اطلاعات

الست گروپ

شرکت افق بین الملل یاسمین

هدف ما در الست گروپ ارائه مشاوره به افرادی می باشد که قصد دارند توانایی های خود را در کشور خود .یا کشورهای دیگر به کار گرفته و زندگی بهتری داشته باشند
شما می توانید با یک بار ثبت نام از مشاوره های تخصصی .و رایگان ما برای رسیدن به هدف خود استفاده نمایید

نمونه انگیزه نامه برای اپلای

نمونه انگیزه نامه برای اپلای

در این مقاله به بررسی نمونه انگیزه نامه برای اپلای دانشگاه های خارجی می پردازیم.

انگیزه نامه یکی از مدارک مهم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور می باشد.

در این مقاله به بررسی نمونه انگیزه نامه برای اپلای دانشگاه های خارجی می پردازیم.

انگیزه نامه یکی از مدارک مهم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور می باشد. در صورتی که قصد تحصیل در یکی از دانشگاه های برتر دنیا را دارید، باید با فوت و فن های اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر آشنا شوید تا شانس پذیرش خود را افزایش دهید.

به طور مثال نوشتن انگیزه نامه برای متقاعد کردن دانشگاه مورد نظر دارای نکات بسیار زیادی می باشد که لازم است شما از آن ها مطلع شوید. انگیزه نامه هدف شما را از مهاجرت تحصیلی بیان می کند و راهی برای متقاعد کردن دانشگاه مورد نظر می باشد. یک انگیزه نامه قوی و حرفه ای، شانس پذیرش را به شدت افزایش می دهد.

در این راستا می توانید از تجربیات کارشناسان شرکت الست گروپ بهره مند شوید.

ویدئو نمونه انگیزه نامه برای اپلای

شرکت الست گروپ، معتبرترین موسسه مهاجرتی به خصوص در زمینه مهاجرت تحصیلی به شمار می آید. در این مقاله همراه ما باشید تا یک نمونه انگیزه نامه برای اپلای را مورد بررسی قرار دهیم. بررسی نمونه انگیزه نامه برای اپلای، کمک شایانی به شما برای نوشتن یک انگیزه نامه قوی می کند.

در این مقاله می خوانیم:
انگیزه نامه (SOP) چیست؟
چرا نوشتن انگیزه نامه اهمیت دارد؟
سوالات مطرح شده در انگیزه نامه
ساختار انگیزه نامه
نکات کلیدی انگیزه نامه
فرمت کلی انگیزه نامه چیست؟
تعداد کلمات و صفحات انگیزه نامه
پرسش و پاسخ در خصوص انگیزه نامه
نمونه انگیزه نامه برای اپلای رشته هنری
نمونه انگیزه نامه برای اپلای رشته داروسازی
نمونه انگیزه نامه برای اپلای رشته روانشناسی
اشتباهات رایج در نوشتن انگیزه نامه
سخن پایانی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه انگیزه نامه برای اپلای با ما همراه باشید.

 

انگیزه نامه (SOP) چیست؟

انگیزه نامه (SOP) چیست؟

قبل از این که یک نمونه انگیزه نامه برای اپلای را به شما ارائه دهیم، لازم است بدانیم که انگیزه نامه چیست؟ انگیزه نامه در واقع یک بیانیه شخصی می باشد که دارای چند بخش یا پاراگراف است و در هر پاراگراف باید توضیحاتی در خصوص انگیزه تحصیل ارائه گردد. انگیزه نامه با هدف اخذ پذیرش از یک دانشگاه نوشته می شود و در آن اطلاعاتی در رابطه با وضعیت متقاضی ارائه می گردد.

در واقع متقاضی تحصیل طی این انگیزه نامه باید تلاش کند تا هیئت پذیرش دانشگاه را متقاعد نماید که فردی شایسته برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر می باشد. ارائه انگیزه نامه برای برخی دانشگاه ها الزامی است و متقاضی باید همراه دیگر مدارک برای اخذ پذیرش، آن را ارائه دهد.

اینفوگرافیک نمونه انگیزه نامه برای اپلای

اینفوگرافیک نمونه انگیزه نامه برای اپلای

نوشتن انگیزه نامه نکات و قوانین خاصی دارد. در صورتی که شما قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های خارجی را دارید، باید با قوانین نوشتن محتوای انگیزه نامه آشنا شوید. علاوه بر محتوای انگیزه نامه، باید به اصول نگارشی آن نیز دقت داشته باشید.

باید بدانید نوشتن انگیزه نامه کار ساده ای نیست و اگر اطلاعات کافی در خصوص آن نداشته باشید یا نمونه انگیزه نامه برای اپلای را ندیده باشید، نمی توانید یک انگیزه نامه قوی تولید کنید و حتی با بهترین سوابق تحصیلی ممکن است ریجکت شوید.

به همین دلیل توصیه می شود حتما در نوشتن انگیزه نامه دقت زیادی داشته باشید. یکی از خدمات شرکت مهاجرتی الست گروپ، نوشتن انگیزه نامه قوی مطابق با ویژگی های فردی شما می باشد. بنابراین در خصوص نوشتن یک انگیزه نامه قوی و افزایش شانس اخذ پذیرش از دانشگاه می توانید روی تجربه متخصصین شرکت الست گروپ حساب باز کنید.

چرا نوشتن انگیزه نامه اهمیت دارد؟

چرا نوشتن انگیزه نامه اهمیت دارد؟

نوشتن انگیزه نامه قوی بر اساس قوانین دانشگاه مورد نظر برای اخذ پذیرش بسیار حیاتی است. دانشگاه ها برای صدور پذیرش متقاضیان تحصیل، موارد بسیاری نظیر سوابق تحصیلی، ریز نمرات، رزومه، افتخارات، میزان هوش، طرز تفکر و ... را مورد بررسی قرار می دهند. بهترین راه برای ارزیابی وضعیت تحصیلی، عواطف، احساسات و رویکرد آینده دانجشویان، اخذ انگیزه نامه است.

