مقایسه ترکیه با کانادا

در این مقاله می خواهیم به مقایسه ترکیه با کانادا بپردازیم. همراه ما بمانید.

مقایسه ترکیه با کانادا موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد. در سال های اخیر کشورهای ترکیه و کانادا از مهم ترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان بوده اند و همه ساله افراد زیادی برای تحصیل، کار و زندگی دائمی به این کشورها درخواست ویزا ارائه می کنند.

در این مقاله می خواهیم به مقایسه ترکیه با کانادا بپردازیم. همراه ما بمانید.

مقایسه ترکیه با کانادا موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد. در سال های اخیر کشورهای ترکیه و کانادا از مهم ترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان بوده اند و همه ساله افراد زیادی برای تحصیل، کار و زندگی دائمی به این کشورها درخواست ویزا ارائه می کنند.

با این حال انتخاب بهترین مقصد به خصوص برای افرادی که قصد مهاجرت دائمی به یکی از این دو کشور را دارند، همواره با معضلاتی روبرو بوده است. با توجه به هزینه های مهاجرت و زمانبر بودن پروسه های دریافت ویزا، نیاز است که پیش از هر اقدامی به طور کامل با شرایط اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت در هر کدام از این کشورها آشنایی پیدا کرد. در این مقاله و با پاسخ به سوالات زیر به مقایسه ترکیه با کانادا خواهیم پرداخت، اگر متقاضی مهاجرت به یکی از این کشورها می باشید، با این مقاله همراه ما باشید.

اینفوگرافیک مقایسه ترکیه با کانادا

اینفوگرافیک مقایسه ترکیه با کانادا

آن چه در نوشتار مقایسه ترکیه با کانادا می خوانید:
کشور ترکیه در کجا قرار داشته و چه جغرافیایی دارد؟
کانادا کجاست و وضعیت جغرافیایی آن به چه صورت است؟
برای انتخاب مقصد مهاجرت از میان ترکیه و کانادا، چه مواردی باید مورد مقایسه قرار گیرند؟
انواع ویزای ترکیه و کانادا چه تفاوت هایی دارند؟
مزایا و معایب زندگی و مهاجرت به ترکیه چیست؟
مهاجرت به کانادا چه مزایا و معایبی دارد؟
تفاوت های سبک و کیفیت زندگی در کانادا و ترکیه چیست؟
از نظر هزینه های زندگی در مهاجرت به ترکیه یا کانادا، کدام کشور مناسب تر است؟
ترکیه و کانادا از نظر نظام آموزشی و مهاجرت تحصیلی چه تفاوت هایی با هم دارند؟
متقاضیان مهاجرت به کانادا یا ترکیه نیاز به آماده سازی چه چیزهایی دارند؟
در مقایسه ترکیه با کانادا، کدام کشور از نظر فرهنگی برای مهاجرت ایرانیان مناسب تر است؟
از نظر یادگیری و سختی زبان، کشورهای ترکیه و کانادا چه تفاوت هایی دارند؟
ترکیه یا کانادا، کدام یک برای مهاجرت ایرانیان مقصد مناسب تری است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقایسه ترکیه با کانادا با ما همراه باشید.

 

کشور ترکیه در کجا قرار داشته و چه جغرافیایی دارد؟

کشور ترکیه در کجا قرار داشته و چه جغرافیایی دارد؟

ترکیه، کشوری آسیایی اروپایی است که امروزه برای بسیاری از ایرانیان، اولین انتخاب برای مهاجرت است. نزدیکی فرهنگ ترکیه و مسائلی مانند دین و مذهب نسبت به کشور ایران، از دلایل انتخاب کشور ترکیه برای مهاجرت است. در اولین بخش مقاله مقایسه ترکیه با کانادا قصد داریم تا اطلاعاتی کلی در مورد موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی این کشور ارائه کنیم.

موقعیت جغرافیایی ترکیه

کشور ترکیه از نظر جغرافیایی در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. این مسئله موجب بافت و فرهنگ های مختلف در این کشور شده که بخشی از آن مطابق فرهنگ مردم آسیا و بخشی از آن مطابق فرهنگ اروپاست. رابط قاره اروپا و آسیا در کشور ترکیه تنگه بسفر است.

