معافیت های مالیاتی در کانادا

در این مقاله قصد داریم تا موضوع معافیت های مالیاتی در کانادا را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

سیستم مالیاتی کشور کانادا یک سیستم متفاوت و پیچیده می باشد و افرادی که قصد مهاجرت و زندگی در این کشور را دارند، باید به صورت کامل با این سیستم آشنا شوند.

در این مقاله قصد داریم تا موضوع معافیت های مالیاتی در کانادا را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

سیستم مالیاتی کشور کانادا یک سیستم متفاوت و پیچیده می باشد و افرادی که قصد مهاجرت و زندگی در این کشور را دارند، باید به صورت کامل با این سیستم آشنا شوند.

شما از هر طریقی که قصد مهاجرت به کانادا را دارید، باید با سیستم مالیاتی این کشور آشنا شوید تا در مورد اقامت شما مشکلی پیش نیاید. در کشور کانادا آژانس درآمد کانادا (Canada Revenue Agency)  وظیفه جمع آوری مالیات را بر عهده دارد و قوانین مربوط به مالیات را نیز همین موسسه وضع می کند.

ویدئو معافیت های مالیاتی در کانادا

مالیات در کانادا انواع مختلفی دارد. اما در این میان افرادی نیز هستند که از مالیات معاف می شوند. در این مقاله قصد داریم تا توضیحات کاملی در خصوص انواع مالیات، روش های پرداخت مالیات و معافیت های مالیاتی در کانادا ارائه دهیم.

اینفوگرافیک معافیت های مالیاتی در کانادا

اینفوگرافیک معافیت های مالیاتی در کانادا

در این راستا می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی الست گروپ در ارتباط باشید. شرکت الست گروپ یکی از بهترین شرکت های مهاجرتی می باشد که راهنمایی های کاملی در خصوص مالیات و معافیت های مالیاتی در کانادا را در اختیار شما خواهد گذاشت.

در این مقاله می خوانیم:
سیستم مالیاتی کانادا
انواع مالیات در کانادا
مزایای سیستم مالیاتی کانادا
معافیت های مالیاتی در کانادا
نحوه محاسبه مالیات در کانادا
نرخ مالیات بر درآمد شخصی در کانادا
محاسبه مالیات بر خرید ملک
نحوه پرداخت مالیات در کانادا
وضعیت مالیات کانادا برای مهاجران
سوالات متداول
سخن پایانی

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معافیت های مالیاتی در کانادا با ما همراه باشید.

 

سیستم مالیاتی کانادا

سیستم مالیاتی کانادا

دولت کانادا مالیات را با هدف بهبود وضعیت بهداشت و درمان، تحصیل، شهرسازی، جاده سازی و موارد اجتماعی از افرادی که درآمد خوبی دارند، دریافت می کند. به طور مثال دولت کانادا در سال 2014 مبلغی حدود 251 میلیارد دلار را در قالب مالیات، صرف بازسازی در بهبود جوانب مختلف کانادا کرد. مالیات در کانادا در قالب های مختلفی و توسط سطوح مختلف دولتی دریافت خواهند شد.

در صورتی که شما به تازگی وارد کشور کانادا شده اید یا قصد مهاجرت به کانادا را دارید، لازم است این مقاله را به صورت دقیق مطالعه کنید تا درک شما نسبت به سیستم مالیاتی کانادا افزایش یابد و با حقوق و تکالیف خود در این کشور آشنا شوید. همچنین می توانید به شرکت مهاجرتی الست گروپ مراجعه نمایید.

سیستم مالیاتی کانادا بسیار متفاوت با دیگر کشورها می باشد. سیستم اقتصادی کانادا دو نوع مالیات اصلی دارد که هر یک از آن ها دارای انواع مالیات ها هستند. در ادامه در رابطه با هر یک از دو نوع اصلی مالیات کانادا و بخش های مربوط به هر یک، توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

سیستم مالیاتی کانادا دو نوع اصلی دارد که شامل دو نوع زیر می باشد:

GST:

مالیات کالا و خدمات که مالیات بر ارزش افزوده نیز نام دارد و مقدار آن را دولت فدرال ارزیابی و تعیین می کند. این نوع مالیات، مالیاتی است که شهروندان کانادا باید در ازای خریدهای خود آن را بپردازند. میزان پرداخت مالیات برای هر کالایی متفاوت است.

برخی از کالاهای اساسی مصرفی مردم مالیات صفر دارند. در صورتی که به صورت مهاجر در کانادا اقامت دارید، نگران پرداخت این مالیات نباشید. زیرا مالیات هر کالایی با خرید خود کالا پرداخت خواهد شد. یعنی نیازی به طی کردن مراحل اداری و پرداخت مجزای مالیات در نوع مالیات GST نیست.

البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که قوانین مالیات GST در برخی از استان ها ممکن است متفاوت باشد. برخی از استان ها با توجه به شرایط اقتصادی خود بین 6 تا 10 درصد مالیات PST برای کالاها در نظر می گیرند. GST کانادا یک الگوبرداری از مالیات بر ارزش افزوده اروپایی (VAT) می باشد.

