CIS چیست

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که CIS چیست .

سی آی اس یا همان اتحادیه کشورهای مستقل یا مشترک المنافع از طریق Russia و یازده جمهوری دیگر در سال هزار و نهصد و نود و یک میلادی که در سابق بخشی از Soviet Union بودند، تاسیس شد

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که CIS چیست .

سی آی اس یا همان اتحادیه کشورهای مستقل یا مشترک المنافع از طریق Russia و یازده جمهوری دیگر در سال هزار و نهصد و نود و یک میلادی که در سابق بخشی از Soviet Union بودند، تاسیس شد. اتحادیه فوق از سوی رؤسای کشورهای Ukraine، Belarus و یا روسیه تشکیل شده است.

مقر اصلی آن در پایتخت Belarus در minsk است که نشست های آن در St.Petersburg در Palace Tower برگزار می شود. برای سفر به هر یک از این کشورها لازم است پیش از هر اقدامی اطلاعات لازم را دریافت کنید.

اینفوگرافیک CIS چیست

اینفوگرافیک CIS چیست

کارشناسان و مشاوران ما در شرکت مهاجرتی الست گروپ در کلیه پروسه مهاجرتی پیوسته همراه شما بوده و در این راستا اطلاعات لازم را در اختیار شما مهاجران عزیز قرار می دهند.

ویدئو CIS چیست

شرکت الست گروپ، از معتبرترین موسسات مهاجرتی حال حاضر شناخته می شود. با ما همراه باشید تا در این مورد که CIS چیست، مطالب جامع و کاربردی را ارائه دهیم.  

عناوین مقاله:
دلیل ایجاد CIS چیست؟
سازمان های هماهنگ کننده کشورهای مشترک المنافع چیست؟
چه کشورهایی عضو اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود هستند؟
مزیت های اقتصادی با جمهوری های CIS چیست؟
راندمان مثبت اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود را ذکر کنید.
تحولات CIS چیست؟
نتیجه گیری

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد CIS چیست با ما همراه باشید.

 

علت تشکیل CIS چیست؟

علت تشکیل CIS چیست؟

بهتر است بدانید تاسیس CIS در تاریخ (8/Dec/1991) کلید خورد. موقعی که رهبران برگزیده belarus، Ukraine و Russia تفاهم نامه تاسیس یک نشست و یا مجمع جدید در مقابل انجمن متلاشی شده کشورهای Socialist Soviet Union را تایید کردند. پس از این، کشورهای آسیای مرکزی همچون:

1)    قزاقستان 2) ازبکستان 3) ترکمنستان 4) قرقیزستان 5) تاجیکستان
کشورهای خاورمیانه از جمله گرجستان، Azerbaijan و ارمنستان و همچنین Moldova به سه کشور Slavic ملحق شدند. لازم به توضیح است که کشورهای شوروی سابق Lithuania، استونی و Latvia از ملحق شدن به CIS امتناع کردند. بنابراین در سال هزار و نهصد و نود و سه میلادی با عضویت Georgia که تا این تاریخ از اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود فاصله داشت، به تعداد کشورهای فوق افزوده شد.

Georgia بعد از جنگ اوست دو هزار و هفت میلادی در محدوده South Ossetia و نیز با دخالت روسیه منجر به خروج از اتحادیه کشورهای مستقل یا مشترک المنافع شد که این امر سبب نشان دادن لایحه ای برای خروج از سازمان فوق به مجلس شورای اوکراین شد.

هم اکنون Ukraine در Cis فعالیت خاصی را انجام نمی دهد و رسماً از February دو هزار و شش میلادی اقدام به ترک آن کرد. گفتنی است که Kazakhstan در هیچ یک از نشست های وزیران دفاع اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود شرکت نکرد و همچنین از سال دو هزار و پنج میلادی Turkmenistan همچون یکی از اعضای جانبی به شمار می آید.

در انتها خاطر نشان می شویم که بازگرداندن فضای امنیتی و در عین حال اقتصادی کشورهای Soviet Union از اهداف این سازمان است.