قسمت آسیایی قاره ترکیه در اصطلاح آناتولیا نامیده شده و قسمت اروپایی آن آسیای صغیر گفته می شود. این کشور به دلیل نزدیکی با دریاهای مختلف مانند دریای اژه، مدیترانه و دارا بودن دریاچه های طبیعی و مصنوعی مختلف مانند دریاچه وان، دارای آب و هوایی مناسب و متنوع می باشد. این ویژگی باعث می شود که ترکیه در بهار و پاییز، هوایی معتدل و در تابستان آب و هوایی گرم و مرطوب داشته باشد. 

پیشنهاد می کنیم از پست مقایسه کانادا با امریکا دیدن کنید.

مذهب ترکیه

یکی از دلایل انتخاب کشور ترکیه برای ایرانیان، اشتراک مذهب است. آخرین آمار در مورد مذهب کشور ترکیه نشاندهنده جمعیت 98 درصدی مسلمانان مهاجر یا ترک است. 2 درصد باقیمانده مردم دین های متفاوتی دارند که رایج ترین آن ها مسیحی و کلیمی می باشند. البته بیشتر جمعیت مسلمان ترکیه اهل سنت بوده و اکثر شیعیان، مهاجرین به این کشور می باشند.

جمعیت ترکیه

آخرین آمار در مورد کشور ترکیه که در این بخش در مورد آن صحبت خواهیم کرد، جمعیت این کشور است.

مطابق با آخرین سرشماری ها، جمعیت ترکیه چیزی حدود 77 میلیون نفر است که در این میان تنها 70 درصد ترک می باشند.

مابقی این آمار از کردها و دیگر قومیت ها تشکیل شده است. همچنین نزدیک به 20 درصد جمعیت این کشور را مهاجرین تشکیل می دهند.

کانادا کجاست و وضعیت جغرافیایی آن به چه صورت است؟

کانادا کجاست و وضعیت جغرافیایی آن به چه صورت است؟

در ادامه مبحث مقایسه ترکیه با کانادا، لازم است تا کمی با کانادا نیز آشنا شویم. دیگر کشور مهم از نظر قطب مهاجرتی برای ایرانیان به خصوص در سال های اخیر کشور کاناداست. این کشور که بعد از روسیه دومین کشور پهناور جهان نیز می باشد، مزایای زیادی برای مهاجرت دارد. برای بهترین مقایسه ترکیه با کانادا، در این بخش در مورد برخی از ویژگی ها و اطلاعات کلی این کشور صحبت خواهیم کرد.

جمعیت و موقعیت جغرافیایی کانادا

همان طور که گفته شد، کشور کانادا بعد از روسیه وسیع ترین کشور دنیاست اما با وجود وسعت بالا، این کشور تنها حدود 40 میلیون نفر جمعیت دارد. بنابراین تراکم هر شهر چندان زیاد نیست. یکی از ویژگی های جغرافیایی کشور کانادا قرارگیری در جنوبی ترین قسمت قاره آمریکاست.

از این رو همسایگان این کشور دریا و تنها همسایه خاکی این کشور، آمریکا می باشد. موقعیت خاص جغرافیایی کانادا باعث آب و هوای غالبا سرد و مرطوب این کشور می شود. از این رو کانادا خاکی غنی برای کشت محصولات کشاورزی نیز دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مقایسه شهرهای کانادا برای مهاجرت را مطالعه کنید.

طبیعت و آب و هوای کانادا

طبیعت و آب و هوای کانادا

آب و هوای کانادا در قسمت های شمالی غالبا سرد و مرطوب می باشد و هر چه به سمت قسمت های مرکزی و جنوبی این کشور پیش می رویم، هوا معتدل تر می شود. در گرم ترین فصول سال نیز این کشور دارای آب و هوایی مناسب است.

مجاورت با اقیانوس های مختلف موجب بارش باران در بیشتر فصول سال می شود. کشور کانادا همچنین از سمت شمال، شرق و غرب با سه اقیانوس مرز مشترک دارد که این مسئله موجب وجود دریاچه و رودخانه های زیاد در این کشور می شود. بیشتر پارک های ملی کانادا دارای رودخانه و طبیعت آبی می باشند. 

مذهب کانادا

همانند تمام کشورهای اروپایی، غالب جمعیت کانادا دارای مذهب مسیحی و کاتولیک می باشند.

البته حدود 3 درصد مردم کانادا پیرو مذهب اسلام می باشند که این درصد، بیشتر از مهاجرین این کشور تشکیل شده است.

