و از این نظر در سطح بین المللی دارای اعتبار ویژ ه ای می باشد، در بعضی از این دانشگاه ها دوره ی فوق لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می شود. حدود 90 درصد این دانشگاه ها در آلمان در برنامه ی بورسیه ی این کشور شرکت می کنند. سالانه تعدادی مشخص، کمک هزینه تحصیلی و بورسیه در برخی از این دانشگاه ها با شرایط خاصی ارائه می شود. آماری که در سال 2018 اعلام شده است، تعداد 27200 بورس تحصیلی در این کشور ارائه شده است. 

اگر به صورت کلی بخواهیم به مسئله ی بورسیه تحصیلی در آلمان نگاه کنیم، باید گفت که گرفتن اقامت کشور آلمان از راه بورس تحصیلی، شرایط بسیار ایده آل و خوبی دارد و با توجه به ایده آل بودن این شرایط، طبعا متقاضیان زیادی از سراسر دنیا برای گرفتن این بورس تلاش خواهند کرد.

موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی که کشور آلمان در قاره اروپا دارد نیز در این امر دخیل می باشد. همان طور که می دانید، کشور آلمان از سمت شمال با دریای بالتیک و کشور دانمارک همسایه می باشد و از سمت جنوب با کشورهای اتریش و سوئیس همسایگی دارد. این کشور، جمعیتی نزدیک به 82 میلیون نفر دارد و در واقع پر جمعیت ترین کشور قاره اروپا محسوب می شود.

مساحت این کشور حدودا 37. 121. 21 کیلومتر مربع می باشد. زبان رسمی این کشور آلمانی می باشد و 95 درصد مردم این کشور به این زبان صحبت می کنند. بنابراین یکی از شرایط مهم در اخذ بورسیه تحصیلی آلمان و ویزای کار در این کشور، تسط بر زبان آلمانی می باشد. کشور آلمان یک کشور توسعه یافته می باشد که قطب صنعتی اروپا نیز محسوب می شود. 
 
نرخ بیکاری در این کشور عددی نزدیک به 6. 7 درصد می باشد که این یکی از دلایلی است که از دیرباز از کشورمان ایران افراد زیادی برای اخذ ویزا و گرفتن اقامت کشور آلمان مشتاق و متقاضی بوده و می باشند. با همه ی این مزیت ها، اما باید گفت که گرفتن ویزای آلمان و وقت سفارت بسیار زمانبر و در برخی موارد تا دو سال نیز طول کشیده است و علاوه بر پروسه ی زمانبر بودن ویزا، نکته دیگر سختگیری هایی است که در قبال ایرانیان برای دادن ویزا وجود دارد. اما برای هر مسئله ای راه حلی وجود دارد.

برای گرفتن ویزای کشور آلمان نیز راه هایی وجود دارد که ممکن است، زمان اخذ را کوتاه تر کند. یکی از بهترین این راه حل ها گذراندن دوره ی زبان آلمانی می باشد که می توان از طریق کشورهای نزدیک و ارزان عضو اتحادیه ی اروپا و دارای ویزای شینگن، این کار را انجام داد. 

یکی از راه های گرفتن بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آلمان، گرفتن بورسیه ی تحصیلی به صورت مستقیم از اساتید دانشگاه های این کشور یا همان گرفتن فاند می باشد. البته سازمان های دولتی و غیر دولتی هم از جمله موسسه دولتی تبادلات آکادمیک آلمان یا همان DAAD می باشد که تحت یک سری شرایط، کمک هزینه ی مالی به دانشجویان می دهند. 
در ادامه ی مقاله ی بورسیه تحصیلی آلمان، شرایط و چگونگی دریافت ویزای دانشجویی و بورسیه را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

 

شرایط اخذ بورسیه در کشور آلمان چیست؟

شرایط اخذ بورسیه در کشور آلمان چیست؟

همان طور که گفتیم، راه های مختلفی برای مهاجرت به کشور آلمان وجود دارد. از جمله ی محبوب ترین و پرطرفدارترین آن ها می توان به ویزای کار در آلمان و ویزای تحصیل در کشور آلمان اشاره کرد. هزینه های تحصیل رایگان است، اما هر دانشجویی که می خواهد در کشور آلمان تحصیل کند، باید هزینه های زندگی خود را بتواند پرداخت کند. در راستای تسهیل شرایط زندگی دانشجویان در کشور آلمان، بسیاری برنامه های کمک تحصیلی یا بورسیه توسط دانشگاه ها و موسسات یا ارگان های غیر دانشگاهی یا تحقیقاتی تعریف شده اند. در کشور آلمان از دانشگاه های مختلف و در رشته های متنوعی بورسیه پذیرفته می شود. 

هر برنامه بورسیه ای شرایط ویژه خود را دارد و معیارهای اعطای بورسیه بر اساس نوع بورسیه متفاوت است. گرفتن بورسیه تحصیلی آلمان برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با شرایط خاصی امکان پذیر می باشد. اما باید گفت، برای گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا، داشتن یک رزومه ی قوی علمی، از ملزومات است.

در حالت کلی، متقاضیان برای گرفتن بورس تحصیلی کشور آلمان، باید از نظر رزومه قوی باشند. این رزومه قوی شامل نمرات بسیار خوب و معدل بالا و همچنین دارا بودن سطح زبان بالا و ارائه دادن مقالات بین المللی می باشد. البته نکته ی مهمی را که باید در زمینه ی بورسیه ی تحصیلی در مقطع دکترا در نظر داشت، این است که دانشجو باید با استاد پشتیبان یا همان سوپروایزر مکاتبه داشته باشد. تحصیل در این مقطع، هم به زبان انگلیسی و هم آلمانی امکان پذیر می باشد. با توجه به این که برای مقطع دکترا داشتن حداقل سطح زبان آلمانی B2 الزامی می باشد،

بنابراین دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه این امکان را دارند که دانش زبانی خود را بالا ببرند. اگر شخص شرایط بورسیه را داشته باشد، می تواند برای گرفتن آن اقدام کند که این بورسیه به دو صورت ،هزینه ها را پوشش می دهد؛ یا کل هزینه ها و یا بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد.

 

شرایط عمومی بورسیه تحصیلی در آلمان به چه صورت است؟

شرایط عمومی بورسیه تحصیلی در آلمان به چه صورت است؟

کشور آلمان از جمله بزرگ ترین و همچنین بهترین کشورهای اروپایی در زمینه ی ادامه تحصیل ایده آل و مناسب می باشد و تاریخی غنی و پربار در رابطه با رشته های ادبیات، هنر، فلسفه و فرهنگ به خاطر موقعیت مناسب در مرکز اروپا دارا می باشد. بورسیه تحصیلی در این کشور می تواند کمک بسیاری به هزینه های یک دانشجو کند. زیرا با وجود این که دانشجویان بین المللی قادر هستند تا به صورت پاره مشغول به کار شوند، ولی لازم است بدانید که درآمد پایین کار دانشجویی که حدود 350 یورو است، کفاف هزینه های یک دانشجو را نمی دهد.