انگیزه نامه این امکان را به متقاضیان تحصیل می دهد تا منحصربه فرد بودن خود را به هیئت دانشگاه ثابت کنند. انگیزه نامه یکی از مدارکی است که به دقت توسط هیئت مدیره دانشگاه ها بررسی می شود و به شدت مورد ارزیابی قرار می گیرد. یعنی انگیزه نامه نقش زیادی در قبولی یا رد شدن پذیرش متقاضی دارد.

در صورتی که متقاضی تمایل به اخذ بورسیه نیز داشته باشد، کیفیت انگیزه نامه دو چندان می گردد. زیرا در آن صورت باید به هیئت دانشگاه ثابت کند که فردی شایسته در میان سایر دانشجویان برای اخذ بورسیه می باشد. به همین دلیل است که متقاضیان اخذ بورسیه موظف به ارائه انگیزه نامه قوی هستند.

به صورت کلی افرادی که شور و شوقی خالصانه دارند و از اهداف خود از آینده با انگیزه بالا صحبت می کنند، بیشتر به چشم می آیند و تاثیر مثبت بهتری را روی دیگر افراد می گذارند.

در چنین افرادی، گذشته آن ها خیلی مطرح نیست زیرا شور و شوق و لحن صحبت آن ها نشان از موفق بودن آن ها می دهد. انگیزه نامه نیز دقیقا چنین چیزی را به هیئت دانشگاه القا می کند و آن ها را متقاعد می کند که افراد با انگیزه را جذب کنند.

سوالات مطرح شده در انگیزه نامه

سوالات مطرح شده در انگیزه نامه

همان طور که بیان شد، هر دانشگاهی قوانین خاصی برای نوشتن انگیزه نامه دارد. با این حال برخی محتواها و سوالات در همه انگیزه نامه ها مشترک است. سوالاتی که در یک انگیزه نامه باید به آن ها پاسخ دهید، شامل موارد زیر می باشد:
به چه دلیل تصمیم به تحصیل در این دانشگاه گرفتید؟
هدف شما از تحصیل در این رشته چیست؟
چه چیزی در این دانشگاه شما را جذب کرده است؟
چه تجربه هایی در زمینه رشته خود کسب کرده اید؟
به دنبال کسب چه تجربه های دیگری در این دانشگاه هستید؟
برنامه های بعد از تحصیل شما چیست؟
آیا قصد فعالیت در امور آکادمیک و علمی را دارید یا به دنبال کسب و کار هستید؟
برنامه های شما برای امور تحقیقاتی با اساتید چیست؟
آیا توانایی های خاصی در زمینه علوم دانشگاهی دارید؟
علاقه مندی ها و تفریحات شما چیست؟
چه ویژگی هایی خاصی دارید که لازم است دانشگاه از آن ها مطلع شود؟

ساختار انگیزه نامه

انگیزه نامه دارای 3 بخش اصلی آغازین، بدنه و بخش پایانی می باشد که لازم است با اطلاعات مربوط به هر بخش آشنا شوید.

بخش آغازین:

بخش آغازین انگیزه نامه شما باید به قدری جذاب باشد که توجه هیئت دانشگاه از میان صدها انگیزه نامه به انگیزه نامه شما جلب شود. بنابراین بخش آغازین انگیزه نامه را با حداکثر گیرایی و جذابیت شروع کنید تا خواننده مشتاق شود که متن را تا انتها بخواند. بخش آغازین می تواند با استفاده از یک ضرب المثل یا یک سخن الهام بخش که مرتبط با زمینه و رشته تحصیلی است، جذاب تر شود.

سوابق تحصیلی:

سوابق تحصیلی:

در بخش بدنه انگیزه نامه باید ابتدا سوابق تحصیلی خود را بنویسید. در صورتی که نمرات بالایی به خصوص در دروس مرتبط با رشته مد نظر دارید را بیان کنید. داشتن سوابق تحصیلی عالی، شانس اخذ پذیرش را افزایش می دهد. بنابراین سوابق تحصیلی خود را دست کم نگیرید.

در این بخش ثابت کنید که با داشتن سوابق تحصیلی عالی، گزینه مناسبی برای گذراندن دوره های آکادمیک هستید. در صورتی که در برخی دروس نیز نمرات کمتری دارید، سعی کنید یک دلیل منطقی برای آن ها مطرح نمایید و بگویید که توان جبران آن ها را دارید و در صورت تکرار، دوباره شرایط چنین نخواهد بود.

هدف انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر:

هدف انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر:

در بخش بعدی، شما باید از اهداف و علاقه مندی های خود برای انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه مورد نظر بنویسید. برای هیئت دانشگاه بسیار مهم است که شما با چه هدفی درخواست پذیرش به آن دانشگاه داده اید. همچنین آن ها با بررسی اهداف شما برای رشته ای که انتخاب کردید، صلاحیت شما برای تحصیل در آن رشته و دانشگاه را ارزیابی می کنند.

به همین دلیل بهتر است اطلاعات کاملی در خصوص رشته و دانشگاه مورد علاقه خود جمع آوری کنید و از آن ها در انگیزه نامه استفاده نمایید. توصیه می شود در این بخش، از تملق گویی به دانشگاه یا کشور مقصد پرهیز نمایید و فقط از اهداف خود از تحصیل در رشته و دانشگاه و خواسته های علمی صحبت کنید.

تجربیات آکادمیک و غیر آکادمیک:

تجربیات آکادمیک و غیر آکادمیک:

بعد از بیان سوابق تحصیلی و بیان اهداف تحصیل در دانشگاه مورد نظر، نوبت به بیان تجربیات مرتبط با زمینه تخصص و رشته مورد علاقه می رسد. در اینجا لازم است تمام تجربیات آکادمیک و غیر آکادمیکی که کسب کرده اید را توضیح دهید.

بیان تجربیات مرتبط با رشته و علوم دیگر نظیر کارهای صنعتی، کارگاهی، نشریه، فعالیت های داوطلبانه، کارآموزی و پروژه ها و امور تحقیقاتی مقطع کارشناسی، شانس اخذ پذیرش شما را افزایش می دهد. بهتر است مطالب مفیدی را که از این تجربیات به دست آورده اید، بیان کنید.