برای انتخاب مقصد مهاجرت از میان ترکیه و کانادا چه مواردی باید مورد مقایسه قرار گیرند؟

برای انتخاب مقصد مهاجرت از میان ترکیه و کانادا چه مواردی باید مورد مقایسه قرار گیرند؟

حال که با اطلاعات کلی در مورد دو کشور کانادا و ترکیه آشنا شده اید، به مقایسه این کشورها و انتخاب بهترین مقصد برای مهاجرت خواهیم پرداخت. اولین اقدام برای مهاجرت، انتخاب کشور مقصد است و به منظور بهترین انتخاب باید حداقل 2 تا 3 گزینه مورد بررسی قرار گیرند.

دو انتخاب رایج بیشتر ایرانیان برای مهاجرت ترکیه و کانادا می باشند. ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و کانادا به علت مجاورت با آمریکا و ارتباط با کشورهای اروپایی معمولا اولین انتخاب ها برای مهاجرت می باشند. اما در نهایت برای مهاجرتی ساده باید یک مورد را از میان این دو کشور انتخاب کرد. در ادامه به مواردی که برای انتخاب بهتر باید بررسی شوند، اشاره خواهیم کرد.

انواع ویزا و قوانین دریافت آن

برای مهاجرت به هر کشوری، نیاز به ویزای آن کشور است. ویزا به منزله اجازه حضور در خاک کشور بوده و برای مدت زمان مشخصی صادر می شود. متقاضیان مهاجرت به کشورهای ترکیه و کانادا نیز نیازمند آشنایی با انواع ویزا در این کشورها می باشند. قوانین و شرایط دریافت ویزا در هر کدام از این کشورها متفاوت است و هر کدام انواع خاصی از ویزا با طول اقامت مخصوصی را به مهاجرین ارائه می کنند. 

هزینه های زندگی

دیگر موردی که در مقایسه ترکیه با کانادا برای زندگی باید مورد بررسی قرار گیرد، هزینه های زندگی در این کشورهاست. هزینه ها در تمام ابعاد زندگی مانند اقامت، خورد و خوراک، حمل و نقل و دیگر هزینه های اساسی زندگی باید مورد بررسی قرار گیرند تا فرد با توجه به توانایی خود بهترین مورد را انتخاب کند. 

شرایط تحصیل

شرایط تحصیل

دیگر موردی که می توان در مقایسه این دو کشور مورد بررسی قرار داد، تحصیل و نظام آموزشی آن هاست. به خصوص برای متقاضیان مهاجرت با خانواده، شرایط تحصیل از اهمیت زیادی برخوردار است. هر کدام از کشورهای ترکیه و کانادا قوانین به خصوصی را برای تحصیل فرزندان یک خانواده در مقاطع مختلف دارا می باشند که در صورت دارا بودن فرزند محصل یا قصد مهاجرت تحصیلی، بررسی دقیق این مورد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

اشتغال و کاریابی

مهاجرت به هر دلیلی که انجام شود، شامل هزینه هایی می باشد که نمی توان تمام  این هزینه را پیش از سفر فراهم کرد. بعد از سکونت در کشور مقصد، فرد باید با توجه به علائق و توانمندی های خود شغل و حرفه مناسبی را پیدا کند که حداقل هزینه های اساسی زندگی تامین شود. شرایط اشتغال در کانادا با ترکیه تفاوت هایی دارد که در مقایسه این دو کشور با یکدیگر باید این مسئله را مد نظر قرار داد.

فرهنگ و آداب و رسوم

در نهایت برای بسیاری از افراد، فرهنگ و آداب رسوم کشوری که قصد سکونت در آن را دارند، از اهمیت زیادی برخوردار بوده که در زمان انتخاب میان دو کشور ترکیه یا کانادا باید به آن توجه کرد.

مقایسه فرهنگ ها و تطابق با شرایط فرد می تواند انتخاب مقصد مهاجرت را ساده تر کند.

انواع ویزای ترکیه و کانادا چه تفاوت هایی دارند؟

انواع ویزای ترکیه و کانادا چه تفاوت هایی دارند؟

اولین موردی که برای سفر به یک کشور خارجی باید از آن اطلاع داشته و مقدمات آماده سازی آن را فراهم کرد، ویزای آن کشور است. برای مقایسه راحت تر مقصد مهاجرت از میان کشورهای کانادا و ترکیه، در این بخش از مقاله به بررسی انواع ویزاهای کشور ترکیه و کانادا و تفاوت های شرایط دریافت ویزا برای سفر به هر کدام از این کشورها خواهیم پرداخت.