GST کانادا به دلیل درج مالیات بر فروش استانی در کل محاسبات، سیستم مالیاتی مجزایی با سایر کشورها دارد. همه ی خریداران در کانادا باید مالیات کالا و خدماتی که دریافت می کنند را بپردازند و فروشنده ها نیز موظف به جمع آوری مالیات GST هستند.

PST:

نوع دیگر مالیات کشور کانادا مالیات PST (مالیات بر فروش استانی) می باشد. مالیات بر فروش استانی را دولت های هر استان تعیین کرده و دریافت می کنند.

میزان مالیات در هر استان متفاوت می باشد و بر اساس ارزش کالاها و خدمات، در نظر گرفته می شود. نظام اقتصادی کانادا در هر استان متفاوت می باشد. در واقع مالیات PST جایگزینی برای مالیات GST در هر استان می باشد. این نوع مالیات بین سیستم فدرال و ساختار استانی شهری تقسیم می شود.

انواع مالیات در کانادا

انواع مالیات در کانادا

مالیات در کانادا در انواع مختلف دسته بندی می شود که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند و در درصدهای مختلفی برای شهروندن در نظر گرفته می شوند. از جمله انواع مالیات در کانادا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مالیات بر درآمد شخصی (Income tax)

بزرگ ترین منبع درآمد دولت فدرال، مربوط به مالیات بر درآمد شخصی شهروندان است. به طوری که 40 درصد از درآمد مالیاتی کانادا را این نوع مالیات تشکیل می دهد. مالیات بر درآمد شخصی تنها مالیاتی است که مردم به صورت مستقیم با آن سر و کار دارند.

مالیات بر درآمد شخصی به عنوان یک اقدام اضطراری موقت برای کمک به امور مالی در سال 1917 در نظر گرفته شد. از آن زمان به بعد، تمام مشاغل تمام وقت و نیمه وقت موظف به پرداخت مالیات بر درآمد شخصی هستند.

در صورتی که شما به عنوان مهاجر در کشور کانادا مشغول به کار هستید، باید تا زمان مقرر اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود نمایید. میزان مالیات شما بر اساس تعداد پروژه هایی که دارید، به صورت درصدی محاسبه می شود.

میزان مالیات بر درآمد شخصی در کانادا همانند دیگر کشورها به صورت تصاعدی می باشد. این بدان معناست که هر چه میزان درآمد افراد افزایش یابد، مقدار مالیاتی که باید پرداخت کنند، بیشتر خواهد شد. معافیت های مالیاتی در کانادا مشمول افرادی که درآمد پایینی دارند، خواهد شد. مالیات بر درآمد شخصی را معمولا کارفرمایان دریافت می کنند و آن را به CRA پرداخت می کنند.

مالیات بر ملک

نوع دیگری از مالیات، مالیات بر ملک می باشد که با نام مالیات بر دارایی نیز شناخته می شود. افرادی که مقیم کانادا هستند و در کانادا ملک یا خانه ای دارند، مشمول پرداخت مالیات می باشند. مبلغی که به عنوان مالیات بر ملک پرداخت می شود، در هر منطقه ای متفاوت است.

یعنی شهروندان بر اساس ارزش ملک خود مالیات را پرداخت می کنند. از این رو مالیات بر ملک به صورت منطقه ای اخذ می شود. مالیات بر ملک، صرف مواردی نظیر جمع آوری زباله، پاکسازی کوچه ها، پاک کردن برف، تامین آب، آتش نشانی و پلیس خواهد شد. در برخی از شهرها از جمله آنتاریو، مالیات بر ملک صرف توسعه مدارس می شود. مالیات بر ملک را افراد باید به صورت سالانه به شهرداری شهر محل سکونت خود پرداخت کنند.

زیرا مالیات بر ملک را شورای شهر هر منطقه تعیین می کند. پرداخت مالیات در کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر مالکین خانه ها از پرداخت مالیات صرف نظر کنند، شهرداری مجاز است که خانه آن ها را به حراج بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، به الست گروپ مراجعه نمایید.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث در کانادا همانند دیگر کشورها اجرایی می شود. افراد در زمان انتقال ارث باید مبلغی را به عنوان مالیات به دولت کانادا پرداخت کنند. این مبلغ را افرادی که به آن ها ارث می رسد، باید پرداخت کنند. درصد مالیات بر ارث در استان های مختلف متفاوت می باشد.

مالیات بر شرکت ها در کانادا

مبلغ مالیات بر شرکت ها در کانادا با توجه به نوع شرکت تعیین می شود. باید به این نکته اشاره داشته باشیم که در کانادا چند نوع شرکت وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:
شرکت با مالکیت انحصاری (Sole-proprietorship): افرادی که فعالیت و شغل آن ها خاص و مجزا است، شرکت با مالکیت انحصاری به ثبت می رسانند. پرداخت مالیات برای این نوع شرکت ها به صورت مالیات بر درآمد شخصی است.