هدف از اپلای:

هدف از اپلای:

شما باید در مورد هدف های بلند مدت و کوتاه مدت خود از برنامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر بنویسید. این که شما چه هدفی از تحصیل دارید و چه آینده ای را برای دوره تحصیل خود در نظر گرفته اید، برای هیئت دانشگاه اهمیت دارد.

نتیجه گیری و قدردانی:

بخش پایانی انگیزه نامه مربوط به یک جمع بندی و قدردانی از هیئت دانشگاه است. بهتر است در پاراگراف انتهایی انگیزه نامه، به صورت خلاصه از انگیزه های خود بنویسید و با سخنانی سعی به مجاب نموده کمیته پذیرش نمایید.

در نهایت نیز از کمیته پذیرش بابت خواندن انگیزه نامه تشکر کنید و قدردانی کنید.

برای راهنمایی و مشاوره بیشتر، به شرکت الست گروپ مراجعه نمایید.

نکات کلیدی انگیزه نامه

نکات کلیدی انگیزه نامه

اگر قصد دارید انگیزه نامه ای جذاب و حرفه ای بنویسید، در این بخش همراه ما باشید تا با نکات کلیدی یک انگیزه نامه حرفه ای آشنا شوید. در صورتی که به نکات زیر در انگیزه نامه توجه کنید و آن ها را اجرایی نمایید، انگیزه نامه ای قوی و حرفه ای تولید خواهید کرد که تاثیر زیادی در اخذ پذیرش شما خواهد داشت.

استراتژی های هوشمندانه ای که در انگیزه نامه به کار گرفته می شود شما را یک فرد با هوش و با انگیزه زیاد نشان می دهد. از کپی کردن متن به شدت پرهیز کنید و هر چیزی که در ذهنتان می گذرد را ننویسید. با بررسی نمونه انگیزه نامه برای اپلای، چارچوب دلخواهتان را در نظر بگیرید و به نتیجه قابل قبولی از نوشتن انگیزه نامه برسید.

سپس دست به کار شوید و انگیزه نامه ای حرفه ای تولید نمایید. باید در ارائه انگیزه نامه، هوشمند و خلاق باشید تا دلیلی برای اخذ پذیرش از میان هزاران متقاضی را داشته باشید. در این راستا به استراتژی های زیر دقت داشته باشید:

داستان نویسی:

داستان نویسی:

بهتر است انگیزه نامه به صورت یک داستان جذاب باشد نه یک بیانیه ای که حالت روزنامه وار دارد. خواندن یک داستان، بسیار جذاب تر از یک متن روزنامه ای است. هر چند متون روزنامه ای یا بیانیه های قوی، اطلاعات کاملی را به خواننده می دهند اما متن های داستانی احساسات خواننده را درگیر می کنند و از این طریق او را مشتاق به خواندن می نمایند.

بنابراین سعی کنید با داستان نویسی، انگیزه نامه خود را جذاب تر و گیرا تر نمایید. در صورتی که بتوانید خود را با قلمی زیبا و نگارشی صحیح معرفی کنید، کمیته پذیرش خیلی سریع با متن شما ارتباط می گیرد و ترغیب می شود متن را تا انتها بخواند.

به خاطر سپردن یک داستان جذاب بسیار راحت تر از یک متن روزنامه ای و رسمی است. به سوالاتی که در بخش قبلی بیان شد، پاسخ های منطقی و جذاب دهید. مثلا در مورد احساسات و علاقه مندی ها و خاطرات خوب نسبت به رشته خود بنویسید. به هر چیزی که در ذهنتان می گذرد بال و پر دهید و برای آن دلیلی محکم بیاورید.

داستانی که برای انگیزه نامه خود تعریف می کنید، باید کوتاه اما تاثیرگذار باشد. از بیان مطالب بی اهمیت و پراکنده پرهیز کنید. در مورد تحصیل در دانشگاه یا رشته خود داستانی پیدا کنید یا از خود بسازید.

داستان خلاقانه شما باعث می شود چند گام جلوتر از رقبای خود باشید. به یاد داشته باشید این روزها کسی علاقه به خواندن متن های رسمی و روزنامه ای ندارد. شما می توانید با بررسی چند نمونه انگیزه نامه برای اپلای، با داستان های جذاب آشنا شوید.

کمیت گذاری انگیزه نامه:

کمیت گذاری انگیزه نامه:

اگرچه متن شما باید به صورت یک داستان باشد، اما در مورد همین داستان نویسی نیز باید به نکاتی توجه داشته باشید. محتوای داستان باید بهترین اطلاعات از شما را به خواننده انتقال دهد. در این راستا واژه ها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

در واقع بهتر است متن خود را کمیت گذاری کنید و مطالب با کیفیت را درج نمایید. کمیت گذاری نامه باعث می شود خواننده عمق داستان را درک کند. کمیت گذاری باعث می شود داستان شما به مدت طولانی در ذهن خواننده ماندگار شود.

در بخشی از یک نمونه انگیزه نامه برای اپلای که در زیر بیان شده، کمیت گذاری را درک خواهید کرد:
"در طی مدت زمانی که به عنوان یک پزشک فعالیت داشتم، مشغول به تدریس درس علوم به کودکان یتیم در یتیم خانه به مدت 6 ماه به صورت داوطلبانه شدم. این کودکان در بازه سنی 8 تا 12 سال بودند که تدریس به آن ها باعث شد تا بهترین احساس را به خودم داشته باشم."

خاص بودن:

خاص بودن:

هر چقدر متن شما خاص تر از سایر رقبا باشد، بیشتر در ذهن ها ماندگار می شوید. برای خاص شدن به جزئیات توجه داشته باشید. به طور مثال کمیته پذیرش جمله ای مانند "من این رشته را انتخاب کردم چون ... " را زیاد شنیده اند و با خواندن آن چندان به وجد نمی آیند.

به جای آن از خوبی های رشته خود صحبت کنید و در مورد ویژگی های رشته خود که باعث جذب شما شده است، بنویسید و بیان کنید که رشته شما چگونه آرمان های شما را تحقق می بخشد. در واقع این رویاها هستند که متن شما را خاص تر می کنند.