برای اخذ بورسه تحصیلی این کشور بایستی مدارک لازم را در وقت مشخصی به دفتر پذیرش دانشگاه ارسال کنید که این کار قوانین و مقررات خاص خود را دارد و قابل دسترسی می باشد. همه ساله ظرفیت خوب و مناسبی برای بورسه تحصیلی اعلام می شود که نامحدود نمی باشد. در صورتی که شما هم خواهان دریافت بورس تحصیلی در آلمان و تحصیل رایگان هستید، می بایست مقطع قبلی تحصیلی خود را با معدل خوبی گذرانیده باشید. 

چنان چه قصد دارید، در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکترا ادامه تحصیل دهید، بایستی رزومه ارسالی خود را در میان رزومه های ارسالی که با هدف دریافت بورس تحصیلی آلمان ارسال شده، به عنوان رزومه برتر انتخاب گردد. لازمه این کار فعالیت های مثبت و مفید در زمینه ی پژوهش ها و نگارش مقاله های علمی است. در نتیجه کسانی که تصمیم دارند تا اجازه ی بورسیه تحصیلی کشور آلمان و تحصیل رایگان در آنجا را اخذ نمایند، بایستی شرایط بالا را دارا باشند. به عنوان نمونه؛ برای آن که پرونده فرد برای ارائه بورسیه تحصیلی قبول شود، بایستی سطح زبان آلمانی او مناسب و حداقل در ردیف B1 باشد.

کسانی که دارای مدرک زبان آلمانی می باشند، امتیاز بالاتری برای اخذ مجوز بورسیه تحصیلی آلمان خواهند داشت. البته چنان چه شخصی دارای مدرک زبان انگلیسی باشد، قادر است که برای اخذ بورسیه تحصیلی آلمان اقدام نماید. 

بورسیه تحصیلی آلمان در دانشگاه های مختلفی عرضه می گردد که به خاطر متنوع بودن رشته ها، امکانات نوین آموزشی و نیز وجود دانشگاه های رایگان در این کشور بسیار مورد توجه درخواست کنندگان واقع شده است و از آن استقبال زیادی می شود.

این کشور از نظر دارا بودن موقعیت اجتماعی، از شرایط خیلی عالی در زمینه ی بورسیه تحصیلی برخوردار می باشد. به خاطر متنوع بودن رشته ها، داشتن امکانات نوین آموزشی و همچنین دارا بودن دانشگاه های رایگان، منظور نظر درخواست کنندگان بسیاری واقع گردیده است. 
آلمان کشوری توسعه یافته و صنعتی است که 37 شرکت از 500 شرکت بزرگ جهان در این کشور قرار دارند و از نظر واردات، دومین کشور وارد کننده کالا و به لحاظ صادرات بزرگ ترین کشور دنیا به حساب می آید. 

 

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی چه شرایط و چه رشته هایی دارد؟

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی چه شرایط و چه رشته هایی دارد؟

رشته هایی که در مقطع کارشناسی در دانشگاه های آلمان ارائه می شود، گسترده و بسیار زیاد می باشد و متقاضی می تواند در رشته ی مورد علاقه ی خود بدون محدودیتی به تحصیل ادامه دهد. اما بورسیه ی تحصیلی در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، علوم رایانه، مهندسی، فناوری اطلاعات، حقوق و شیمی نسبت به بقیه ی رشته ها بهتر و از بازار کار موفق تری بهره مند می باشند. البته گرفتن بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی از کشور ما ایران سخت می باشد و نمی توان گفت که قطعی می باشد.

در واقع برای مقاطع بالاتر از کارشناسی، بورسیه تحصیلی آلمان دشوار می باشد، اما شخص متقاضی می تواند برای تحصیل به این کشور رفته و با کسب نمرات عالی و سطح زبان بالا و همچنین فعالیت زیاد علمی، امکان گرفتن این بورسیه ی تحصیلی را بالاتر ببرد. 

در آلمان نیز مانند ایران دوره ی کارشناسی چهار سال می باشد که در پایان آن باید یک پایان نامه ارائه دهد. در واقع این پایان نامه علاوه بر این که زمینه ی ورود شخص به بازار کار کشور آلمان می باشد، برای ورود به مقطع بالاتر تحصیلی نیز لازم است. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل می باشند، می توانند هفته ای 10 ساعت کار کرده که به واسطه ی درآمد آن بخشی از هزینه های خود را بپردازند. از جمله ی بهترین کمک های مالی و بین المللی در آلمان، کمک هزینه ی تحصیلی و دانشگاهی و انواع کمک مالی دانشجویان می باشد.

 

انواع بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی کدام هستند؟

انواع بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی کدام هستند؟

بورس تحصیلی Mailchek1500usd
این بورسیه در حدود 1500 دلار آمریکا می باشد. 

تحصیلات کالج سالیانه LPP، Rose & Hach
هزینه ی این بورسیه در حدود 5000 دلار می باشد. این بورسیه برای افراد بالای 18 سال می باشند که فارغ التحصیل از دبیرستان باشند. 

بورسیه تحصیلی Trendhim Talent
لازم به توضیح است که از روش های اخذ بورسیه تحصیلی کشور آلمان، گرفتن فاند یا به عبارتی بورسیه تحصیلی به طور مستقیم از اساتید دانشگاه‌ های این کشور می ‌باشد. در ضمن سازمان ‌های دولتی و غیر دولتی مختلفی در این کشور از جمله موسسه دولتی تبادلات آکادمی(DAAD) به دانشجویان با در نظر گرفتن شرایطی کمک هزینه مالی اعطا می‌ نماید. هزینه ی این فاندها ممکن است، پایین تر از میزان مبلغی باشد که از اساتید به طور مستقیم دریافت می شود،

ولی دارندگان بورسیه از DAAD همچنان از شانس بالایی در میان اساتید برای فرصت‌ های شغلی و دانشگاهی برخوردار هستند. ضمنا برای گرفتن ویزا با توجه به این که بورس کشور آلمان می باشند، شرایط راحت تری در مقایسه با دانشجویان غیر بورسیه دارند. اغلب بورسیه‌ های کشور آلمان سالیانه در پایگاه اطلاعاتی DAAD قرار می گیرند.

لازم است، بدانید که این نوع بورسیه تقریبا 2300 دلار هزینه خواهد داشت که اغلب برای رشته های فناوری اطلاعات، بازاریابی، مد و فروش است. همچنین این بورسیه دارای محدودیت سن و ملیت نمی باشد و برای اخذ این بورسیه، شخص متقاضی بایستی در رشته مرتبط ثبت نام نماید. 
الزامات پذیرش تحصیلی کشور آلمان در مقطع کارشناسی 
مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
دانش زبان آلمانی در سطح B1: داشتن معلومات زبان آلمانی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور شرطی الزامی می باشد و بدون آن با تقاضای پذیرش و همچنین ویزای تحصیلی آلمان موافقت نمی شود. 
در صورت نیاز، شرکت در دوره یک ساله کالج لازم می باشد.