شرکت با مالکیت چند گانه (Partnership): در این نوع شرکت که دارای چند شریک تجاری می باشد، پرداخت مالیات به صورت مشارکتی است و بین شرکا تقسیم می شود.
شرکت سهامی خاص (Co-operatives): شرکت سهامی خاص که هزینه ثبت و نگهداری بیشتری نسبت به دو نوع شرکت دیگر دارد، دارای مالیاتی مستقل می باشد. میزان مالیات آن نیز بیشتر از سایر شرکت ها می باشد.

مالیات بین المللی

مالیات بین المللی

افرادی که به صورت رسمی شهروند کانادا هستند و در کشور دیگری در حال کسب درآمد می باشند، موظف به پرداخت مالیات به دولت کانادا هستند. حتی افرادی که ملیت یک کشور غیر کانادایی را دارند اما با اخذ اقامت دائم، شهروند کانادا شده اند و در کشور خود در حال کسب درآمد هستند، باید برای پایداری شهروندی خود، مالیات بین المللی به دولت کانادا پرداخت نمایند.

این نوع مالیات شرایط و قوانین متفاوتی دارد. علاوه بر این شما با داشتن شرایطی می توانید مشمول معافیت های مالیاتی در کانادا شوید و از پرداخت مالیات صرف نظر نمایید. برای دریافت راهنمایی و مشاوره در این خصوص با کارشناسان ما در موسسه الست گروپ در تماس باشید.

مالیات کارمندان کانادا

مالیات کارمندان کانادا

مالیات کشور کانادا مشمول کارمندان و حقوق بگیران نیز می شود. کارمندان دولت و کارمندان هر نهاد خصوصی موظف هستند تا در صورت دریافت فیش حقوقی از کارفرما مالیات پرداخت کنند. مالیات کارمندان کانادایی شامل مالیات های مختلف زیر می باشد:

مالیات حقوق بازنشستگی: افرادی که بعد از بازنشستگی تسهیلاتی از شرکت سابق خود دریافت می کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند.

بیمه اشتغالی: افرادی که کارمند یک نهاد هستند، آن نهاد هزینه ای از حقوق کارمند را برای بیمه پرداخت می کند که درصدی از مبلغ بیمه صرف مالیات خواهد شد.

مالیات سلامت کارمندان: در برخی از نهادها و شرکت های کانادایی، مقداری از حقوق کارمندان صرف خدمات بهداشتی و پزشکی نظیر دندانپزشکی خواهد شد. برخی از نهادها نیز چنین خدماتی را به صورت رایگان در اختیار کارمندان قرار می دهند. دولت برای چنین خدماتی، مبلغی را به عنوان مالیات در نظر می گیرد.

مالیات برای برنامه بازنشستگی کبک: برخی از مدیران در استان کبک خدمات جامعی برای بازنشستگان در نظر می گیرند. این مدیران می توانند بابت خدمات خود درصدی از حقوق بازنشستگان به عنوان مالیات اخذ کنند.

مالیات بر پاداش: در صورتی که کارمندان از کارفرمای خود پاداش یا تشویقی دریافت کنند، باید درصدی از آن به عنوان مالیات به دولت کانادا پرداخت کنند. کارمندان نهادها با داشتن شرایطی ممکن است مشمول معافیت های مالیاتی در کانادا شوند.

مالیات غیر مستقیم

مالیات غیر مستقیم که به عنوان مالیات بر مواد مصرفی نیز نام دارد، شامل کالاهای مصرفی شهروندان می باشد. شهروندان به ازای خرید هر محصول یا ماده غذایی موظف به پرداخت مالیات می باشند. از خرید یک بسته چیپس گرفته تا خرید مسکن، شامل حال مالیات می باشد.

میزان این مالیات در استان های مختلف کانادا متفاوت است. این نوع مالیات برای برخی از کالاهای اساسی مانند نان و شیر در نظر گرفته نمی شود. در مقابل، برخی از کالاها مانند مشروبات الکلی و بنزین از مالیات بیشتری برخوردار می باشند.

سیستم مالیاتی پلکانی در کانادا

سیستم مالیاتی پلکانی در کانادا

کانادا سیستم مالیاتی پلکانی دارد. این به آن معناست که میزان درآمد افراد هر چقدر بیشتر شود، میزان مالیاتی که باید بپردازند نیز بیشتر می شود. به صورت منطقی اگر در نظر بگیرید، میزان مالیات در نظر گرفته شده به صورت درصدی است و بخشی از درآمد شهروندان به صورت درصدی مربوط به مالیات خواهد شد. طبعا با افزایش درآمد، میزان مالیات نیز افزایش می یابد.

به طور مثال اگر فردی طی یک سال مالی درآمدی کمتر از 46 هزار و 605 دلار داشته باشد، باید 15 درصد از درآمد خود را مالیات بدهد.