از این رو از رویاهای خود با واژه هایی تاثیرگذار صحبت کنید. شما باید مهارت زیادی در پاسخگویی به "چرا" های انگیزه نامه متناسب با شرایط خود داشته باشید. دقت کنید که خاص بودن انگیزه نامه نباید روی کیفیت و کمیت نامه تاثیر منفی داشته باشد.

مطابقت انگیزه نامه با دانشگاه:

مطابقت انگیزه نامه با دانشگاه:

همان طور که در بخش های قبلی بیان شد، ممکن است برخی دانشگاه ها قوانین و معیارهای خاصی را برای انگیزه نامه در نظر داشته باشند که لازم است شما به آن ها توجه کنید و آن ها را در انگیزه نامه خود لحاظ نمایید.

برخی از متقاضیان، یک انگیزه نامه را برای چندین دانشگاه ارسال می کنند و تغییر خاصی در آن ایجاد نمی نمایند. از این کار به شدت پرهیز کنید زیرا دانشگاه ها از نظر فرهنگ، چشم انداز، شعارها، نقاط قوت، نقاط ضعف، متد آموزشی و ... بسیار با یکدیگر متفاوت هستند.

حتی دانشگاه های یک کشور یا شهر نیز در چنین معیارهایی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. بنابراین شما باید انگیزه نامه را متناسب با چنین ویژگی هایی بنویسید. انگیزه نامه شما باید به گونه ای باشد که کمیته پذیرش متوجه شود که نامه متناسب و مطابق با ویژگی ها و فاکتورهای دانشگاه نوشته شده است. انگیزه نامه باید رابطه تنگاتنگی با فرهنگ دانشگاه داشته باشد.

لحن رسمی اما مکالمه وار:

لحن رسمی اما مکالمه وار:

برای بسیاری از افراد، سوال است که لحن انگیزه نامه باید رسمی باشد یا دوستانه؟ بسیاری از افراد تصور می کنند در چنین نامه هایی باید لحن صحبت کاملا رسمی باشد. اما چنین تصوری اشتباه است. استفاده از لحن کاملا رسمی، شما را از پذیرش دانشگاه دور می کند. استفاده از زبان عامیانه و کاملا صمیمی نیز درست نمی باشد. بنابراین شما باید در نامه یک شخص عادی را در نظر بگیرید اما این شخص آن قدر به شما صمیمی و نزدیک نیست که عامیانه سخن بگویید.

پرهیز از داستان های فضایی:

همان طور که گفته شد؛ به جای نوشتن متن های روزنامه ای، از داستان های جذاب زندگی خود بنویسید. اما در داستان نویسی دقت داشته باشید که از اغراق کردن پرهیز نمایید. برخی از افراد تصور می کنند برای جذاب کردن داستان باید اغراق کنند اما این کار کاملا بیهوده است.

زیرا خواننده به سرعت متوجه داستان های فضایی شما می شود. اغلب افرادی که انگیزه نامه شما را بررسی می کنند، روانشناسان خبره و ماهری هستند که خیلی زود متوجه دروغ های موجود در نامه می شوند. مطمئن باشید شما تنها کسی نیستید که قصد گول زدن آن ها را دارید.

بنابراین کمیته پذیرش به اغراق های موجود در نامه توجه زیادی می کند. در نتیجه با این کار از اهدافتان دور خواهید شد. سعی کنید تنها در مورد واقعیت های زندگی خود صحبت کنید و کمی به آن ها شاخ و برگ اضافه نمایید.

بیان نواقص:

بسیاری از متقاضیان، نواقصی در سوابق تحصیلی و کاری خود دارند که بابت آن نگران هستند و نمی دانند در مورد آن ها در انگیزه نامه چه بنویسند. خلق یک فرد افسانه ای بدون هیچ نواقصی در انگیزه نامه یک نوع اغراق محسوب می شود که برای کمیته پذیرش چندان خوشایند نیست. از این رو از نواقص خود بدون هیچ ترسی بنویسید.

اما در نوشتن نواقص باید به نکاتی توجه داشته باشید. به جای توجیه کردن خود در نامه، بگویید که چنین شکستی باعث شده است تا تجربه کسب کنید و درس بزرگی گرفته باشید و بگویید که این تجربه لازمه پیروزی های بزرگ شما در آینده می باشد.

به طور مثال اگر نمره های کمی در ریزنمرات دارید یا فاصله زیادی در سال های اشتغال شما وجود دارد، آن را به راحتی بیان کنید و بگویید که در پی جبران آن هستید. به یاد داشته باشید که تعریف زیاد از خود برای کمیته پذیرش، تاثیر مثبتی در تصمیم گیری آن ها نخواهد داشت.

خودتان را به تصویر بکشید:

انگیزه نامه اولین راه ارتباطی شما با دانشگاه است. اما چون خود شما در آنجا حضور ندارید، انگیزه نامه باید شما را برای هیئت دانشگاه به تصویر بکشد. این نامه تصویری از ویژگی های شخصیتی و تفکرات شما را برای دانشگاه به تصویر می کشد. بنابراین باید بهترین تصویر را از خود در انگیزه نامه ایجاد نمایید. در این خصوص به نکات زیری که از سوی متخصصین الست گروپ توصیه شده است، توجه کنید و سعی کنید این نکات را در انگیزه نامه به کار ببرید:

    علاقه مند به رشته انتخابی خود هستید.
    دانشجویی باهوش هستید که از پس تمام کارهای علمی بر می آیید.
    توان برنامه ریزی تحصیلی در موقعیت ها و شرایط سخت را دارید.
    فردی هستید که آمادگی زیادی برای فراگیری مطالب علمی و اخلاقی دارید.
    فردی وفق پذیر هستید و می توانید با چالش های روبرو مقابله کنید.
    فردی مناسب برای نمایندگی بعد از فارغ التحصیل برای دانشگاه هستید.
    نسبت به رشته و اموری که به شما محول می شود، مسئولیت پذیر خواهید بود.
نیازی نیست نکاتی که بیان شد را به صورت لیست در انگیزه نامه بیان کنید. بلکه محتوای کلی انگیزه نامه در خصوص ویژگی ها و سوابقتان باید چنین اطلاعاتی را داشته باشد و به خواننده منتقل کند. بسیاری از این معیارها را خود خواننده از متن کلی نامه دریافت می کند.