سازمان های متحد اتحادیه کشورهای مستقل CIS چیست؟

سازمان های متحد اتحادیه کشورهای مستقل CIS چیست؟

اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود (مشترک المنافع)، فعالیت های خود را بر مبنای اصول تایید شده از سوی انجمن روسای کشورها در تاریخ بیست و دو January هزار و نهصد و نود و سه شروع کرد که در آن؛ مقاصد و کلیات امور حقوقی، جامعه و در عین حال پیمان بستن دولت ها را معین می کند.

در واقع منشور فوق بیانگر این است که کشورهای عضو CIS برحسب عدالت حاکم بر تمامی اعضای آن سازمان تشکیل شده است. همچنین نشان می دهد که اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود آماده خدمت در پیشرفت و استحکام بخشیدن مودت، اعتماد، هماهنگی میان قومیتی، همراهی و درک متقابل میان کشورها است.

باید گفت که CIS فاقد توانایی های فراملی است. توسط سازمان های هماهنگ کننده تعاملات CIS صورت می پذیرد که شامل:

1) مجمع بین المجالس 2) انجمن سران کشورها 3) شوراهای وزیران خارجه 4) وزیران دفاع 5) جانشین دبیرخانه اجرایی یا کمیته اجرایی 6) فرماندهان نیروهای مرزی 7) اجلاس بین المجالس 8) کمیسیون بین المللی اقتصادی اتحادیه اقتصادی می شود.

کشورهای عضو CIS چیست؟

کشورهای عضو CIS چیست؟

از کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود می توان به:

1)    جمهوری آذربایجان 2) مغولستان 3) ارمنستان 4) افغانستان 5) ازبکستان 6) بلاروس 7) تاجیکستان 8) ترکمنستان 9) قزاقستان 10) مولداوی 11) قرقیزستان نام برد.
در این بین باید اشاره کرد که در نوزده March دو هزار و چهارده میلادی، Ukraine اظهار داشت که به علت پیوستن Crimean Peninsula (شبه جزیره کریمه) به Russia از جمع کشورهای Cis خارج می شود.

اساس تاسیس CIS چیست؟

اساس تاسیس CIS چیست؟

در سال هزار و نهصد و نود و یک میلادی، سی ای اس (CIS) بعد از متلاشی شدن همبستگی Soviet Union تشکیل شد. نشست های فوق به شکل دوره ای در مرکز اصلی جمهوری های عضو اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود انجام می شود. به این ترتیب در June دو هزار و یک میلادی، اجلاس غیر رسمی در Sochi روسیه انجام شد.

نشست های فوق مشتمل بر انجمن نخست وزیران، سران ایالت ها و وزیران امور خارجه است. گروه ها بعد از تشکیل آن، با تایید بیانیه (الما-اتا) کشورهای فوق متعهد شدند که برای همراهی در عرصه های متعدد سیاست های داخلی و یا بین المللی آمادگی دارند و در این راستا تضمین اعمال تعهدات خارجی Soviet Union را اظهار داشتند. در این بین باید گفت که در December هزار و نهصد و نود و سه میلادی، Georgia به اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود (Cis) ملحق شد. 

شورای امنیت جمعی CIS چیست؟

شورای امنیت جمعی CIS چیست؟

انجمن امنیت جمعی (Collective Security Council) مدارکی همچون معنای امنیت جمعی، آیین نامه های بنیادی برای بررسی معاضدت های نظامی و همچنین بیانیه کشورهای عضو ناتو را در بین این جمهوری ها تایید کرد.

طبق مدارک فوق، ارتش ملی در بخش های آسیای میانه، Transcaucasia و غربی تنسیق و تنظیم شده و در مانورهای مشترک منطقه خود همکاری می کنند.

اثبات و انطباق CIS چیست؟

اثبات و انطباق CIS چیست؟

همان طور که در بخش قبلی بیان کردیم، CIS قدرت جهانی ندارد. بنابراین، تعهداتی که در طی دوره های همکاری در اعلامیه کشورهای مشترک المنافع به تصویب می رسند، در مدت توجه کامل به آن در باره جمهوری های مرتبط اجباری هستند.

عهد شکنی جمهوری های منشور فوق، ناکامی نظام مند یک کشور در برابر موافقت های بسته شده در قالب CIS و یا تصمیم های اعضای سی ای اس، از سوی انجمن روسای جمهوری ها مورد نظارت و رسیدگی قرار می گیرد. امور قانونی در باره مقررات و آیین نامه های بین المللی شاید در خصوص این گونه کشورها اجرا شود.