 

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان به چه صورت است؟

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان به چه صورت است؟

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان از طریق دانشگاه ها و موسسات مختلفی و با دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می شود. مدت تحصیل در این مقطع 2 سال می باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، به خاطر نوع و سطح علمی بالای دانشگاه های آلمان، متقاضیان زیادی برای بورسیه تحصیلی در آلمان اقدام می کنند. 

با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان و در رشته های خوب، بازار کار مناسبی برای فرد فراهم می شود. دانشجوی کارشناسی ارشد می تواند در هفته بین 15 تا 20 ساعت کار کند. با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، امکان این که شخص بتواند بورسیه ی مقطع دکترا را هم بگیرد زیاد است. در پایان مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، دانشجو باید یک پژوهش علمی را انجام بدهد.

 

انواع بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان

کمک هزینه تحصیلی DAAD
این نوع بورسیه در واقع بزرگ ترین سازمان مالی در جهان می باشد که دانشجویان و متقاضیان کشورهای در حال توسعه را پشتیبانی می کند. 

بورسیه تحصیلی غیر دولتی فردریش ایبرت
این کمک هزینه که در ماه حدود 1000 یورو می باشد، از طرف یک بنیاد سیاسی است که برای دانشجویان بین المللی و آلمانی با سطح علمی و نمرات بالا، ارائه می شود. 

بورسیه تحصیلی Konrad_adenauer_stiftung
مدت ارائه این بورسیه یک سال می باشد. 
ملزومات پذیرش تحصیلی کشور آلمان در مقطع کارشناسی ارشد
مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
مدرک کارشناسی
مدرک آیلتس 6. 5 و یا معادلش در تافل در صورت تحصیل به زبان انگلیسی
مدرک زبان B1 آلمانی در صورت تحصیل به زبان آلمانی
دانشگاه‌هایی از آلمان که شرط معدل دارند، معدلی حداقل بین 14 تا 15 را برای دانشجویان ایرانی مشخص می ‌کنند. البته خیلی از رشته‌ها و دانشگاه‌ ها هستند که شرط معدل را ندارند. شرط معدل محدود به یک رشته و یک دانشگاه مخصوص نمی باشد. چه بسا دانشگاهی برای بعضی از رشته‌های خود شرط معدل قرار دهد و برای بعضی دیگر شرطی تعیین نکند و حتی یک ترم برای رشته‌ای شرط معدل وجود داشته باشد و ترم بعدی این شرط معدل را نداشته باشد و آن را بردارد. 

سایر موارد مثل داشتن مقاله، سابقه کاری، دانستن دیگر زبان های خارجی و گذراندن دوره‌های آموزشی گوناگون در کار پذیرش می ‌توانند مفید باشند، ولی جزو شرط های الزامی نمی باشند.
جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر، دانشجو به شرط داشتن مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد، دولتی، پیام نور و غیرانتفاعی می تواند اقدام کند. تمامی دانشگاه های ایرانی که مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران می باشند، در کشور آلمان هم معتبر می باشند. 
البته دانشجو نبایستی این انتظار را داشته باشد که همه ی واحدهایش پذیرفته گردند و ممکن است، دانشگاه برخی از واحدهای پاس شده را نپذیرد.

 

بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در کشور آلمان به چه صورت است؟

بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در کشور آلمان به چه صورت است؟

بورسیه تحصیلی در کشور آلمان در مقطع دکترا رایج و امکان پذیر است. همان طور که قبلا هم گفتیم، کشور آلمان یکی از کشورهای محبوب برای تحصیل افراد متقاضی می باشد. برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا، ابتدا شخص متقاضی باید مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه های معتبر و مورد تایید گرفته باشد. همچنین مدارک زبان آیتلس با نمرات بالا و مقالات بین المللی را نیز ارائه دهد.

متقاضی مقطع دکترا با مکاتبه با استاد راهنمای خود و یافتن سوپروایزر می تواند پروسه ی گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در کشور آلمان را راحت تر کند. نکته ای را که باید در اینجا ذکر کنیم، این است که با توجه به این که در کشور آلمان مقطع دکترا به طور معمول و بیشتر به زبان انگلیسی ارائه می شود، بنابراین گرفتن مدرک زبان آیلتس برای متقاضی ضروری می باشد. 

مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا در کشور آلمان 3 تا 4 سال می باشد و آغاز سال تحصیلی از ماه اکتبر می باشد. اگر به صورت کلی به دوره دکترا نگاه کنیم، می بینیم شامل یک پژوهش تحقیقاتی و نوشتن پایان نامه می باشد. 

به دانشجویان در طول مدت تحصیل این اجازه را می دهند که بیش از 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند. از مزیت های دریافت بورسیه تحصیلی آلمان این است که شخص متقاضی قادر است، 18 ماه در این کشور بماند و در جست و جوی کار باشد. 

الزامات پذیرش تحصیلی آلمان در مقطع دکترا
به پایان رساندن مقاطع کارشناسی ارشد با نمرات بالا
داشتن تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی بسته به رشته و موضوع دکترا
پیشنهاد طرح پایان نامه (Proposal)
دریافت تأییدیه از یک استاد راهنما

یک سری برنامه های بورسیه ملی وجود دارد که سالیانه برای بسیاری از دانشجویان تعریف شده است. مهم ترین این بورسیه ها موارد زیر می باشد: 
بورسیه Daad که معمولا برای دانشجویان ارشد و دکتری با سوابق کاری و تحصیلی درخشان است و ماهیانه 850 یورو برای مقاطع ارشد و 1200 یورو برای مقطع دکتری است. ارگان Daad بورسیه های جانبی دیگری نیز دارد. 

بورسیه Heinrich Böll که سالیانه به حدود 1200 دانشجو تعلق می گیرد که مخصوص دانشجوهای دانشگاه های دولتی است که فعالیت سیاسی و اجتماعی فعالی دارند و در رشته های اکولوژی، محیط زیست، دموکراسی، حقوق بشر و رشته های مشابه تحصیل می کنند، می باشد. 

بورسیه ملی DeutschlandStipendium که ماهیانه 300 یورو است و به دانشجوهای ممتاز در دانشگاه ها تعلق می گیرد. معمولا سازمان بورسیه دهنده، معیارهای اعطای بورسیه را به دانشگاه ها واگذار کرده است. 
بورسیه Konrad-Adenauer-Stiftung برای دانشجوهای بین المللی مخصوص دانشجویانی است که از کشورهای در حال توسعه به آلمان سفر کرده اند و فعالیت سیاسی نیز دارند. این بورسیه تا هزینه های زندگی 1100 یورو را پوشش می دهد و تا 500 یورو شهریه دانشگاه را نیز پوشش می دهد.