توجه به اعداد و ارقام:

استفاده از اعداد و ارقام در طول متن باعث می شود تا چشم خواننده خسته نشود و برای ادامه دادن متن مشتاق گردد. اعداد در متن های طولانی به نوعی جذبه محسوب می شوند و قدرت جادویی دارند.

اگر چه انگیزه نامه باید به صورت داستان باشد، اما بهتر است در آن ارقام را به صورت عددی بنویسید. به طور مثال برای نوشتن زمان یا تعداد یک چیز از اعداد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از اعداد به صورت مکرر و زیاد در متن سبب ایجاد دافعه می شود. 

به طور مثال اعداد موجود در متنی شبیه به "من در 6 سال فعالیت خود به 12 دانش آموز در رده سنی 12 تا 16 سال علومی نظیر ریاضی و فیزیک را به صورت داوطلبانه منتقل کردم." به صورت ناخواسته خواننده را جذب می کند.

بیان مدت فعالیت ها به صورت عدد باعث می شود تا نظر خواننده به شما ناگهان تغییر کند و برای متن شما و خود شما ارزش بیشتری را قائل گردد. استفاده از اعداد، گفته های شما را مستدل تر جلوه می دهد و راحت تر در ذهن جای می گیرد.

فرقی نمی کند که این اعداد به خصوص در سوابق کاری کم یا زیاد باشند. در هر حال با آوردن اعداد در اواسط متن، ارزش انگیزه نامه خود را ارتقا داده اید. با مشاهده یک نمونه انگیزه نامه برای اپلای، میزان به کار بردن اعداد را در متن بررسی کنید.

دقیق بودن:

تصور نکنید که در طول متن فقط باید از کلمه هایی استفاده کنید که خواننده را جذب کند، بلکه شما باید دقیق و مشخص بنویسید و به بیان جزئیات دقت زیادی داشته باشید. به طور مثال نوشتن جمله "رشته پزشکی را انتخاب کردم زیرا به آن علاقه زیادی دارم" چیزی را بیان نمی کند. زیرا افراد زیادی هستند که به رشته پزشکی علاقه دارند.

به جای آن علت علاقه مندی خود را بیان کنید و به ثبت جزئیات بپردازید. مطمئن باشید این گونه، متن شما جذابیت بیشتری خواهد داشت. هر متقاضی قطعا اهداف و آرزوهای مشخص و منحصر به فردی دارد. از این رو بهتر است با خودتان و مخاطب نامه خود صادق باشید و به صورت دقیق از تمایلات خود صحبت نمایید.

خواندن انگیزه نامه توسط دوستان:

بعد از این که انگیزه نامه را نوشتید و تصور کردید که تمام موارد را در آن رعایت کرده اید، آن را به یکی از دوستان یا اساتید یا یک فرد آگاه بدهید تا انگیزه نامه را بخواند. این کار کمک زیادی به رفع نواقص و مشکلات نامه می کند.

خواندن انگیزه نامه توسط چنین افرادی که شما را می شناسند، باعث می شود تا مطالب جامانده ای را اضافه کنید یا برخی بخش های اضافی را حذف نمایید. اساتید دانشگاه ها با توجه به علم و تجربه زیادی که دارند، بهتر می توانند به شما کمک کنند. اما کمک گرفتن از دوستانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند، به دلیل شناخت بیشتر شما نیز موثر خواهد بود. مشاوره با متخصصین الست گروپ نیز کارگشاست.

مرور دوباره انگیزه نامه:

مرور دوباره انگیزه نامه:

بعد از این که انگیزه نامه را نوشتید و آن را از طریق اساتید یا دوستان خود تصحیح کردید، چند روزی به خودتان فرصت دهید و سپس انگیزه نامه را دوباره بررسی کنید. در این صورت می توانید برخی نکات مهم را اضافه کنید یا بخش های نامربوط و غیر ضروری را حذف کنید. گاهی نیز لازم می دانید که برخی بخش های اغراق آمیز را تصحیح نمایید.

با هر بار مرور انگیزه نامه، نکات جدیدی به ذهن شما می آید که سبب افزایش هر چه بیشتر کیفیت انگیزه نامه می شود. توجه داشته باشید که تعداد کلمات به کار رفته در انگیزه نامه محدود است. پس تنها مطالب و عباراتی که تصور می کنید ضروری هستند و باعث جذابیت متن می شوند را بیان نمایید

بررسی یک نمونه انگیزه نامه برای اپلای:

بررسی یک نمونه انگیزه نامه برای اپلای:

در راستای افزایش اطلاعات و دانش خود در زمینه نوشتن انگیزه نامه، بهتر است یک نمونه انگیزه نامه برای اپلای را مورد بررسی قرار دهید. به یاد داشته باشید که شما تنها مجاز به ایده گرفتن از نمونه های انگیزه نامه هستید و باید از کپی کردن آن ها به شدت پرهیز نمایید.

نمونه های انگیزه نامه زیادی را می توانید برای ارزیابی دریافت نمایید اما هرگز به فکر کپی کردن آن ها نباشید و سعی کنید از انگیزه های واقعی خودتان برای کمیته پذیرش دانشگاه بنویسید. در صورت کپی کردن انگیزه نامه، به احتمال زیاد کمیته دانشگاه این موضوع را می فهمند و شما را به سرقت ادبی متهم می کنند.

فرمت کلی انگیزه نامه چیست؟

فرمت کلی انگیزه نامه چیست؟

فرمت کلی انگیزه نامه مشابه سایر متون کتبی آکادمیک می باشد و به صورت زیر است:
فونت سایز 12 با تم Time New Roma 
حاشیه 1 اینچ از 4 طرف برگه
فاصله خطوط 1.5
رعایت فرمت اصلی انگیزه نامه سبب می شود تا متن شما راحت تر خوانده شود. فرمتی که بیان شد، متداول ترین فرمت برای نوشتن نامه های رسمی در سراسر دنیا است. امتیازی برای قالب بندی خاص بصری برای متقاضی در نظر گرفته نمی شود. بنابراین بهتر است تمرکز خود را روی محتوای نامه خود بگذارید و سعی در جذاب کردن محتوای خود نمایید.