در این شرایط اگر درآمد فرد در سال آینده افزایش یافت و به بیش از 46 هزار و 605 دلار رسید، فرد باید به ازای پلکان اول درآمد خود 15 درصد مالیات پرداخت کند و برای مازاد بر این میزان با نرخ 20.5 درصد مالیات بپردازد. این سیستم مالیاتی پلکانی است که در زمان محاسبه مالیات در نظر گرفته می شود.

مزایای سیستم مالیاتی کانادا

مزایای سیستم مالیاتی کانادا

شهروندان کانادایی و افراد خارجی که در کانادا اقامت دارند، بر حسب شرایط شغلی خود و میزان درآمدی که دارند، موظف به پرداخت مالیات هستند. اخذ مالیات برای ساکنین کانادا مزایایی دارد.

دولت کانادا با استفاده از مالیاتی که دریافت می کند، خدمات و برنامه های زیادی را در سه سطح دولتی یعنی فدرال، استانی و منطقه ای ارائه می دهد.

سیستم مالیاتی در کانادا به گونه ای است که هر فرد مشمول پرداخت مالیات، اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت سالانه تکمیل کرده و آن را به اداره CRA تحویل می دهد. پول جمع آوری شده توسط اداره CRA صرف بخش های بهداشتی، جاده سازی، آموزش و بسیاری دیگر از جنبه های اجتماعی می شود.

سیستم مالیاتی کانادا مزایای دیگری نیز دارد که به شرح زیر می باشند:
    افراد خارجی مقیم کانادا با پرداخت 3 سال مالیات به دولت کانادا می توانند اقامت دائم و شهروندی این کشور را اخذ کنند.
    شهروندان کانادایی که در کانادا زندگی نمی کنند، برای درآمد بین المللی خود مالیاتی به کانادا پرداخت نخواهند کرد.
    افرادی که اقامت کانادا را ندارند و در این کشور سرمایه گذاری کرده اند، تنها مالیات درآمد و سود خود را در این کشور می پردازند.
    افرادی که قصد اخذ اقامت دائم را دارند، با داشتن شرایطی می توانند مشمول معافیت های مالیاتی در کانادا شوند یا مالیات کمتری بپردازند.
    شهروندان با پرداخت مالیات در طی عمر خود در کانادا، در زمان پیری حقوق و مزایای زیادی را دریافت خواهند کرد.
    خانواده هایی که فرزند دارند، مشمول کاهش مالیات و دریافت خدمات زیاد می شوند.
    شهروندانی که شغل خود را از دست می دهند، مشمول معافیت های مالیاتی در کانادا می شوند و دولت به مدت 12 ماه به آن ها حقوق می دهد.
    دولت کانادا در ازای دریافت مالیات، خدمات بهداشتی و درمانی رایگان را در اختیار شهروندان قرار می دهد. با این حال هزینه دندانپزشکی و هزینه های دارو مشمول طرح مالیات نیستند.
اطلاعات تکمیلی در این زمینه را از مشاورین الست گروپ کسب نمایید.

معافیت های مالیاتی در کانادا

معافیت های مالیاتی در کانادا

در کنار انواع مالیات هایی که در کانادا بیان کردیم، برخی از درآمدها مشمول پرداخت مالیات نیستند. از جمله معافیت های مالیاتی در کانادا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    کادوها و دریافت ارثیه
•    مبلغ بیمه عمر در اثر مرگ
•    جایزه لاتاری
•    پول به دست آمده از قمار و شرط بندی
•    پرداخت هایی در نتیجه اعتصاب
•    درآمد از حساب پس انداز معاف از مالیات یا TFSA
•    پول خسارت های حوادث جنایی و تصادفات
•    حقوق بازنشستگی خدمات ملکی و نظامی
•    درآمد به دست آمده از برخی از سازمان های بین المللی
•    حقوق بازنشستگی معلولیت جنگ
•    حقوق بازنشستگی PCMP
•    درآمد حاصل از ملت اولیه (در صورت استفاده)
•    کمک هزینه های کودکان کانادا
•    معافیت های قانونی و برخی خدمات
•    سود فروش اقامتگاه اصلی
•    مزایای استانی نظیر کمک هزینه به خانواده ها در استان کبک
•    سود مربوط به مالیات بر درآمد
•    اعتبار GST ، HST ، QST  یا  SST
•    مبالغ معاف از مالیات طبق بخش 87 معافیت مالیاتی هند
•    مبلغ های پرداختی توسط دولت کانادا یا یک دولت متحد (به طور مثال برای فوت یا از کار افتادگی یک جانباز جنگی)
•    پرداخت کمک هزینه به خانواده های دارای کودک معلول توسط استان کبک
•    فرم ها و انتشارات
•    پول به دست آمده ناشی از قرعه کشی

نحوه محاسبه مالیات در کانادا

نحوه محاسبه مالیات در کانادا

افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند، باید در اظهارنامه مالیاتی سالانه خود تمام منابع درآمدی خود را لیست کنند و واجد شرایط بودن خود را برای کسری ها یا اعتبارات ثبت کنند. با این که CRA از تمام درآمدهای ساکنین کانادا مطلع است، اما بنا را بر اعتماد پایه گذاری کرده است تا شهروندان، خود درآمدهای کل خود را گزارش دهند. سیستم مالیاتی به شدت با فریب ها و تقلب ها برخورد می کند و جریمه های سنگینی را در نظر می گیرد.