انواع ویزای کشور ترکیه

برای سفر به ترکیه ویزاهای مختلفی وجود دارند. از انواع ویزاهای مهاجرت به کشور ترکیه می توان به ویزاهای زیر اشاره کرد:
ویزای گردشگر یا بازرگان
 ویزای رسمی
 ویزای تحصیلی ترکیه
 ویزای کار
مثل: ویزای پیوست خانواده و ویزای همراه تحصیلی ویزاهای دیگر 
دقت داشته باشیدشما می توانید تنها با داشتن پاسپورت ایران در این کشور می‌توان تا مدت ۹۰ روز بدون اخذ اقامت موقت ترکیه در این کشور به‌ قصد گردشگری حضور داشت. بعد از مدت ۹۰ روز باید نسبت به دریافت اقامت موقت ترکیه اقدام کرد.

انواع ویزای کشور کانادا

کشور کانادا نیز یکی از کاندیداهای اصلی متقاضیان مهاجرت به دیگر کشورهاست. برای سفر به این کشور نیز ویزاهای مختلفی وجود دارند که دریافت هر کدام شرایط به خصوصی دارند. ویزای کانادا، مجوز ورود به این کشور است.

متقاضیان سفر به کانادا می توانند انواع ویزاها برای اقامت در این کشور را به صورت ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای کاری، ویزای سرمایه گذاری و ... دریافت کنند. همچنین در مواردی متقاضیان می توانند از ابتدای حضور در خاک کانادا برای دریافت ویزای دائمی این کشور اقدام کنند.

مزایا و معایب زندگی و مهاجرت به ترکیه چیست؟

مزایا و معایب زندگی و مهاجرت به ترکیه چیست؟

زندگی در یک کشور خارجی همواره با چالش های مختلفی همراه است. به خصوص زمانی که فرد با شرایط کشور مقصد آشنایی نداشته و بدون انجام تحقیق دست به این کار بزند، مشکلات زیادی گریبانگیر وی خواهد شد. در بخش های قبلی گفته شد که امروزه بسیاری از ایرانیان، متقاضی مهاجرت به کشور ترکیه می باشند. مهاجرت به این کشور دارای مزایا و معایب مختلفی است که در این بخش در مورد برخی از آن ها صحبت خواهیم کرد.

مزایای مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به کشور ترکیه مزایای زیادی دارد. کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و راحت بودن رفت و آمد میان این دو کشور، چه برای مسافرت های تفریحی و چه برای سفر تحصیلی، انتخاب بسیاری از افراد است. از جمله مزایای مهاجرت به کشور ترکیه می توان به نزدیکی آب و هوای این کشور با آب و هوای ایران اشاره کرد.

ترکیه اغلب دارای آب و هوای گرم در فصل های بهار و تابستان است اما نسبت به ایران زمستان های سردتری دارد. همچنین قیمت مسکن در این کشور نسبت به کشور کانادا مناسب تر است که این مسئله به دلیل تفاوت نرخ ارز واحد ترکیه با کانادا نیز می باشد.

به دلیل توریستی بودن کشور ترکیه، دولت همه ساله هزینه زیادی را صرف گردشگری و بهبود وضعیت این کشور می کند. همسایگی ترکیه با ایران باعث می شود که فرهنگ ترکیه با ما وجه اشتراک زیادی داشته و این اشتراک به خصوص در مواد غذایی و ذائقه مردم ترکیه، بیشتر به چشم می خورد. 

معایب مهاجرت به ترکیه

به هر حال مهاجرت به ترکیه دارای معایبی نیز می باشد. به عنوان مثال تنوع مواد خوراکی خام در بیشتر شهرهای این کشور پایین بوده و آشنایی کامل با زبان این کشور به دلیل عدم تسلط به زبان انگلیسی در اغلب شهرها الزامی می باشد. پیدا کردن کار در ترکیه به دلیل تعداد بالای مهاجرین چندان ساده نیست.

یکی دیگر از معایب مهاجرت به ترکیه که با توجه به عقاید مذهبی ایرانیان گاها مشکل ساز است، آزاد بودن خرید الکل و وفور آن در فروشگاه های ترکیه است.

همچنین مردم محلی ترکیه نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی حساسیت کمی داشته و بی نظمی و بی قانونی در این حوزه معمولا برای مهاجرین مشکل ساز می گردد.