علاوه بر بورسیه های ملی، بسیاری از دانشگاه ها نیز بورسیه مخصوص دانشجوهای ممتاز دارند که دانشجوهایی که نمرات بالا یا مشارکت در پروژه های تحقیقاتی دارند، می توانند از آن استفاده کنند. برای دریافت این بورسیه ها دانشجو باید ابتدا تحصیلات خود را در کشور آلمان شروع کند و بر اساس شرایط دانشگاه محل تحصیل در صورتی که واجد شرایط باشد، فرم درخواست بورسیه را تکمیل کند.

بسیاری از بورسیه ها بر اساس معدل یا نمرات دانشجو در ترم های تحصیلی اعطا می شود. برخی بورسیه ها نیز بر اساس مشارکت دانشجو در فعالیت های اجتماعی، سیاسی می باشد. همچنین برنامه های تحقیقاتی وجود دارند که در صورتی که دانشجو در آن ها مشارکت داشته باشد، می تواند از بورسیه های تحصیلی استفاده کند. بورسیه های تحصیلی مربوط به مشارکت تحقیقاتی بیشتر مربوط به دانشجوهای کارشناسی ارشد یا دکتری می شود. 

 

تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان چگونه می باشد؟

تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان چگونه می باشد؟

تحصیل پزشکی در کشور آلمان و کسب مدرک بسیار معتبر آن در سطح دنیا شما را در جایگاهی بالا قرار خواهد داد. دانشگاه ‌های پزشکی آلمان، انواع دوره‌ها و گرایش ‌های پزشکی را با پایین ترین هزینه به دانشجویان ارائه می دهند. 

در ضمن، فرصت‌ های شغلی زیادی در کشور آلمان پس از پایان دوره پزشکی وجود دارد که می تواند شما را از نظر مالی تامین کند. طول مدت دوره پزشکی در کشور آلمان با احتساب آزمون پایانی ایالتی آلمان 6 سال و 3 ماه می باشد که در همه ی آلمان برگزار می گردد. بنابراین، داشتن دانش زبان آلمانی بالا از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. 
در صورتی که موفق به گذراندن این آزمون شوید، اجازه ی فعالیت به عنوان پزشک به شما اعطا می‌ گردد و می توانید از آن استفاده کنید.

 

تاثیر معدل در پذیرش بورسیه تحصیلی از کشور آلمان

تجربه نشان داده است که حداقل معدل 15 برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان لازم می باشد، ولی چنان چه معدل شما پایین ‌تر باشد، هرگز ناامید نشوید. 
در بعضی از رشته‌های آلمانی زبان، با معدل کمتر هم به متقاضیان پذیرش خواهند داد. برای آن که با خیالی آسوده اقدام نمائید، حتما از مشاوران و متخصصین با تجربه در این امر یاری بخواهید تا راهکاری مناسب را به شما عرضه دارند و ناامیدی را در شما به امید تبدیل کنند.

 

تاثیر سن در دریافت بورسیه تحصیلی از آلمان

چنان چه شما هم جزء افرادی می باشید که فکر می‌ کنید سن در شناسنامه تنها یک عدد می باشد و به ویژه برای ادامه تحصیل هیچ زمانی دیر نیست، باید بگوییم که کاملا صحیح فکر می‌ کنید. 

سن در گرفتن پذیرش تحصیلی از کشور آلمان هیچ تاثیری نخواهد داشت و دانشگاه ‌های این کشور به هیچ وجه این فاکتور را مد نظر قرار نمی دهند.

 

نمونه هایی دیگر از انواع بورسیه ی تحصیلی در کشور آلمان

نمونه هایی دیگر از انواع بورسیه ی تحصیلی در کشور آلمان

بورسیه ی تحصیلی آراسموس

این بورسیه به وسیله ی کمیسیون اروپایی رهبری می گردد و به لحاظ ارائه ی بورسیه جهت تحصیل در اروپا بزرگترین نوع محسوب می شود. در این بورسیه کمک هزینه های مربوط به هزینه های زندگی پرداخت می گردد و به عنوان مثال، برای کشورهای جهان سوم تقریبا 48000 یورو هزینه را شامل می گردد.

 

بورسیه ی تحصیلی دانشگاه برمن BIGSSS

در رابطه با این بورسیه باید گفت که به دانشجویان بین المللی در مقطع دکتری اعطا می گردد و موسسه ای که میزبانی این بورسیه را عهده دار است، دانشگاه ژاکوبز برمن است. در ضمن کمک هزینه ی 1300 یورویی به دانشجویانی که دارای رزومه علمی قوی در رشته های شامل: علوم سیاسی، جامعه شناسی و روانشناسی می باشند، به صورت ماهانه و در 36 ماه پرداخت می شود.

 

بورسیه ی تحصیلی CIVIL SOCIETY LEADERSHIP AEARDS:

این نوع بورسیه ی تحصیلی به مقطع کارشناسی ارشد اعطا می گردد و دانشجویانی را شامل می شود که دارای رزومه ی خیلی قوی می باشند و در مقایسه با دیگر دانشجویان از نظر تحصیلی و علمی برتر می باشند. در ضمن این گونه بورسیه برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و در رشته های مدیریت، اقتصاد، سیاست، حقوق و حقوق بشر ارائه می گردد. 

 

بورسیه ی تحصیلی آلمان برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه کوفی عنان

این بورسیه از طرف بنیاد دانشگاه کوفی عنان به دانشجویان مستعد کشورهای در حال توسعه که دارای رزومه می باشند و یک سال تحصیل خود را در رشته ی MBA گذرانده باشند، کمک هزینه ی تحصیل اعطا می نماید.

این کمک هزینه شامل هزینه ی کامل زندگی و شهریه دانشگاه است. نکته مهم این که درخواست کنندگان بایستی حتما در یکی از کشورهای در حال توسعه LLDC ساکن باشند.

 

دانشگاه های بین المللی کشور آلمان

دانشگاه های بین المللی کشور آلمان

از آنجا که برترین دانشگاه های جهان در کشور آلمان وجود دارد، بورسیه تحصیلی آلمان بسیار مد نظر مردم جهان قرار گرفته است. 
کلا دو دسته دانشگاه دولتی و غیر دولتی(خصوصی) در کشور آلمان وجود دارد. این کشور به تحصیل رایگان معروف می باشد که در دانشگاه های دولتی است. 