نحوه محاسبه مالیات در کانادا به این گونه است که درآمد منهای کسورات در نظر گرفته می شود. نحوه محاسبه مالیات در کانادا کمی سخت و پیچیده است. افرادی که تخصص حقوقی و حسابداری ندارند، در محاسبه های مالیاتی خود به مشکل برمی خورند.

از این رو در کانادا موسسات حقوقی و حسابداری مختلفی وجود دارد تا میزان مالیات هر شخص را محاسبه کنند.

در صورتی که شما نیز برنامه مهاجرت به کانادا و کسب درآمد در این کشور را دارید، بهتر است با مراجعه به این موسسات و گزارش دقیق درآمدهای خود درخواست بررسی مالیات خود را بدهید. محاسبه کردن مالیات در کانادا برای اولین بار ممکن است برای شما سخت و پیچیده باشد. اما بعد از آن فرایند به تدریج راحت تر خواهد بود.

با مطالعه این مقاله و دریافت مشاوره از کارشناسان ما در موسسه الست گروپ، انواع مشکلات و چالش های پیش روی خود را در مسیر محاسبه و پرداخت مالیات در کانادا را حل خواهید کرد. علاوه بر این با دریافت مشاوره از کارشناسان الست گروپ در مورد معافیت های مالیاتی در کانادا، اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

نرخ مالیات بر درآمد شخصی در کانادا

نرخ مالیات بر درآمد شخصی در کانادا

همان طور که بیان شد، نرخ مالیات در کشور کانادا در سه سطح فدرال، استانی و منطقه ای تعیین می شود. در جدول زیر، نرخ مالیات بر درآمد شخصی فدرال در کانادا ذکر شده است:
میزان درآمد    میزان مالیات
 0 تا 49020 دلار    15%  در اولین درآمد
بین 49020 الی 98040 دلار    20.5%  از درآمد
بین 98,040 الی 151,978 دلار    26%  از درآمد
بین 151,978 الی 216,511 دلار    29%  از درآمد
بیش از 216,511 دلار    33%  از درآمد

به نرخ کدام استان باید مالیات بدهیم؟

به نرخ کدام استان باید مالیات بدهیم؟

پر تکرارترین سوالی که اکثر مهاجرت کنندگان از متخصصین موسسه الست گروپ دارند، این است که طبق نرخ کدام استان باید مالیات پرداخت کنند؟ همان طور که بیان کردیم، نرخ مالیات در استان های مختلف کشور کانادا متفاوت می باشد. دولت کانادا برای پرداخت مالیات در استان ها قوانینی را وضع کرده است.

طی قوانین دولت کانادا، شهروندان کانادایی مالیات خود را باید طبق نرخ استانی پرداخت کنند که در تاریخ 31 دسامبر همان سال در آن استان اقامت داشته اند. به طور مثال اگر فردی در ماه سپتامبر در استان بریتیش کلمبیا اقامت داشته باشد اما در تاریخ 31 دسامبر همان سال به استان کبک رفته و در آنجا مقیم شده باشد، باید بر اساس نرخ مالیات استان کبک مالیات پرداخت کند.

در استان های مختلف کانادا، نرخ مالیات بر اساس براکت های مالیاتی دقیق مشخص می شود. این براکت ها شامل دامنه ای از درآمد سالیانه شهروندان آمریکایی است و نرخ مالیات بر اساس میزان درآمد تعیین می شود. در واقع با افزایش درآمد افراد، میزان مالیاتی که باید بپردازند نیز بیشتر خواهد شد.
نرخ مالیات بر درآمد شخصی در استان های مختلف کانادا به شرح زیر می باشد:

نرخ مالیات بر درآمد در استان بریتیش کلمبیا:

میزان درآمد    میزان مالیات
41.725    5.06%
41.725 الی 83.45    7.7%
83.45 الی 95.811    10.5%
95.811 الی 116.343    12.29%
116.343 الی 157.747    14.7%
157.747 به بالا    16.8%

نرخ مالیات بر درآمد در استان آلبرتا:

استان آلبرتا دارای کمترین میزان مالیات در میان تمام استان های کانادا می باشد.
میزان درآمد    میزن مالیات
131,220    10%
131,22  الی 157,464    12%
157,465  الی 209,952    13%
209,953  الی 314,928    14%
بالای 314,928    15%

نرخ مالیات بر درآمد در ایالت ساسکاچوان:

میزان درآمد    میزان مالیات
45.225    10.5%
45.225 الی 129.214    12.5%
129.214 به بالا    14.5%

نرخ مالیات بر درآمد در ایالت منیتوبا:

میزان درآمد    میزان مالیات
33.389    10.8%
33.389 الی 72.164    %12.75
72.164 به بالا    17.4%

نرخ مالیات بر درآمد در ایالت انتاریو:

میزان درآمد    میزان مالیات
44.740    5.05%
44.740 الی 89.482    9.15%
89.482 الی 150,000    11.16%
150,000  الی 220,000    12.16%
بالای 220,000    13.16%

نرخ مالیات بر درآمد در ایالت کبک:

میزان درآمد    میزان مالیات
44.545    15%
44.545 الی 89.080    20%
89.080 الی 103.390    24%
103.390 به بالا    %25.75

نرخ مالیات بر درآمد ایالت نیوبرانزویک:

میزان درآمد    میزان مالیات
43.401    9.68%
43.401 الی 86.803    14.82%
86.803 الی 141.122    16.52%
141.122 الی 160.776    17.84%
160.776 به بالا    20.3%

نرخ مالیات بر درآمد در ایالت نیوفاندلند و لابرادور:

میزان درآمد    میزان مالیات
37.929    8.7%
37.929 الی 75.858    14.5%
75.858 الی 135.432    15.8%
135.432 الی 189.604    17.3%
189.604 به بالا    18.3%

نرخ مالیات بر درآمد در قلمرو نوناووت:

میزان درآمد    میزان مالیات
0 تا 46,740    4%
46,740  الی 93,480    7%
93,480  الی 151,978    9%
بالای 151,978    11.5%

نرخ مالیات بر درآمد در قلمرو یوکان:

میزان درآمد    میزان مالیات
0 تا 49,020    6.4%
49,020  الی 98,040    9%
98,040  الی 151,978    10.9%
 151,978 الی 500,000    12.8%
بالای 500,000    15%

نرخ مالیات بر درآمد در قلمرو شمال غرب:

میزان درآمد    میزان مالیات
0  تا 44,396    5.9%
44,396  الی 88,796    8.6%
88,796  الی 144,362    12.2%
بالای 144,362    12.8%
اطلاعات دقیق تر را از کارشناسان زبده موسسه مهاجرتی الست گروپ دریافت نمایید.

محاسبه مالیات بر خرید ملک

محاسبه مالیات بر خرید ملک

محاسبه مالیات بر خرید ملک با استفاده از ارزش ملک و نرخ مالیات بر دارایی یک منطقه یا شهرداری استان آن منطقه انجام می گیرد. کارشناسان اداره مالیات کانادا به صورت مکرر خانه های مسکونی، زمین های کشاورزی و ساختمان های صنعتی را ارزیابی می کنند.

برای ارزیابی املاک، عوامل زیادی نظیر ارزش بازار در نظر گرفته می شود. مالیات بر ملک توسط شهرداری اخذ می گردد. در صورتی که مالک نسبت به پرداخت مالیات کوتاهی کند، شهرداری می تواند به راحتی ملک را مصادره نماید و به حراج بگذارد.

با ادامه مقاله معافیت های مالیاتی در کانادا همراه ما باشید.

نحوه پرداخت مالیات در کانادا

نحوه پرداخت مالیات در کانادا

هر فرد کانادایی یا خارجی که به صورت قانونی در کانادا ساکن است و اقامت کانادا را دارد، لازم است تا یک پرونده مالیاتی داشته باشد و بعد از طی کردن مراحل قانونی، آن را پرداخت کند. طبق قوانین سیستم مالیاتی کانادا، در هر خانواده هر یک از اعضای خانواده که درآمدی دارند، باید به صورت مجزا اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی خود کنند.

هر فردی در خانواده که درآمدی داشته باشد، باید خود را در برابر امور مالیاتی کانادا مسئول بداند. به طور مثال در یک خانواده؛ پدر و مادری که درآمد شخصی دارند، باید به صورت مجزا پرونده مالیاتی داشته باشند. همچنین هر یک از فرزندانی که درآمد شخصی نیز دارند، موظف به تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت مالیات هستند.

با توجه به این که سیستم مالیاتی کانادا یک سیستم متمایز با سایر کشورها است، دولت این کشور برای شهروندان الزامی می داند تا با آموزش و یادگیری محاسبات و پرداخت مالیاتی اقدام به پرداخت صحیح مالیات خود کنند.

از این رو تفاوتی ندارد که شما درآمد خود را به چه صورتی به دست می آورید. کسب درآمد ناشی از کارمندی، سرمایه گذاری، کمیسیونی و بازنشستگی، مشمول پرداخت مالیات می باشد. در هر حال اگر مشمول پرداخت مالیات هستید، در برابر سیستم مالیاتی کانادا در هر دو سطح فدرال و استانی مسئول هستید و باید مطابق با قانون، مالیات خود را پرداخت کنید.