مهاجرت به کانادا چه مزایا و معایبی دارد؟

مهاجرت به کانادا چه مزایا و معایبی دارد؟

در ادامه مقاله مقایسه ترکیه با کانادا در مورد مزایا و معایب مهاجرت به کشور کانادا صحبت خواهیم کرد. کیفیت بالای زندگی در کانادا از مهم ترین دلایل تقاضای بالا برای مهاجرت به این کشور است. یکی از مهم ترین مزایای کشور کانادا، شهرهای پهناور و کم جمعیت آن است که به دلیل وسعت بالای این کشور می باشد.

مزایای مهاجرت به کشور کانادا

کشور کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای جهان است. همچنین بالاترین نرخ تبدیل و دریافت اقامت دائم مربوط به این کشور می باشد که به دلیل امتیازات و قوانین مهاجرتی آن است. زندگی در کشور کانادا مزایای زیادی دارد، از جمله این مزایا می توان به شرایط خوب آموزشی، کیفیت خدمات درمانی، امکانات رفاهی و ... اشاره کرد.

خدمات بهداشتی در کانادا کیفیت بسیار خوبی دارند، البته این خدمات کاملا رایگان نیستند اما برای راحتی شهروندان، بیمه سالانه بخشی از هزینه های درمان را پوشش می دهد. دیگر مزیت مهمی که کشور کانادا را به مقصد خوبی برای مهاجرت تبدیل می کند، نرخ پایین جرم و جنایت است. مطابق آمارها، کشور کانادا از نظر نرخ جرم و جنایت رتبه پنجاه و سوم جهان را دارا می باشد که این مسئله امتیاز مهمی محسوب می شود.

معایب مهاجرت به کشور کانادا

اما مهاجرت به کانادا نیز بدون عیب و مشکل نیست. به عنوان مثال سیستم درمانی این کشور در مورد برخی بیماری های خاص و سخت تنها در شهرهای بزرگ و مهم درمان را پوشش می دهد که در صورت ابتلا به این مشکلات، بیمار باید محل زندگی خود را تغییر دهد.

به علت وسعت بالای شهرها امکان رفت و آمد به بیمارستان وجود ندارد و تنها راه، تغییر محل سکونت است.

همچنین نسبت به کشور ترکیه کانادا قانونمندتر است و رعایت قوانین حتی در جزئی ترین مسائل نیز الزامی می باشد. آخرین نکته ای که می توان به عنوان عیب زندگی کانادایی مطرح کرد، سبک زندگی نسبتا گران و لوکس این کشور است.

تفاوت های سبک و کیفیت زندگی در کانادا و ترکیه چیست؟

تفاوت های سبک و کیفیت زندگی در کانادا و ترکیه چیست؟

هنگامی که افراد برای مهاجرت میان دو انتخاب مردد می شوند، به مقایسه ویژگی های زندگی در هر کدام از این کشورها می پردازند. تا اینجای مقاله مقایسه ترکیه با کانادا، در مورد برخی از مهم ترین مسائل که در این مقایسه باید مد نظر قرار گیرند، صحبت شد. همچنین به تفکیک در مورد مزایا و معایب زندگی در کانادا و ترکیه نیز توضیحاتی ارائه شد. با توجه به موقعیت جغرافیایی، قوانین کشوری و ... کیفیت زندگی در هر کدام از این کشورها متفاوت است. 

اصلی ترین تفاوت های سبک زندگی در کانادا و ترکیه

اگر بخواهیم کیفیت زندگی در دو کشور کانادا و ترکیه، به خصوص برای مهاجرین را بررسی کنیم، می توانیم به عنوان اولین مورد به سبک زندگی در این کشورها اشاره کنیم. نزدیکی به آمریکا و وجود شهرهایی مانند مونترال و تورنتو که همه ساله رویدادهای مهمی در آن ها برگزار می شود، باعث لوکس بودن سبک زندگی در برخی شهرهای کانادا می شود.

این مسئله علاوه بر هزینه بالاتر، مشکلاتی مانند تطابق فرهنگی را نیز به همراه دارد. در حالی که در کشور ترکیه حتی در مناطق اروپایی نیز می توان رگه هایی از فرهنگ آسیایی را مشاهده کرد که این باعث ارتباط بهتر ایرانیان با این کشور می شود.

دیگر نکته مهم در کیفیت زندگی این دو کشور، اهمیت قانون و رعایت آن در هر کدام از این کشورهاست. نسبت به ترکیه، رعایت قوانین در کشور کانادا از اهمیت بیشتری برخودار است.