تعداد کلمات و صفحات انگیزه نامه

تعداد کلمات و صفحات انگیزه نامه

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام انگیزه نامه باید به آن توجه داشته باشید، تعداد کلمات و تعداد صفحات آن می باشد. انگیزه نامه نباید بیشتر از یک صفحه و نیم باشد و اگر کمتر از این مقدار باشد، استاندارد و نرمال است. به صورت کلی نیز تعداد کلمات انگیزه نامه باید بین 1500 تا 2000 کلمه باشد.

پس باید بدانید که در نوشتن انگیزه نامه، با محدودیت مواجه هستید و باید روی متن خود رهبری کامل داشته باشید. علت محدود بودن متن انگیزه نامه این است که متقاضیان از بیان مطالب غیر ضروری پرهیز کنند. مطالبی که در انگیزه نامه بیان می کنید نیز باید به صورت شفاف، دقیق و خلاصه باشد. در صورتی که انگیزه نامه شما بیش از 2000 کلمه داشته باشد، نشاندهنده عدم شفافیت و عدم مدیریت شما است.

چه بسا افرادی هستند که انگیزه های کوتاه و مختصر دارند اما به قدری نوشتار آن ها دلنشین و جذاب است که به سرعت تاثیر مثبت خود را روی خواننده می گذارند. بنابراین صرفا انگیزه نامه های طولانی، کیفیت بیشتری ندارند. به جای نوشتن جمله های طولانی و بی ارزش، روی کیفیت نامه خود تمرکز کنید.

اطلاعات تکمیلی را از کارشناسان مجرب شرکت الست گروپ کسب نمایید.

پرسش و پاسخ در خصوص انگیزه نامه

پرسش و پاسخ در خصوص انگیزه نامه

در ادامه، برخی از پرسش های متداول در خصوص انگیزه نامه همراه با پاسخ صحیح آن ها را بیان کرده ایم تا ابهامات شما در خصوص این مدرک مهم برطرف گردد.

آیا لازم است که نام خود انگیزه نامه را قید کنیم؟

به صورت کلی لزومی به قید کردن نام انگیزه نامه در خود نامه نیست. در واقع انگیزه نامه بخشی از مراحل و مدارک درخواست پذیرش است که دارای تمام مشخصات هویتی شما می باشد. با این حال آوردن نام خود انگیزه نامه بستگی به شرایط و قوانین دانشگاه مورد نظر دارد. گاهی الزامات خاص یک رشته یا بخش پذیرش یک دانشگاه  این است که نام خود انگیزه نامه در ابتدای نامه قید شود.

آیا انگیزه نامه به اخذ بورسیه کمک می کند؟

متقاضیانی که در زمان اخذ پذیرش تمایل به ثبت درخواست اخذ بورسیه دارند، باید یک انگیزه نامه مجزا برای دانشگاه ارسال نمایند. معمولا برای اخذ بورسیه، خود دانشگاه فرم های مخصوص انگیزه نامه را ارائه می دهد که لازم است متقاضیان به دقت آن را پر کنند. گاهی نیز دانشگاه از شما درخواست می کند در یک انگیزه نامه ساده و کوتاه، دلایل لیاقت خود برای اخذ بورسیه را بیان کنید. از این رو انگیزه نامه اخذ پذیرش با انگیزه نامه اخذ بورسیه تفاوت های زیادی دارد.

آیا می توان یک انگیزه نامه را برای چند دانشگاه ارسال کرد؟

معمولا متقاضیان چون وقت و تمرکز زیادی را روی انگیزه نامه می گذارند، تمایل دارند همان را برای همه دانشگاه ها ارسال کنند. در صورتی که رشته مورد نظر یکی باشد و رنکینگ دانشگاه های مورد نظر نیز به یکدیگر نزدیک باشند و در یک کشور قرار داشته باشند، می توانید با کمی تغییر، یک انگیزه نامه را برای چند دانشگاه ارسال کنید. اما اگر معیارها، فرهنگ ها و رویکردهای یک دانشگاه متفاوت باشید، باید انگیزه نامه ای مخصوص آن دانشگاه بنویسید.

آیا می توان برای دو رشته متفاوت، یک انگیزه نامه ارسال کرد؟

خیر؛ زیرا شرایط و انگیزه شما از تحصیل در یک رشته با دیگر رشته ها متفاوت است و شما باید برای هر رشته متناسب با علوم آکادمیک و آینده شغلی آن، انگیزه نامه ای مجزا بنویسید.

آیا می توان از نمونه انگیزه نامه برای اپلای استفاده کرد؟

استفاده از نمونه انگیزه نامه برای اپلای، فقط باید برای کسب تجربه و الگوبرداری باشد. به هیچ وجه از انگیزه نامه های آماده موجود در سایت های مختلف کپی برداری نکنید. زیرا هیئت دانشگاه به راحتی می تواند نمونه کپی شده را پیدا کند که در نتیجه شما را به سرقت ادبی متهم خواهد کرد.

آیا انگیزه نامه را حتما باید یک فرد مورد تایید بنویسد؟

خیر؛ انگیزه نامه را هر فردی حتی خود شما نیز می توانید بنویسید و لازم نیست که حتما یک فرد مورد تایید باشد. اما فردی که انگیزه نامه را می نویسد، باید اطلاعات و تجربه کافی داشته باشد تا یک انگیزه نامه با بهترین کیفیت تولید شود. در صورتی که خود شما انگیزه نامه را نمی نویسید، باید آن را به عهده فردی بسپارید که از روحیات و ویژگی های شما شناخت کافی داشته باشد.

آیا برای نگارش انگیزه نامه، با محدودیت روبرو هستیم؟

بله؛ معمولا از سمت دانشگاه اعلام می شود که انگیزه نامه باید یک الی دو صفحه باشد. یا برای تعداد کلمات، مقدار تعریف شده و استاندارد اعلام خواهد شد. در این شرایط باید حتما به مقدار تعیین شده دقت داشته باشید و از آن عبور نکنید. زیرا از امتیازهای شما کاسته می شود.