کشور آلمان دارای 16 ایالت می باشد که هر کدام از ایالت ها مسئولیت اداره ی دانشگاه دولتی خود و همچنین تامین بودجه خود را بر عهده دارد. لازم به ذکر است، دانشگاه های خصوصی هیچ گونه منابع مالی از طرف دولت دریافت نمی کند. دانشگاه های برتر کشور آلمان در زیر آمده است: 
دانشگاه LMU مونیخ، دانشگاه فنی آخن، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه هیلبرگ، دانشگاه Karsruhe، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه Friedrich wilhelms، دانشگاه frie برلین، دانشگاه فنی Dresden، دانشگاه برلین

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی آلمان چیست؟

مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی آلمان چیست؟

کسانی که علاقه مند به دریافت بورسیه تحصیلی آلمان می باشند، از جمله دغدغه هایشان ارائه ی مدارک برای گرفتن پذیرش است. برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشور آلمان، مدارک زیر مورد نیاز می باشد: 
_ فرم بورسیه تحصیلی
_ رزومه 
_ دارا بودن مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد
_ داشتن مدرک زبان ایلتس 6. 5 و یا مدرک زبان آلمانی
_ تاییدیه ی سوپروایزر و استاد راهنما
_ ارائه مقالات و کتاب های بین المللی
_ داشتن پاسپورت با اعتبار بالای شش ماه
_ ریز نمرات مقاطع قبلی
_ ارائه 6 قطعه عکس
_ داشتن 2 توصیه نامه از استاد دوره ی قبل
_ انگیزه نامه یا SOP

 

بورسیه تحصیلی کشور آلمان و ویزای آن

بورسیه تحصیلی کشور آلمان و ویزای آن

در راستای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان، نکته ای که خیلی با اهمیت است، پروسه ارائه مدارک برای دریافت ویزای دانشجویی می باشد. ویزا مشخص کننده ی کل پروسه است و کوچک ترین سهل انگاری و اشتباه در آن موجب رد شدن آن می گردد. بدین منظور درخواست کنندگان حتما در مسیر این پروسه حتما با وکیل مهاجرتی مجرب مشاوره نمایند تا این فرآیند را بدون کوچک ترین ریسک به پیش برده و به انجام رسانند. 

لازم به ذکر است که همه ی اتباع خارجی احتیاج به اخذ ویزا دارند و به منظور درخواست آن باید برای گرفتن ویزا به سفارت آلمان در تهران مراجعه نمایند. البته دانشجویان احتیاج به اقامت دائم در کشور آلمان دارند و اغلب دانشجویانی که قرار است تا بیش از 90 روز در آلمان بمانند، نیاز به اقامت دانشجویی خواهند داشت.

 

مدارک ویزای دانشجویی در کشور آلمان برای اخذ بورسیه تحصیلی چیست؟

مدارک ویزای دانشجویی در کشور آلمان برای اخذ بورسیه تحصیلی چیست؟

فرم تقاضای ویزا بایستی به طور کامل تکمیل و امضاء شده باشد. 
داشتن پاسپورت معتبر
داشتن گواهی تولد
گواهی ازدواج
داشتن عکس پاسپورتی
اثبات پذیرش دانشگاه
داشن بیمه سلامت
گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه
ترجمه سند ازدواج در صورت متاهل بودن
گواهی مهارت در زبان آلمانی و یا انگلیسی
اثبات تمکن مالی که بسته به نوع بورسیه دریافتی که چه میزان از هزینه ها را پوشش می دهد، مقدار آن متغیر می باشد.

 

میزان هزینه زندگی در کشور آلمان چقدر می باشد؟

میزان هزینه زندگی در کشور آلمان چقدر می باشد؟

در فرآیند بورسیه تحصیلی آلمان، داشتن اطلاع از هزینه های زندگی خیلی با اهمیت می باشد، چرا که این امکان وجود دارد که بورسیه، همه ی هزینه های زندگی را پوشش ندهد. در رابطه با هزینه های زندگی در این کشور باید گفت که هزینه زندگی در کشور آلمان حدودا 60 درصد بیشتر از ایران می باشد و میزان کرایه خانه در حدود 82 درصد بیشتر از ایران می باشد.

البته هزینه های زندگی در این کشور با توجه به نوع زندگی، تعداد افراد خانواده و همچنین شهر محل سکونت متفاوت است، اما به طور متوسط هزینه های زندگی در آلمان بین 850 الی 1200 یورو در ماه است. 
جنوب کشور آلمان، گران ترین منطقه برای زندگی است و 2 شهر بزرگ این کشور یعنی مونیخ و اشتوتگارت از جمله گران ترین شهر ای جهان محسوب می شوند. البته پایتخت این کشور برلین به نسبت شهرهای بزرگ اروپا از هزینه مناسبی برای زندگی کردن برخوردار می باشد.

 

ویزای پیوستن همسر و فرزند به خانواده در کشور آلمان

ویزای پیوستن همسر و فرزند به خانواده در کشور آلمان

چنان چه تصمیم دارید، با ملحق شدن به یک عضو خانواده و یا همسر خود درصدد عزیمت به این کشور برآیید، صادر شدن ویزای ادغام خانوادگی در آلمان این را برای شما ممکن می سازد که از شرایط تحصیل در آنجا بهره مند شوید و یا در این کشور مشغول به کار شوید. 
لازم به ذکر است که شهروندان اتحادیه اروپا، احتیاجی به اخذ ویزای وابسته نخواهند داشت و قادر هستند که تنها با داشتن کارت شناسایی معتبر مثل گذرنامه وارد این کشور گردند و به خانواده ی خود ملحق شوند.

 

شرایط ویزای پیوستن همسر در آلمان به چه صورت می باشد؟

شرایط ویزای پیوستن همسر در آلمان به چه صورت می باشد؟

به منظور پیوستن به همسر در کشور آلمان باید از پیش، تقاضای ویزا بدهید. اداره اتباع خارجی نسبت به ملیت شما و جایی که در آلمان ساکن هستید، کارت اقامت برای شما صادر می کند. لازم به ذکر است که رابطه شما در صدور ویزای وابسته و دریافت کارت اقامت برای کشور آلمان خیلی مهم و با اهمیت می باشد. این که ازدواج کرده باشید و همسر قانونی تبعه باشید و همچنین فرزند داشته باشید و یا این که فقط نامزد کرده باشید، همه ی این موارد در پروسه ویزای پیوستن همسر در این کشور و مدت زمان اخذ آن موثر است. 

چنان چه شما ازدواج کرده باشید و اجازه اقامتتان را به عنوان مثال دانشجو، کارمند و یا یک شخص گرفته باشید، بعد از آن که برنامه ریزی مورد نیاز جهت اقامت در آلمان برای بیشتر از یک سال را شروع کردید، در آن صورت قادرید اجازه اقامت خانواده شامل: همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را اخذ کنید. 
الزامات ویزای پیوستن همسر به خانواده 

مجوز اقامت اعم از دانشجویی، کاری و غیره
محل کافی برای زندگی اقامت شما که به وسیله ی سفارت آلمان ارزیابی می گردد. 
منابع مالی کافی برای تامین هزینه های مختلف که توسط مقامات آلمانی ارزیابی می گردد. 
بیمه نامه معتبر

 

شرایط ویزای پیوستن فرزند به خانواده در آلمان به چه صورت می باشد؟

شرایط ویزای پیوستن فرزند به خانواده در آلمان به چه صورت می باشد؟

کودکان زیر 16 سال بدون هیچ گونه شرطی این امکان را خواهند داشت تا تحت پوشش والدین خود قرار گیرند.

اما وقتی که فرزند بین 16 الی 18 سال باشد و مجرد هم باشد، یا این که طلاق گرفته باشد و یا حتی بیوه باشد، باید مهارت در زبان آلمانی داشته باشد و این که قادر باشد، به آسانی به زبان آلمانی مکالمه نماید و همچنین نسبت به فرهنگ آلمانی آشنایی کاملی داشته باشد.