کارشناسان کارآمد و خبره ما در شرکت مهاجرتی الست گروپ، در مورد برابری و اثبات این که CIS چیست و کلیه اصول طبق منشور فوق، توضیحات لازم را در اختیار شما قرار می دهند.

مزیت های اقتصادی CIS چیست؟

مزیت های اقتصادی CIS چیست؟

در این بخش از مقاله CIS چیست قصد داریم به مزیت های اقتصادی اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود بپردازیم:

گسترش ترانزیت به خصوص در سراسر (North- South) و (East- West) که از محدوده فوق عبور می کنند. در ضمن باید گفت که صادرات فعالیت های فنی مهندسی در CIS بسیار چشمگیر است.

داد و ستد کالا به جامعه اقتصادی Eurasia (EAEU) از جمله کشورهای ارمنستان، روسیه، قرقیزستان، Kazakhstan و Belarus بالاترین رشد را در نه ماه پایانی December سال پیش داشته است. همچنین افزایش (117%) وزن و (75%) ارزش صادرات به جمهوری های نامبرده، نتیجه تلاش exporters در مدت ذکر شده است.

اتحادیه EAEU، با بازاری تقریباً صد و نود میلیون نفری با اعتبار نزدیک به هفتصد و پنجاه و سه میلیارد دلار Export و همچنین Import، ممکن است با دریافت محصولات ایرانی هم موافقت کند. به موجب موافقت ایران به جامعه اقتصادی اوراسیا، بالغ بر هشتصد کالا شامل تقلیل تعرفه خواهند بود.

قابلیت های کشورهای فوق در دو زمینه مهم محصولات معدنی و همین طور کشاورزی است که به علت دسترسی نداشتن به آب های آزاد، فرصت مناسبی را به منظور معاضدت ایران در راستای جابجایی کالاهای خود به سایر کشورهای اروپایی مشاهده می کنید.

موارد نامبرده بخشی از مزایای اقتصادی Cis و یا به عبارتی کشورهای مشترک المنافع است. اطلاعات تکمیلی در خصوص مهاجرت به هر یک از این کشورها را از مشاورین شرکت الست گروپ کسب نمایید.

Strengths و راندمان مثبت CIS چیست؟

Strengths و راندمان مثبت CIS چیست؟

حضور و قرار گرفتن نیروهای نظامی Russia در بعضی نواحی خطرناک و جایگاه های بحران در دیگر کشورهای عضو سازمان فوق که در شکل موافقت نامه نظام امنیت جمعی تشکیلات فوق انجام می شود، یکی از عملکردهای مثبت در CIS می باشد.

شیوه های عملی و تسهیلات موجود در بعضی رابطه های گمرکی، تجاری و ... در میان کشورهای فوق مورد دیگر در نقاط قوت CIS می باشد.

راندمان مثبت دیگر در کشورهای مشترک المنافع به روابط شغلی نزدیک میان وزارتخانه کشورهای نامبرده در مبادله اطلاعات و همچنین همراهی در مورد مجازات های نقدی سازمان یافته، مهاجرت غیر مجاز، قاچاق انسان، مواد مخدر و ... و علاوه بر این مبادله محکومان و زندانیان میان اعضای سازمان یا می توان به Chase (تعقیب و گریز) را اشاره کرد.

همچنین عرضه داشتن آموزش های ضروری به کادر وزارت امور داخله و حتی Police کشورهای فوق از Russia و در عین حال نشان دادن دیگر امکانات در حیطه فوق از دیگر نتایج CIS به شمار می آید.
مهمترین نقاط قوت کشورهای مشترک المنافع در این است که در بعضی از کشورهای CIS مرزبانان روسی حضور دارند.