آیا برای اخذ ویزا نیز انگیزه نامه لازم است؟

آیا برای اخذ ویزا نیز انگیزه نامه لازم است؟

انگیزه نامه فقط برای اخذ پذیرش مورد استفاده قرار می گیرد و لزومی به ارائه آن در زمان اخذ ویزا نیست.

برای اخذ ویزا، استادی پلن مورد نیاز است و بدون استادی پلن، امکان اخذ ویزا وجود ندارد.

نمونه انگیزه نامه برای اپلای رشته هنری

به نمونه انگیزه نامه زیر برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هنری توجه داشته باشید:
Statement of Purpose – Art Education
As I prepare to earn my bachelor’s degree in Visual Art, I am eager to continue my education in the most inspiring and challenging setting possible, which leads me to apply to your graduate program in Art Education. Through postgraduate studies I hope to improve my creative abilities, broaden my point of view, and cultivate the ability to be both an innovative artist and an influential teacher. In my native country, the arts are often viewed as a diversion or a hobby rather than a serious field of study, which is why I feel compelled to go to the US, where the arts are much more respected and developed. Your graduate program, with its abundant resources and diverse student body, can give me inspiration and training beyond what would be possible if I remained in my native country, and I am thus very much looking forward to commencing my graduate studies.
As an undergraduate, I have cultivated the independent abilities that a creator must have. I view artistic creation as a behavioral process of self-discovery and satisfaction, and it is therefore vital for artists to observe the world around them. My professors have taught me how to complete an art creation on my own, transforming the objects around me into my own creative language. I have developed a particular interest in fine art and an aspiration to work as an arts educator in the future, and I believe that the abilities that I have developed will help support my further research and creative productions as a graduate student.
In addition to the courses I have taken, I have also been active in department activities and events. For example, I the Exhibition Leader of the Department’s Student Union, and I planned two exhibitions during this time, including the Department Exhibition and the Faculty-Student Joint Exhibitions. In addition, I served as the leader of the graduation exhibition tour, in charge of distributing tasks to crew members and managing various details. I was also invited by a professor to volunteer in the department’s academic seminar, where my main role was to give guided tours of the exhibition and distribute tasks to volunteers. These combined experiences made me a much more well-rounded person, confident in my leadership and communication abilities.
With the above experiences, I consider myself thoroughly prepared for the challenge of further studies in your graduate school. I am eager to learn from the talented professors and inspired

students there, while at the same time adapting to a new culture, which will help open my mind and give me new perspectives. After completing my studies, I would ideally hope to work for a period in the USA to acquire practical experience in an international setting. In the long-term, I plan to return to my native country and pursue work as an arts educator, using what I learn to

inspire the next generation of artists. I believe that a true artist can have a deep and long-lasting impact on society, and after receiving the training you offer, I hope to begin working towards changing the conception of the arts in my home country and the surrounding region.

نمونه انگیزه نامه برای اپلای رشته داروسازی

Pharmacy Personal Statement
Pharmacy might just seem like "counting pills" but, when you look deeper into the field, it is inevitable that this is a career devoted to the service of others. A pharmacist holds a pivotal role in the healthcare team; using expert knowledge of pharmacokinetics and pharmacodynamics to advise patients and other healthcare professionals on drugs and interactions. One of the things that drew me to pharmacy is that it would enable me to use my scientific knowledge and healthcare skills to help others with their day-to-day problems. The pharmaceutical industry is moulding beyond recognition, particularly with advances such as precision medicine. The future of pharmacists is no doubt an exciting one that I would be honoured to be a part of. To enhance my knowledge on how the pharmacy works, I completed work experience in summer 2015. My duties included shadowing the pharmacist, maintaining stock of prescription drugs, handling deliveries, organising paperwork and filing/counting prescriptions. During my placement I realised that pharmacists face new challenges daily and that the job is not easy. The skills I have gained are organisation, cooperation and ability to get things done on time. This beneficial experience taught me that pharmacy is very rewarding; it is centred on precision, community pharmacists build bonds with patients and most importantly that pharmacy is for me. I was employed as an optical assistant. This enabled me to use my knowledge in order to help and advise the customer with enquiries and enhance my patient communication skills. I went further in exercising my communication and healthcare skills by shadowing and assisting nurses providing palliative home-care for those in their twilight years. My duties included engaging in conversations, offering to make a cup of tea and tidying up. From this experience I was delighted to earn a non-material reward whilst helping others. I enjoy science because it defines me, this subject is always seeking to push the boundaries and discover more about the ever-adapting world we live in today. My current A Levels have given me skills that undoubtedly relate to the MPharm course. In particular, the skills I have gained in Chemistry include numeracy, problem solving, an understanding of medicinal chemistry and gathering results from experiments which has given me good attention to detail. During the module, "what's in a medicine?" we look at drugs, various trials they have to go through and manufacturing aspirin. This has provided me with an appreciation of the nature of drugs that pharmacists have to deal with. Additionally, a study of Philosophy has given analytical systematic essay writing skills which are important for any university student. In Religious studies, we cover topics such as utilitarianism which would look at the cost/ benefit used to price drugs by pharmaceutical companies before drugs hit the market and it has allowed me to appreciate the ethical side of the pharmaceutical industry. Studying Biology has catalysed my interest in pharmacy as I have learned about enzymes in the body and as part of my coursework I studied how Olanzapine can be used in treating schizophrenia, this furthered my scientific understanding and interest. I have been involved in a multitude of different sports including hockey, athletics, squash, gym and mainly football for many years, representing my school teams. This is a way of me expressing myself and making a difference on the pitch and it has enhanced my co-operation, social and disciplinary skills. These reflect the qualities of

pharmacists, as they work in a team along other health professionals such as GPs to provide the best possible care to those who need it and make a difference to people's lives. My goal is to eventually own a pharmacy practice within the community as I would be able to make an even bigger difference to the public. I appreciate that this will be challenging; however, with my

dedication and perseverance, I see no reason why this is not possible. I look forward to going to university as it would be a new experience; I look forward to meeting new people, living independently, managing my own finances and studying Pharmacy as this will prepare me for the professional world that awaits me on the frontline of healthcare