تمام افراد مقیم کانادا موظف هستند تا تاریخ 30 آپریل همان سال مالی، نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. برای پرداخت مالیات بردر آمد خود در کانادا می توانید از روش های زیر اقدام کنید:

-    برای پرداخت مالیات می توانید همانند پرداخت قبض از سیستم بانکداری آنلاین یا تلفنی اقدام کنید. در این سیستم، دریافت کننده مالیات را اداره مالیات کانادا یا دریافت کننده عمومی انتخاب می کنید. سپس اطلاعات نوع حساب، شماره بیمه، مدت زمان گزارش و سال مالیاتی را وارد می کنید و در آخر مبلغ نهایی را واریز خواهید کرد.

-    روش دیگر ارسال از طریق پست است. به این روش که اظهارنامه مالیاتی پرینت شده را همراه چک یا حواله پولی به آدرس پستی اداره مالیات پست می کنید. در این روش لازم است که شماره سریال بیمه اجتماعی خود را قید کنید و دریافت کننده نامه را دریافت کننده عمومی ثبت کنید.

در صورتی که در یکی از بانک های زیر حساب کانادایی دارید و حساب بانکداری شما آنلاین است، می توانید از طریق خدمات پرداخت الکترونیکی CRA مالیات خود را پرداخت نمایید.
•    بانک مونترئال (تنها برای حساب‌های شخصی)
•    بانک اسکوشیا
•    بانک رویال RBC
پرداخت مالیات در کشور کانادا به صورت خود جوش است. به این معنی که افراد مشمول پرداخت مالیات، موظف هستند تا فرم اظهارنامه مالیاتی خود را از اول فوریه تا پایان ماه آوریل پر کرده و نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

افراد در صورت عدم پرداخت مالیات خود، مشمول جریمه می شوند. در صورتی که کوتاهی در پرداخت مالیات همچنان ادامه یابد، دولت حق شکایت و مصادره اموال را دارد. افرادی که درآمد و شغل آن ها شامل معافیت های مالیاتی در کانادا است، لزومی به تشکیل پرونده مالیاتی ندارند.

مشاوره با کارشناسان موسسه الست گروپ در این خصوص، بسیار کمک کننده است.

تسویه حساب سالانه مالیات در کانادا

تسویه حساب سالانه مالیات در کانادا

گاهی بعد از تسویه حساب سالانه مالیاتی، افراد از سازمان CRA طلبکار یا بدهکار خواهند شد. گاهی نیز مالیات پرداخت شده بدون هیچ پس و پیشی ثبت می شود. در صورتی که شما بعد از تسویه حساب سالانه مالیات در کانادا از این سازمان طلبکار شدید، معمولا مبلغ اضافی طی مدت 2 هفته به حساب شما واریز خواهد شد.

در صورتی که مالیات خود را از طریق پست واریز کرده باشید، پروسه بازگشت پول شما ممکن است تا 6 هفته به طول بینجامد. اما در صورتی که به CRA بدهکار باشید، لازم است مبلغ باقیمانده را حداکثر تا 30 آوریل پرداخت کنید. در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه خواهید شد.

وضعیت مالیات کانادا برای مهاجران

وضعیت مالیات کانادا برای مهاجران

سیستم مالیاتی کانادا بر اقامت مبتنی است. یعنی افرادی که مقیم کانادا هستند ولی شهروندی این کشور را ندارند نیز مشمول پرداخت مالیات می باشند. اما پرداخت مالیات برای افرادی که اقامت کانادا دارند، دارای قوانین و شرایطی می باشد که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم داشت.

افراد خارجی قبل از اخذ اظهارنامه مالیاتی ابتدا باید بدانند که وضعیت اقامتشان در کدام دسته بندی مالیاتی قرار دارد. 
اقامت در کانادا در 4 گروه زیر دسته بندی می شود:

افراد مقیم: افرادی که پیوندهای اقامتی با کشور کانادا دارند، به عنوان مقیم کانادا شناخته می شوند.
غیر مقیم: افرادی غیر مقیم شناخته می شوند که اقامت آن ها در کانادا کمتر از 183 روز است.
مقیم مفروض: افرادی که با کشور کانادا پیوندهای اقامتی ندارند اما اقامت آن ها در این کشور طی سال جاری به مدت 183 روز یا بیشتر بوده است، مقیم مفروض شناخته می شوند.
مقیم غیر مفروض: افرادی که پیوند اقامتی با کشور کانادا دارند اما اقامت کشور دیگری را نیز دارند و آن کشور، پیمان مالیاتی با کانادا داشته باشد، فرد به عنوان مقیم غیر مفروض شناخته می شود.

افرادی که غیر مقیم و غیر مقیم مفروض در کانادا محسوب می شوند، باید برای درآمدهای خود در کانادا مالیات پرداخت کنند. پرداخت مالیات در این شرایط به شرطی است که درآمد حاصله جزء معافیت های مالیاتی در کانادا نباشد.