چنانچه مایلید در رابطه با نقاط قوت و یا حتی نتایج مثبت این موضوع که CIS چیست اطلاعات لازم را دریافت کنید، بهتر است با مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در شرکت مهاجرتی الست گروپ در ارتباط باشید تا در این خصوص توضیحات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

تحولات CIS چیست؟

تحولات CIS چیست؟

تاریخ    تحولات
1992
     در بیست و شش June در Minsk، اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود از جمله:
1)    روسیه 2) اوکراین 3) تاجیکستان 4) ازبکستان 5) ارمنستان 6) قرقیزستان 7) بلاروس و قزاقستان
در طی تفاهم نامه ای از تجهیزات، موافقت کار، مباحث بررسی صادرات مواد اولیه، خدمات و حتی تکنولوژی که برای ساخت سلاح های کشتار جمعی و نیز موشک های مستقر در کشور آن ها، استفاده می کنند.

1993    در September هزار و نهصد و نود و سه میلادی، روسای جمهوری ها معاهده تشکیل EU را تصویب کردند که براساس این پیمان، معنای تغییر تعامل اقتصادی در این جمهوری ها را گسترش دادند. قرارداد فوق بر پایه الزام ایجاد محدوده اقتصادی مشترک مبتنی بر قواعد حرکت آزاد محصول، سرمایه و کارگردان بود. در این معاهده نامه مواردی دیگری از جمله:
1)    مالیات 2) گمرک 3) تهیه پول و اعتبار متحد 4) قیمت 5) مجازات اقتصادی خارجی
و همچنین برای توافق شیوه های مدیریت امور اقتصادی و تشکیل شرایط مساعد به منظور پیشرفت لینک های تولید مستقیم نیز امضاء گردید.

1994    بعد از پایان روند تایید، ناتو یا (پیمان امنیت جمعی) در بیست April به مرحله اجرا به مدت پنج سال درآمد. در واقع اعضای اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود تعهد آزادگاه بازرگانی یا به عبارتی سی آی اس را تصویب کردند.

1995    در سی و یکم ماه may سران امنیتی اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود با هدف مبارزه با جریمه های سازمان یافته موافقت نامه ای را امضا کردند که مشتمل بر مذاکرات مربوط به تروریسم، قاچاق هسته ای، شکل گیری مسلح غیر قانونی و یا قاچاق مواد مخدر است.

1996    اتحادیه گمرک کشورهای مشترک المنافع در ماه march تشکیل شد که مشتمل بر کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، بلاروس، فدراسیون روسیه و قزاقستان است.

1997    انجمن روسای جمهوری ها و همین طور شورای سران دولت، نشست هایی را در ماه march برگزار کردند. روسای این کشورها سعی کردند مدارک مرتبط به موضوعات مرتبط به مصالحه در بخش درگیری Abkhazia، Georgia را تحت بررسی و مذاکره قرار دهند و در این راستا در Tajikistan نیروهای صلح جمعی حضور طولانی تری داشتند.

1998    انجمن سران ایالت ها در Moscow در ماه April جلسه ای را تشکیل دادند و در خصوص اجرای نشست ویژه بین المللی برای پیشرفت فعالیت اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود و همین طور اصلاحات آن با انجام تصمیم گیری های لازم، آن را تایید کردند. در ضمن CIS، پیمان نامه طرح توسعه معاضدت های نظامی میان جمهوری ها را هم تصویب کردند.

1999    در 2 April در نشست سازمان امنیت جمعی، ناتو برای پنج سال دیگر با پیمان نامه قرارداد فوق تمدید شد که اقدام فوق حتی می تواند روال کار را برای 5 سال دیگر به طور خودکار تمدید کند.

2000    در نشست سران دولت ها که در بیست و پنج January برگزار شد، تصمیماتی برای مواجهه با تروریسم بین المللی با حضور OSCE در Istanbul و تصمیمات مرتبط به لایحه اقدام برای گسترش کشورهای مشترک المنافع تا سال دو هزار و پنج میلادی تایید شد.

2002    در نشست عادی که در چهارده June برگزار شد، شورای وزیران دفاع اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود درباره مبادله اطلاعات دفاعی هوایی، تصمیماتی را انجام دادند. در این جلسه آن ها تصمیم به تشکیل بانک اطلاعاتی به صورت مشترک به منظور دستگاه های پدافند هوایی خود اتخاذ کردند و همچنین لیستی از میدان های هوایی را تایید کردند؛ فعالیت هایی که شاید در صورت ضرورت از سوی هواپیماهای کشورهای مشترک المنافع گرفتار شود.