البته این به معنی بی قانون بودن کشور ترکیه نیست، بلکه در کانادا حتی جزئی ترین مسائل نیز دارای قوانینی می باشند که رعایت آن ها حتی برای توریست ها الزامی است.

به عنوان مثال، میزان روغن و چربی اشباع که در رستوران ها برای پخت غذا قابل استفاده می باشد، توسط دولت تعیین می شود و تخطی از میزان تعیین شده شامل جریمه های گاها سنگین می شود.

از نظر هزینه های زندگی در مهاجرت به ترکیه یا کانادا، کدام کشور مناسب تر است؟

از نظر هزینه های زندگی در مهاجرت به ترکیه یا کانادا، کدام کشور مناسب تر است؟

اگر بخواهیم عوامل موثر در انتخاب مقصد مهاجرت را بررسی کنیم، شاید هزینه مهم ترین آن ها باشد. به خصوص برای افرادی که قصد مهاجرت دائمی به یک کشور را دارند، اطلاع از هزینه ها به منظور برنامه ریزی و بودجه بندی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این بخش برخی از مهم ترین هزینه های زندگی در کانادا و ترکیه را با هم مقایسه می کنیم.

هزینه خورد و خوراک

هنگامی که از هزینه های مهاجرت صحبت می شود، چند دسته هزینه به وجود می آیند. برخی از هزینه ها اساسی بوده و حتی در مهاجرت های کوتاه مدت نیز شامل می شوند که از جمله آن ها می توان به هزینه خورد و خوراک اشاره کرد. هزینه مواد خوراکی اولیه در کانادا بیشتر از کشور ترکیه است که این مسئله به دلیل آب و هوای سرد و صنعتی بودن کشاورزی در این کشور است. بنابراین هزینه هایی مانند رستوران نیز در این کشور نسبت به ترکیه بیشتر می شود.

هزینه مسکن

هزینه مسکن از دیگر هزینه هایی است که در مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و اقامت دائم باید به آن توجه کرد. هزینه مسکن در کشور کانادا نسبت به ترکیه بیشتر است. همان طور که در بخش قبل گفته شد، اغلب شهرهای این کشور سبک زندگی لوکس و گرانی دارند که این مسئله در هزینه مسکن نیز تاثیرگذار است. اما نسبت به کشور ترکیه بیشتر ساختمان های مسکونی کانادا مطابق با جدیدترین متدهای معماری ساخته شده و بافت سنتی ندارند. 

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در کشورهای ترکیه و کانادا به علت نزدیکی هزینه سوخت تقریبا مشابه است. اما در کشور ترکیه سفرهای بیرون شهری به علت فاصله کمتر شهرها هزینه کمتری دارند، در حالی که هزینه حمل و نقل در کشور کانادا به علت رفاه حال شهروندان در سفرهای درون شهری پایین تر می باشد.

هزینه تحصیلات

معمولا زمانی که افراد با خانواده اقدام به مهاجرت می کنند، هزینه تحصیلات نیز به سایر هزینه ها اضافه می شود. ریت و اعتبار دانشگاه های کانادا بسیار بالاتر از دانشگاه های کشور ترکیه است. به همین دلیل هزینه تحصیلات در این کشور نسبتا بیشتر است. البته به دلیل بین المللی بودن دانشگاه های کانادا و اعتبار بالای جهانی، مدرک دریافتی از این کشور در تمام کشورها قابل قبول می باشد. 

سایر هزینه ها

هزینه های دیگری مانند هزینه درمان، هزینه قبوض و ... وجود دارند که در یک مقایسه کلی کانادا نسبت به ترکیه گران تر است.

اما مسئله مهمی که در مورد تفاوت هزینه ها وجود دارد، تفاوت میزان حقوق و فرصت های شغلی در این دو کشور است. کشور کانادا با وجود وسعت زیاد، جمعیت پایینی دارد. به همین دلیل حتی مهاجرین نیز در این کشور فرصت اشتغال را پیدا خواهند کرد. در حالی که پیدا کردن کار در ترکیه به دلیل نیروی انسانی زیاد چندان ساده نیست.