در صورتی که جزء یکی از گروه های زیر باشید، مشخص می شود که شما پیوند اقامتی با کانادا دارید و مشمول پرداخت مالیات می شوید:
•    داشتن سین نامبر (شماره بیمه اجتماعی)
•    داشتن حساب بانکی کانادایی
•    داشتن بیمه بهداشتی کانادایی
•    داشتن گواهینامه رانندگی کانادایی
•    داشتن اقامت در کانادا بیشتر از 183 روز در یک سال
•    داشتن همراه برای اقامت در کانادا

آیا دانشجویان خارجی در کانادا باید مالیات پرداخت کنند؟

در صورتی که دانشجوی یکی از دانشگاه های کانادا هستید، یکی ازهزینه هایی که باید به آن توجه داشته باشید، مالیات است. دانشجویان خارجی در کانادا هر سال ملزم به پرداخت مالیات به دولت کانادا هستند. اما فقط دانشجویانی مشمول پرداخت مالیات می شوند که با اخذ مجوز کار، حین تحصیل، درآمد کسب می کنند.

علاوه بر این اگر دانشجویان در کشور مبدا خود درآمدی دارند، باید مالیات آن را به CRA پرداخت کنند.

با این حال شما باید بررسی کنید که آیا مشمول پرداخت مالیات هستید یا درآمد شما در لیست معافیت های مالیاتی در کانادا قرار دارد. میزان پرداخت مالیات در هر استان محل دانشگاه برای دانشجویان متفاوت است.

سوالات متداول

چرا دولت کانادا قوانین سختگیرانه ای در خصوص پرداخت مالیات دارد؟

زیرا حدود 40 درصد از درآمد دولت کانادا از طریق مالیات تامین می شود.

چه عواملی بر میزان مالیات بر درآمد تاثیر می گذارند؟

میزان نرخ مالیات بر درآمد رابطه مستقیم دارد با میزان درآمد افراد. هر چقدر میزان درآمد افراد بیشتر شود، درصد بیشتری باید مالیات بپردازند.

کدام استان کانادا دارای مالیات بردرآمد کمتری است؟

در میان استان های کانادا؛ استان های انتاریو، نواحی شمال غربی و آلبرتا دارای کمترین نرخ مالیات بر درآمد می باشند. همین موضوع سبب شده است که بسیاری از مهاجران، این 3 استان را برای زندگی انتخاب کنند.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد به چه شکل است؟

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد به چه شکل است؟

برای نحوه محاسبه مالیات بر درآمد، کسری در نظر گرفته شده بر حسب درصد را باید از درآمد کل اصلی کم کنید.

اظهارنامه مالیاتی هر استان چگونه تنظیم می گردد؟

در تمام استان ها به جز استان کبک، باید یک اظهارنامه مالیاتی که شامل مالیات های ایالتی و فدرال می باشد، تشکیل دهید. اما برای استان کبک لازم است که دو اظهارنامه مجزا برای مالیات های ایالتی و مالیات های فدرال تنظیم نمایید.

نرخ مالیات شرکت های کانادایی چقدر است؟

شرکت هایی که در کانادا به صورت قانونی به ثبت رسیده اند، موظف به پرداخت 15درصد مالیات از درآمد خالص خود هستند. با این حال نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها بر اساس نوع و اندازه شرکت و در هر استانی متفاوت است.

آیا امکان پرداخت نکردن مالیات در کانادا وجود دارد؟

همان طور که بیان شد، دولت کانادا نسبت به دریافت مالیات، قوانین سختگیرانه ای دارد. از این رو به هیچ وجه امکان فرار مالیاتی وجود ندارد. در صورت فرار مالیاتی، فرد مشمول پرداخت جریمه خواهد شد. گاهی اداره مالیات کانادا مجاز به مصادره اموال افراد خواهد شد.

آیا مهاجران باید برای درآمد خود در کشور مبدا به کانادا مالیات بدهند؟

آیا مهاجران باید برای درآمد خود در کشور مبدا به کانادا مالیات بدهند؟

در صورتی که مهاجران در کشور خود درآمدی دارند، باید بابت آن در کانادا مالیات پرداخت کنند. البته در صورتی که مهاجران بابت درآمد خود در کشور مبدا مالیات پرداخت کرده باشند، با ارائه مدارک، معاف از پرداخت مالیات در کانادا خواهند شد.

اما باید بدانید که چنین پروسه ای برای مهاجران ایرانی به دلیل عدم ارتباط اداره مالیات ایران و کانادا، قابل اجرا نیست. 

چنانچه هنوزدر خصوص مالیات در کانادا سوالاتی در ذهن دارید، با مشاورین موسسه الست گروپ در میان بگذارید.

سخن پایانی

سخن پایانی

در صورتی که قصد مهاجرت به کانادا را دارید یا به تازگی مهاجرت کرده اید، با دریافت مشاوره از کارشناسان ما در موسسه الست گروپ می توانید با قوانین و نرخ مالیات در هر استان آشنا شوید. نحوه محاسبه مالیات به خصوص برای دانشجویان کمی سخت و پیچیده است. از این رو بهتر است در این مسیر از یک کارشناس حرفه ای کمک بگیرید.