نمونه انگیزه نامه برای اپلای رشته روانشناسی

Psychology Personal Statement 
Psychology encapsulates every aspect of our lives. From childhood, the reasons behind why we do what we do has fascinated me; and when I was disciplined for the type of mischief that one commits at a young age, my reasoning for my actions were always “To see what would happen.” My parents mistook this as an act of mindless disobedience whereas it was in fact my first attempt at social psychology. Then, as I further discovered the leading figures in psychology, my knowledge and love of the intricacies of the human and animal mind grew. Currently the advents in brain scanning technology are providing fascinating insights about the interaction between biology and the environment and equally the area of epigenetics has highlighted the extent to which the upbringing of our ancestors will impact on physiological and psychological developments down the generations. These are areas of knowledge I wish to develop. 
My score of 59/60 marks in my first Psychology AS January exam is a perfect example of my commitment to be successful in the subject. My other courses greatly complement my passion as well: English Language is the study of how language is used, changed and acquired. Therefore, I have looked at Piaget’s theory of cognitive development and read about Chomsky’s Language Acquisition Device. I was even chosen to work with an undergraduate student from Sussex University when researching my English language investigation. I was selected on the basis of my positive attitude, determination, and enquiring approach to learning. 
Through studying Business, I have looked at key motivational theorists like Maslow and Herzberg, who are firstly and fore mostly psychologists. Their theories encouraged me to begin to write a Business dissertation for my EPQ on whether financial or non-financial methods of motivation work best, before I decided to alter my research project to “Can money buy happiness?”. This allowed me to explore the practical applications of Business psychology and read further on psychological theorists such as Rotter and Skinner, and then study the intense psychological and philosophical debate of our cognitive processes into happiness. Another reason I chose the Extended Project Qualification is because it will provide an excellent opportunity to develop and utilize my research skills, time management skills, and ability to self-motivate; three vital qualities that must be possessed in order to be successful at higher education. The EPQ will also include an oral presentation at the end of my study, which will only strengthen my speaking and communication skills. 
 
My Anthropology AS taught me about the organisation and cultural thought processes of different societies, which highlighted the value of cross-cultural psychology and allowed me to avoid a possible ethnocentric approach. That is also the reason why I plan to defer my placement as I will take the year first working in Australia, then partaking in an Oyster volunteering scheme in Tanzania in which I will live in the community teaching the children and acting as a care worker in an orphanage. This would benefit me as it will give me independence, and allow me to experience the different tastes of the world, perhaps even make me a little bit more appreciative of living in such an economically developed country.

I am currently taking my British sign language level 1 and plan to continue on with that until I can communicate with a whole other community living with us in Britain. Between signing, socialising, part time work, and college studies, there is just enough time to fit in my interest in Rock climbing; an intense physical workout which requires technique, endurance, problem-solving, and most importantly determination. 


Higher education would not only give me independence and a unique life experience, but it would allow me to explore, discover, and venture into the world of psychology, a desire of mine since those misunderstood, infantile rebellions.

اشتباهات رایج در نوشتن انگیزه نامه

اشتباهات رایج در نوشتن انگیزه نامه

در این بخش، به اشتباهاتی که در نوشتن انگیزه نامه رایج است، اشاره خواهیم داشت تا شما دچار آن ها نشوید و بتوانید انگیزه نامه ای با کیفیت بالا و حرفه ای تولید کنید. از جمله اشتباهاتی که بسیاری از متقاضیان مرتکب آن ها می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    بیان مطالب زیاد در رابطه با آرزوهای دوران کودکی
•    عجله در نوشتن و ارسال انگیزه نامه
•    عدم بیان اهداف شغلی
•    پر و بال دادن بیش از حد به توانایی ها
•    عدم بیان نواقص در تحصیل و کار
•    عدم استفاده از نظر و تجربه دیگران
•    بیش از اندازه کمک گرفتن از دیگران
•    عدم داشتن اطلاعات و انجام ندادن تحقیقات
•    عدم توجه به محدودیت تعداد کلمات
•    نوشتن کمتر از حد انتظار
•    بیش از اندازه راحت بودن با خواننده
•    استفاده بیش از حد از اصطلاحات و عبارات تکنیکی

آیا مجموعه الست گروپ، نگارش انگیزه نامه نیز انجام می دهد؟

آیا مجموعه الست گروپ، نگارش انگیزه نامه نیز انجام می دهد؟

یکی از خدمات مجموعه مهاجرتی الست گروپ، نوشتن انگیزه نامه مطابق با سوابق تحصیلی، سوابق کاری، سوابق تحقیقاتی و پژوهشی، انگیزه فردی، آینده نگری و ... می باشد. کارشناسان ما در شرکت الست گروپ، با تجربه و مهارت زیادی که طی سال ها سابقه کسب کرده اند، بهترین انگیزه نامه باکیفیت را تولید می کنند که در این صورت شانس پذیرش شما دو چندان می شود.

کارشناسان ما در مجموعه الست گروپ در هنگام تولید انگیزه نامه؛ ویژگی ها، فرهنگ و رویکردهای دانشگاه مقصد را نیز در نظر می گیرند و برای هر دانشگاهی انگیزه نامه مجزا می نویسند تا هیچ گونه مشکل و نقصی در مدارک شما وجود نداشته باشد.

بنابراین اگر قصد دارید نوشتن انگیزه نامه خود را به یک فرد حرفه ای و مورد تایید بسپارید، می توانید روی مجموعه الست گروپ حساب باز کنید. برای دریافت مشاوره رایگان در این خصوص با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سخن پایانی

سخن پایانی

بررسی یک نمونه انگیزه نامه برای اپلای، کمک زیادی به شما در نوشتن یک انگیزه نامه حرفه ای می کند. در صورتی که احساس می کنید برای نوشتن انگیزه نامه به یک فرد با تجربه و ماهر نیاز دارید، می توانید از کارشناسان ما در مجموعه الست گروپ کمک بگیرید. کارشناسان ما در شرکت الست گروپ، کلیه امور مربوط به مهاجرت تحصیلی شما را انجام می دهند که نگارش انگیزه نامه، یکی از این امور می باشد.