 

چگونگی درخواست ویزای پیوست آلمان

چگونگی درخواست ویزای پیوست آلمان

برای تقاضای صدور ویزای پیوست آلمان بایستی از طریق سفارت آلمان در کشور خود اقدام کنید. در گام بعدی، مدارک مورد نیاز را فراهم کرده و به یکی از دو زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه کنید و به سفارتخانه مربوطه تحویل دهید تا از طرف سفارت به شما وقت داده شود،

سپس در روز مصاحبه بعد از پرداخت پول ویزا، مامور کنسولگری با شما مصاحبه ای ترتیب خواهد داد که در این گفت و گو سوالاتی در رابطه با پیشینه و انگیزه شما از رفتن به آلمان می پرسد. به طور کلی، برای گرفتن اجازه اقامت، همسر متقاضی بایستی مهارت در زبان آلمانی داشته باشد. به این صورت که بتواند به زبان آلمانی برای مسائل ساده و روزمره گفت و گو و صحبت کند.

 

آیا تمامی مقاطع را می توان بورسیه گرفت؟

آیا تمامی مقاطع را می توان بورسیه گرفت؟

محدودیت دریافت بورسیه برای مقاطع مختلف بسته به برنامه و سازمانی دارد که اعطا کننده بورسیه است. برخی بورسیه ها برای مقاطع خاصی تعریف شده اند که جزئیات آن در شرایط دریافت بورسیه هر کدام به صورت مجزا تعریف شده است. 
به صورت کلی تعداد بورسیه هایی که برای مقاطع تحصیلات تکمیلی اعطا می شود، بیشتر از بورسیه های مقاطع کارشناسی و کالج است. همچنین شانس دریافت بورسیه برای مقاطع دکتری بیشتر از کارشناسی ارشد و برای کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی است.

 

آیا امکان پیوستن خانواده وجود دارد؟ بورسیه چه ویژگی هایی دارد؟

آیا امکان پیوستن خانواده وجود دارد؟ بورسیه چه ویژگی هایی دارد؟

به صورت کلی دریافت ویزای پیوست برای اعضای خانواده شرایط و پیش نیازهای خود را دارد: 
دانشجو ها در آلمان امکان دریافت ویزای پیوست برای اعضا خانواده، یعنی همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را دارند. شرط دریافت ویزای پیوست موارد زیر می باشد:

 

داشتن مسکن:

مستقل از مقطع تحصیلی، هر دانشجویی که در آلمان مشغول به تحصیل است، برای پیوست کردن اعضای خانواده باید خانه با یک حداقل متراژ را اجاره کرده باشد. مینیمم متراژ مورد نیاز 24 متر مربع برای خود متقاضی و حداقل 12 متر مربع برای هر عضو خانواده می باشد. در صورت داشتن بچه، خانه باید یک اتاق خواب مجزا نیز داشته باشد. به عنوان مثال یک دانشجوی متاهل با یک فرزند برای دریافت ویزای پیوست برای همسر و فرزندش باید یک خانه حداقل 48 متری با یک اتاق مجزا اجاره کند.

 

داشتن پوشش مالی مناسب:

دانشجو علاوه بر تامین هزینه های زندگی شخصی (از طریق تمکن مالی یا بورسیه) باید نشان دهد، می تواند هزینه های زندگی اعضای خانواده خود را نیز پوشش دهد. در صورتی که متقاضی درآمد بورسیه یا فاند ندارد، اعضای خانواده برای دریافت ویزای پیوست باید تمکن مالی در سفارت نشان بدهند. میزان تمکن مالی برای هر نفر حدود ماهیانه 850 یورو می باشد.

داشتن بورسیه تحصیلی دریافت ویزای پیوست خانواده را به چند شکل تسهیل و تسریع می کند. 
اولا دانشجوهای دکتری که بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه تحصیلی دارند، می توانند در صورتی که میزان بورسیه از حد نصاب مورد نیاز بیشتر باشد، درخواست ویزای پیوست برای اعضای خانواده به صورت همزمان بدهند. در این صورت دانشجو می تواند همزمان با اعضای خانواده وارد کشور آلمان بشود. 

دوما یکی از نیازهای دریافت ویزای پیوست برای اعضای خانواده، داشتن تمکن مالی لازم برای پوشش هزینه های زندگی در کشور آلمان است. تامین هزینه های زندگی به عنوان خود درخواست دهنده است، اما متقاضیانی که بورسیه تحصیلی دارند، مبلغ بورسیه تحصیلی آن ها در تمکن مالی لحاظ می شود. از این رو در صورتی که مبلغ بورسیه به اندازه کافی بالا باشد، در بسیاری از موارد نیازی به ارائه تمکن مالی مجزا از بانک وجود ندارد.

 

آیا می توان برای تمامی رشته ها پذیرش گرفت؟

آیا می توان برای تمامی رشته ها پذیرش گرفت؟

برخی از بورسیه ها ارتباطی به رشته تحصیلی ندارند.

در اصل دانشجویان از هر رشته ای می توانند برای آن ها درخواست بدهند. برخی بورسیه های تحصیلی هستند که مخصوص رشته های خاص می باشد که فقط دانشجویان آن رشته می توانند درخواست بدهند.

 

مکان تحصیل رایگان در کشور آلمان

مکان تحصیل رایگان در کشور آلمان

لازم است، بدانید که بودجه بسیاری از دانشگاه‌ها در آلمان توسط دولت تأمین می‌ گردد و شما به هیچ عنوان شهریه‌ای برای دوره‌های لیسانس و یا بسیاری از دوره‌های فوق لیسانس نباید بپردازید. ممکن است، برای بعضی از رشته‌های فوق لیسانس شهریه ای تعیین شده باشد، ولی در مقایسه با سایر کشورها، خیلی زیاد نیست. 

البته همه ی دانشجویان بایستی مبلغی را برای ثبت نام یا Semester contribution  پرداخت نمایند. البته این مبالغ هیچ گونه ارتباطی به شهریه ندارد و تنها برای اخذ خدمات دانشجویی (AStA) می باشد. در خیلی از دانشگاه ‌ها، با پرداخت این مبلغ کارتی برای بهره مندی از وسایل حمل و نقل عمومی نیز دریافت می نمایید. 

این مبلغ در دانشگاه ‌های مختلف، با هم فرق می کند و بین ۱۰۰ الی ۳۵۰ یورو می باشد که بایستی در زمان ثبت نام و پیش از آغاز هر ترم جدید پرداخت گردد. در بعضی از موارد، هزینه‌ بیشتری برای مواردی مثل کتاب‌ های تخصصی و متریال آموزشی بسته به رشته ی درسی شما نیز دریافت می ‌گردد. 
البته همراه با دانشگاه ‌های دولتی، دانشگاه‌ های خصوصی و غیر دولتی بسیاری نیز در کشور آلمان مشغول به فعالیت می باشند که شهریه‌ه ای قابل ملاحظه ای را برای دوره‌ های خود دریافت می کنند.