ترکیه و کانادا از نظر نظام آموزشی و مهاجرت تحصیلی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

ترکیه و کانادا از نظر نظام آموزشی و مهاجرت تحصیلی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

یکی از امتیازات دو کشور ترکیه و کانادا که در انتخاب آن ها برای مهاجرت نیز تاثیر زیادی دارد، وجود دانشگاه های معتبر از نظر سطح علمی است که دانشجویان بین المللی نیز امکان تحصیل در آن ها را دارند. با این حال از نظر اعتبار نظام آموزشی و سطح مدارس و دانشگاه ها، تفاوت هایی میان ترکیه و کانادا وجود دارد که در ادامه برای مقایسه راحت تر این دو کشور در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

اهمیت تحصیل بین الملل

اهمیت تحصیلات در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. مشکلاتی مانند بیماری جهانی کرونا ثابت کرد که با وجود برخورداری از بهترین تکنولوژی ها نیز باید دانش را مطابق با پیشرفت زمان، به روزرسانی کرد. تحصیلات در تمام کشورها از سطح پیش دبستان و ابتدایی آغاز و به مقاطع عالی دانشگاهی ختم می شود. معمولا از سن 7 سالگی افراد وارد مدارس شده و با سپری کردن هر سال به مقطع بالاتر وارد می شوند. گاهی اوقات خانواده ها برای افزایش سطح علمی فرزندان خود تمایل به تحصیل آن ها در مدارس بین المللی دارند.

این مسئله امتیاز ورود به بهترین دانشگاه ها، دریافت اقامت دائمی و اشتغال در بهترین کشورها و مراکز را به همراه دارد. در هر مقطعی بعد از دبستان، امکان تحصیل در دانشگاه های بین المللی و دیگر کشورها وجود دارد. تنها شرایط پذیرش در مقاطع مختلف متفاوت است که در مورد کشور کانادا و ترکیه به شرح زیر می باشند.

نظام آموزشی کانادا

نظام آموزشی کانادا در مقاطع پیش از دانشگاه از 5 سال تا 17 سال است. سیستم آموزشی دوران پیش از دانشگاه به صورت 4 دوره سه ساله می باشد که از سطح 1 تا 11 را شامل می شود. مقاطع آموزشی شامل سه سال ابتدایی، سه سال راهنمایی، سه سال دبیرستان مقدماتی و 3 سال دبیرستان و پیش دانشگاهی می باشند.

بعد از اتمام تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی، دانش آموزان وارد دانشگاه می شوند. سن دوران ابتدایی تا دانشگاه در استان های مختلف متفاوت است اما میانگین آن بین 6 تا 16 سال می باشد. بعد از اتمام دبیرستان، بسته به علاقه و توانایی، دانش آموز می تواند وارد مقطع لیسانس شده یا به کالج های فنی رفته و برای ورود به بازار کار تخصصی را فرا گیرد.

مقاطع دانشگاهی در کشور کانادا از لیسانس که معمولا 3 تا 4 سال زمان می برد، آغاز و به دکترا ختم می شود. در برخی از ایالت های کانادا مدرک پیش دانشگاهی باید از کشور کانادا دریافت شود. به این منظور دانشجویان بین المللی باید به مدت 2 سال در مقطع پیش دانشگاهی و سال آخر دبیرستان تحصیل کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است، بورسیه های مختلفی که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد نیز این هزینه را تا حد زیادی کاهش می دهد.

نظام آموزشی ترکیه

برخلاف کشور کانادا، تحصیلات در مقاطع پیش از دانشگاه ترکیه به 3 دوره چهار ساله تقسیم می شوند. 4 سال مقطع ابتدایی، 4 سال راهنمایی، 4 سال دبیرستان و پیش دانشگاهی. دانش آموزان با مدرک فنی حرفه ای بعد از پایان دبیرستان می توانند وارد دانشگاه شده و ابتدا برای تحصیل در مقطع کاردانی اقدام کنند،

سپس برای ورود به مقطع لیسانس در آزمون مخصوص شرکت کرده و در صورت پذیرش در هر مقطع به مقاطع بالاتر راه پیدا کنند.

دوره ارشد در کشور ترکیه نیازمند قبولی در آزمون ales است و در برخی رشته ها دارای پایان نامه و در برخی فاقد آن می باشد. بعد از ارشد، دانشجویان می توانند در صورت برخورداری از امکان تحصیل، تا مقطع دکترا ادامه دهند. زبان اصلی تدریس در دانشگاه های ترکیه زبان انگلیسی بوده و در برخی از دانشگاه ها زبان هایی مانند روسی یا فرانسوی نیز برای تدریس استفاده می شوند.