2003    در یازده April که در Tajikistan توسط شورای وزیران امور خارجه برگزار شد، به منظور مذاکره در رابطه با جنگ در کشور عراق و همچنین رسیدگی لایحه برای نبرد با تروریسم خارجی و یا حتی افراط گرایی، گفت و گو و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

این نشست به منظور پافشاری بر همکاری در حوزه مبارزات ضد تروریسم توسط شورای وزیران امور خارجه انجام شد که در آن وزیران تصمیمی در باره امور مرتبط به کنترل بعضی فروش دستگاه های دفاع هوایی منقول در کشورهای مشترک المنافع (CIS) و همین طور تایید پیمان نامه اضافی برای تشکیل یک قالب هماهنگ مشترک برای رسیدگی بر مهاجرت به تایید رسید.

2004    در March دو هزار و چهار میلادی در نشست شورای وزیران امور خارجه که در Minsk برگزار شد، رئیس جمهور Belarus مهمترین اولویت کشورهای مشترک المنافع را مبارزه با تروریسم ها معرفی کرد. همین طور در این نشست در خصوص تاثیر تلاش ها برای پیشگیری از توسعه ابزارهای کشتار جمعی بحث و تبادل نظر انجام شد.

نشستی توسط شورای وزیران دفاع در بیست و یک ماه May در Armenia انجام شد که در آن به مباحث متعددی مانند موقعیت طرح هایی برای تشکیل نظام کنترل مجموعه های موشکی حمل کردنی ضد هوایی پرداخته شد. در ضمن آن ها به گرایش خود برای رسیدن به متفق شدن چند جانبه در باره جایگاه های خود در خصوص جلوگیری از وسعت سلاح های هسته ی نیز تصریح داشتند.

2005    در نشست سران جمهوری ها که در June 3 دو هزار و پنج میلادی در Tbilisi تشکیل شد، قطعنامه ای مبنی بر عدم تعریض WMD (سلاح های هسته ای) تایید نشد.

2006    در May دوهزار و شش میلادی Georgia و Ukraine گفت و گوهایی در مورد شک بر جدایی از CIS را شروع کردند. وکلای کشورهای نامبرده متذکر شدند که موشکافی های لازم را در باره این که عضویت در CIS مزیت هایی را برای آن ها به دنبال دارد یا خیر انجام می دهند. این در حالی است که کشور Ukraine قول عضویت داد و گرجستان هم اعلام کرد که به تدریج از این سامانه خارج خواهد شد.

2007  انجمن روسای امور خارجه CIS در 25 June در Yalta برای مذاکره در مورد مباحث مرتبط به انرژی، نشستی را تشکیل دادند. کشورهایی از جمله تاجیکستان، روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس موافقت نامه ای را برای ایجاد بازار مشترک انرژی به منظور دسترسی بیشتر به ماخذ انرژی و همچنین گستردگی تجارت برق در کشورهای مشترک المنافع تصویب کردند.

2009  سه عضو مهم اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود، Belarus،Kazakhstan و Russia در November دو هزار و نه میلادی به ایجاد اتحادیه گمرکی توافق کردند و در آن متذکر شدند که تمامی درهای مناطق اقتصادی برای انجام صادرات و واردات باز است. برعکس کشورهای ذکر شده، Ukraine از ملحق شدن به اتحادیه فوق امتناع کرد. به این علت که مایل است سیاست های خود را طبق کلیات (WTO) تهیه و تالیف کند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود (CIS) مشتمل بر بعضی از کشورهای Soviet Union است. تشکیل انجمن فوق توسط سران مملکتی کشورهایی همچون Ukraine، Belarus و روسیه بوده است. همان طور که بیان کردیم، مقر اصلی آن در پایتخت بلاروس، Minsk بوده که تمامی اجلاس آن در St. Petersburg با همکاری روسای یازده کشور دیگر انجام می شود.

چنانچه در این زمینه که  CIS چیست، نیاز به اطلاعاتی داشتید و یا در خصوص روش های مهاجرت به هر یک از کشورهای عضو CIS می توانید با کارشناسان شرکت مهاجرتی الست گروپ در ارتباط باشید.