 

مزیت های تحصیل در کشور آلمان چیست؟

مزیت های تحصیل در کشور آلمان چیست؟

کیفیت آموزش: دانشگاه‌ های کشور آلمان طیف متنوعی از رشته ‌ها و دوره‌ های آموزشی را ارائه می‌ نمایند و در جهان جزء بهترین ‌ها می باشند. 
تحصیلات رایگان: 35 % دانشجویان، آلمان را به دلیل رایگان بودن شهریه دانشگاه‌ های آن انتخاب می‌ نمایند. 

تعداد متعدد مراکز آموزش عالی: در کشور آلمان بالغ بر ۳۷۰ مرکز آموزش عالی موجود می باشد که در ۱۶۵ نقطه از این کشور واقع شده اند. 
امکان تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی: در مقاطع ارشد و دکترا، شرایط ادامه تحصیل به هر دو زبان وجود دارد. 

امکان دادن مجوز کار برای دانشجو: دانشجو مجاز به کار پاره‌ وقت در ایام تحصیل و همچنین کار تمام‌ وقت در ایام غیر تحصیلی را خواهد داشت. 
اعتبار مدارک دانشگاهی کشور آلمان: مدرکی که اخذ می ‌کنید، در تمامی دنیا از اعتبار ویژه‌ای نزد کارفرمایان برخوردار می باشد. 

ایجاد فرصت‌ های شغلی بی‌ شمار بعد از فارغ‌ التحصیلی: 69 % دانشجویان بین‌المللی نیز ترجیح می‌ دهند در کشور آلمان بمانند و شغل خوبی پیدا نمایند. 
امکان زندگی در کشوری امن و باثبات: کشور آلمان، کشوری است که امنیت، ثبات اقتصادی و سیاسی آن بی ‌نظیر می باشد. 
امکان فراهم نمودن کار و اقامت بعد از فراغت از تحصیل: در صورتی که تمایل دارید تا برای همیشه به اروپا مهاجرت نمایید، تحصیل در آلمان راه خوب و مناسبی می باشد.

 

شرایط تحصیل در کالج های آلمان چگونه می باشد؟

شرایط تحصیل در کالج های آلمان چگونه می باشد؟

کالج یا Studienkolleg در کشور آلمان پلی است بین تحصیلات دبیرستانی ایران و ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور؛ یعنی در اصل کالج‌ ها در جهت تطبیق نظام تحصیلی کشورهای دیگر از جمله ایران با نظام تحصیلی آلمان به وجود آمده اند. درخواست کنندگان تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان که دیپلم خود را از کشور دیگری دریافت کرده اند، بایستی نخست به کالج بروند تا برای ورود به دانشگاه مهیا گردند. 

اساسی ترین و مهم ترین معیار و ملاک ورود مستقیم به دانشگاه در کشور آلمان، تحصیلات متوسطه ۱۳ ساله می باشد، ولی در ایران دیپلم ۱۲ ساله است، بنابراین با اتمام تحصیلات متوسطه، متقاضی همچنان یک سال برای ورود به دانشگاه های کشور آلمان کسری دارد. متداول ‌ترین روش برای اضافه نمودن سال سیزدهم به تحصیلات متوسطه، شرکت کردن در کالج می باشد. 

در طی دوره یک ساله‌ ی کالج، دانشجو با دروس پایه ای مورد نیاز برای تحصیل در رشته مد نظرش در دانشگاه و همچنین با زبان آلمانی تخصصی آن رشته آشنایی پیدا می کند. خبر خوش این است که تحصیل در کالج‌ ها رایگان می باشد و در ضمن بعضی هزینه ‌ها از جمله هزینه ‌های حمل و نقل در محدوده کالج را در بر می گیرد.

دانشجویان در طول مدت تحصیل در کالج اجازه کار کردن نخواهند داشت و فقط در تعطیلی بین دو ترم قادر هستند، کار کنند. پس هزینه زندگی در این مدت بر عهده خود دانشجو می باشد. 
پروسه ارسال مدارک به این کالج‌ ها غالبا به صورت مستقیم نیست. این بدان معنی است که دانشجو بایستی اصل و ترجمه مدارکش را برای دانشگاهی که کالج زیر پوشش آن می باشد و یا ارگان ‌های مربوط به این کار ارسال نماید. برای آگاهی بیشتر از جزئیات این امر بایستی با کالج مربوطه مکاتبه نمایید تا شما را در جریان امور مربوطه قرار دهند.

 

پیش نیازهای ورود به کالج های کشور آلمان

داشتن پذیرش تحصیلی

 

قبولی در امتحان ورودی:

سوال های این امتحان گرامر زبان آلمانی در حد B1 یا B2، ریاضی و احتمالا فیزیک می باشد. آزمون پایانی برای خروج از کالج نیز تحت عنوان Feststellungsprüfung نامیده می شود. 
شرکت در کالج‌ های کشور آلمان صرفا با داشتن ویزای تحصیلی امکان پذیر می باشد و با داشتن هر نوع ویزای دیگر مثل ویزای توریستی، مجوز شرکت در آزمون ورودی کالج به شخص متقاضی داده نمی ‌شود.

 

برخی سوالات متداول و رایج در باب بورسیه تحصیلی آلمان

هزینه ی تحصیل در آلمان چه میزان می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که زندگی در مناطق مختلف آلمان متفاوت می باشد و به همین خاطر هزینه ها نیز در جاهای مخلف آلمان فرق می کند. ولی به صورت میانگین هزینه تحصیل در آلمان بین 850 الی 1200 یورو در ماه در نوسان می باشد. 

 

آیا حقوق یا جای خواب رایگان دریافت می کنیم؟

بورسیه ها انواع متفاوتی دارد. برخی از بورسیه ها مبلغی را ماهیانه به حساب دانشجو واریز می کنند. مبلغ بورسیه به برنامه ای که از آن طریق دانشجو بورسیه را دریافت کرده است، بستگی دارد. مبلغ بورسیه تحصیلی می تواند از 300 یورو در ماه شروع شود و برای بسیاری از بورسیه ها تا 3500 یورو در ماه هم می رسد. 

برخی بورسیه ها شرایط خاصی را برای دانشجو لحاظ می کنند. به عنوان مثال؛ تخفیف در شهریه، پوشش شهریه دانشگاه، پوشش برخی هزینه های زندگی. 
معمولا در بورسیه های تحصیلی خوابگاه داده نمی شود و اجاره کردن خوابگاه یا آپارتمان به عهده خود دانشجو می باشد.

 

آیا امکان دریافت بورس تحصیلی در آلمان وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که به طور کلی شرایط مهیا است، اما برای مقاطع پایین کمتر و برای مقاطع بالا و تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد بهتر و این میزان برای مقطع دکترا قوی تر است. 

 

آیا امکان کار بعد از تحصیل در آلمان وجود دارد یا خیر؟

بله؛ افراد بعد از فراغت تحصیل می توانند به مدت 18 ماه در آلمان مشعول به کار گردند. 

 

هزینه ی بورسیه تحصیلی که در آلمان به دانشجویان می دهند، چه میزان است؟

این مبالغ بسته به مقاطع تحصیلی، رزومه دانشجو و همچنین نوع بورسیه تقاضا شده متفاوت است.

 

آیا می توان با زبان انگلیسی در کشور آلمان تحصیل نمود؟

بله؛ با این که تسلط بر زبان آلمانی در این کشور برای کار ضروری می باشد و در دانشگاه های مختلف تدریس می شود، اما با این حال امکان تحصیل به زبان انگلیسی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد که برای این کار احتیاج به مدرک آیلتس 6. 5 به بالا می باشد.

 

چقدر زمان می برد؟

معمولا از زمان تکمیل و ارسال درخواست بورسیه بین 1 الی 6 ماه تا زمان دریافت پاسخ، زمان می برد. ارگان یا سازمان مربوطه در هر صورت پاسخ درخواست را خواهد داد، چه مثبت باشد و چه منفی. 

 

امکان تامین نمودن هزینه ها به کمک کار دانشجویی در آلمان

به جرات می توان گفت و ادعا نمود که بیشتر دانشجویان این کشور، چه آلمانی و چه غیر آلمانی، هزینه تحصیل خود را از راهکار دانشجویی در آلمان تامین می نمایند. از اشتغال در فروشگاه ‌ها، نمایشگاه ‌ها و رستوران‌ ها گرفته تا اشتغال در کتاب خانه ی دانشگاه، برای اساتید و حتی کار در کارخانه ها و نیز مراکز صنعتی. 

چنان چه زبان آلمانی بدانید، از شانس بیشتری برای کار پاره وقت برخوردار خواهید بود، ولی قوانین و مقررات را فراموش نکنید. 
میزان درآمدتان از کار پاره وقت، بسته به میزان حوزه تخصص شما و شهری که می‌ خواهید در آن کار کنید، متفاوت خواهد بود. در شهرهای گران قیمت مانند: مونیخ، هامبورگ و کلن درآمد بیشتری کسب خواهید کرد، ولی هزینه خوراک و اجاره‌ شما هم بیشتر خواهد شد. دستیاران آموزشی، دستیاران تولید در قسمت صنعت و کارکنان موقتی نمایشگاه‌ های تجاری عموما مقداری بیشتر از حداقل حقوق، درآمد خواهند داشت. 

در صورتی که ماهیانه پایین تر از 450 یورو درآمد داشته باشید، از پرداخت مالیات معاف می باشید، ولی چنان چه به طور مرتب بیشتر از 450 یورو درآمد کسب می کنید، بایستی کد مالیاتی داشته باشید. میزان مشخصی از حقوق ماهیانه شما کم خواهد شد که در صورتی که در پایان سال اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهید، به شما عودت داده می شود.

 

بیمه

در رابطه با مسئله ی بیمه باید گفت که بیمه سلامت و درمان در کشور آلمان تا سن 30 سالگی ماهیانه تقریبا 110 یورو هزینه خواهد داشت. بعد از آن حق بیمه ماهیانه 190 یورو و یا حتی بیشتر خواهد شد. 
در هر صورت پیش از سفر به آلمان بایستی وضعیت بیمه درمانی خود را معین کنید. برای ثبت نام و نیز درخواست مجوز اقامت بایستی مدرکی دال بر داشتن بیمه درمانی ارائه دهید. 

زمانی که قصد دارید، ویزای تحصیلی خود را از سفارت آلمان دریافت نمایید، باید از یک شرکت بیمه ایرانی بیمه نامه ای که 90 روز اعتبار داشته باشد، درخواست و تهیه نمایید. بعد از ورود به کشور آلمان نیز بایستی خود را توسط یک شرکت بیمه دولتی آلمانی بیمه کنید. 
شرکتی که شما را در ایران بیمه کرده است و همچنین دفتر بین المللی دانشگاهتان در کشور آلمان، حتما در ادامه راه به شما کمک خواهند نمود تا با اطمینان خاطر در این راه گام بردارید.

 

نکاتی در ارتباط با دریافت بورسیه آلمان

از جمله موارد مهم و موثر در اخذ بورسیه تحصیلی آلمان این است که نمرات و معدل دانشجو سهم قابل توجه و با اهمیتی در ارائه یا عدم ارائه بورسیه تحصیلی در کشور آلمان برای فرد خواهد داشت. همچنین فرد بایستی اسکن ترجمه مدارک تحصیلی خود را تهیه کرده و ارائه نماید. اشخاص بسیاری به این خاطر اقدام به گرفتن بورسیه تحصیلی در آلمان می کنند که هزینه کمی را در بر دارد. با این که تعداد بورسیه تحصیلی برای تحصیل محدود می باشد، ولی چنان چه فرد درخواست کننده موفق به اخذ بورسیه نگردد، هزینه سنگینی را متحمل نخواهد شد.

زیرا که افراد قادر هستند، حتی به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند. در صورتی که فرد موفق به اخذ بورسیه تحصیلی نگردد، هزینه های زندگی دانشجویی بر عهده اش قرار می گیرد. بنابراین افرادی که قصد دارند تا در مقطع دکترا اقدام به گرفتن بورس کنند، بایستی بدانند این مقطع 4 سال به طول می انجامد.

 

کلام آخر

همان طور که ملاحظه نمودید، این که چگونه بورسیه تحصیلی کشور آلمان را اخذ کنیم و همچنین شرایط بورسیه تحصیلی در این کشور به چه نحوی می باشد و خیلی از سوالات دیگر؛ به طور مفصل در این نوشتار مورد تجزیه، تحلیل و بررسی قرار گرفت تا کسانی که متقاضی اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان هستند، قادر باشند تا از راه صحیح و مناسب و نتیجه بخش برای نیل به این مقصود اقدام نمایند. 

همان طور که مطالعه کردید، به طور کلی تحصیل در کشور آلمان رایگان است، اما علاقه مندان با رزومه قوی قادر هستند، برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان اقدام نمایند. ضمنا با توجه به این که کشور آلمان از بهترین کشورهای قاره سبز می باشد و همچنین تاریخی غنی و پربار در زمینه های مختلف دارد و نیز در زمینه تحصیل و گرفتن بورسیه تحصیلی عالی می باشد، بنابراین بهترین و موثرترین انتخاب برای موفقیت در این راه می باشد.

امید که از مطالب گفته شده نهایت بهره و استفاده را برده باشید، و ما نیز توانسته باشیم به سوالات شما در رابطه با بورسیه تحصیلی در آلمان پاسخ گفته باشیم. چنان چه در زمینه بورسیه تحصیلی آلمان مطلب سوال برانگیزی دارید، می توانید از متخصصین و کارشناسان مربوطه کمک بگیرید تا موفقیت شما در این راه تضمین گردد و رضایت مطلوب شما حاصل شود.