متقاضیان مهاجرت به کانادا یا ترکیه نیاز به آماده سازی چه چیزهایی دارند؟

متقاضیان مهاجرت به کانادا یا ترکیه نیاز به آماده سازی چه چیزهایی دارند؟

ایرانیانی که قصد مهاجرت به دیگر کشورها را دارند، باید در اولین مرحله ویزا یا مجوز ورود به کشور مورد نظر را دریافت کنند. به این منظور باید درخواستی به سفارت کشور مقصد ارائه شود که در این درخواست هدف از مهاجرت و نوع ویزا مشخص می گردد. برای دریافت ویزای کشورهای ترکیه یا کانادا بسته به نوع ویزا، مدارک و پیش نیازهای مختلفی مورد نیاز است اما کلی ترین موارد به شرح زیر می باشند.

گواهی توانایی مالی

یکی از مهم ترین مدارک برای دریافت هر نوع ویزا در کشورهای ترکیه و کانادا تاییدیه توانایی مالی متقاضی است. این تاییدیه بسته به نوع ویزا متفاوت است، همچنین سن و سال فرد نیز در مورد آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال در افراد زیر 18 سال باید یک سرپرست مالی معرفی شده که توانایی پرداخت هزینه های یک مقطع تحصیلی به طور کامل را داشته باشد. در غیر این صورت و در صورتی که فرد خود تامین کننده هزینه زندگی در ترکیه یا کانادا باشد، گردش مالی و موجودی حساب باید برای یک سال زندگی در این کشورها کافی باشد.

ترجمه مدارک تحصیلی

از دیگر مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به این کشورها می توان به مدرک تحصیلی و ترجمه آن اشاره کرد. چه برای مهاجرت کاری و پیدا کردن شغل مناسب و چه برای تحصیل در مقاطع بالاتر، برخورداری از ترجمه مدارک الزامی می باشد. در برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه های بین المللی کشور کانادا، این مدارک همزمان با سفارت باید برای دانشگاه مورد نظر نیز ارسال شود تا دریافت ویزا بر پایه پذیرش دانشگاهی انجام گیرد. 

گواهی سلامت و عدم سوء پیشینه 

گواهی سلامت متقاضیان و عدم سوء پیشینه از دیگر مدارکی است که برای مهاجرت های بیش از 6 ماه مورد نیاز می باشند.

در آقایان، علاوه بر این گواهی ها باید مدارک معافیت یا پایان خدمت نیز برای دریافت ویزا ارائه شوند.

در مقایسه ترکیه با کانادا کدام کشور از نظر فرهنگی برای مهاجرت ایرانیان مناسب تر است؟

در مقایسه ترکیه با کانادا کدام کشور از نظر فرهنگی برای مهاجرت ایرانیان مناسب تر است؟

یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب مقصد مهاجرت، فرهنگ مردم کشور مورد نظر و نزدیکی با روحیات مهاجر است. مهاجرت و دوری از خانواده به طور کل فرآیند ساده ای نیست و بسیاری از افراد در ابتدای ورود به کشور مورد نظر با حالات افسردگی مواجه می شوند. اما نزدیکی و تشابه فرهنگی مردم کشور مقصد می تواند تا حد زیادی مشکلات روحی و افسردگی بعد از مهاجرت را کاهش دهد.

طبیعتا همسایگی با کشور ترکیه، دین مشترک و زبان تقریبا مشترک با ترک نشینان ایرانی موجب نزدیکی فرهنگ این کشور به ایران می شود. اما مسائلی مانند عدم برقراری ارتباط مردم با مهاجرین و کمبود شغل مناسب می توانند مشکلاتی را برای مهاجرین ایجاد کنند. در کشور کانادا اما زبان بین المللی انگلیسی، زبان مشترک و اصلی برای ارتباط با مردم است.

این کشور به دلیل سبک زندگی و ویژگی هایی مانند قانونمداری و سختکوشی در برخی نظرات به ایران شباهت داشته و از این رو مردم ایران می توانند خیلی زود با محیط آن وفق پیدا کنند.

البته وجود تعداد زیادی از ایرانیان در این کشور نیز بی تاثیر نیست تا جایی که برخی از محلات در شهرهای مهم کانادا مختص ایرانیان خارج از کشور می باشند.

از نظر یادگیری و سختی زبان، کشورهای ترکیه و کانادا چه تفاوت هایی دارند؟

از نظر یادگیری و سختی زبان، کشورهای ترکیه و کانادا چه تفاوت هایی دارند؟

همان طور که گفته شد، چه برای سفر به کشور ترکیه و چه برای سفر و اقامت در کشور کانادا، زبان مورد تایید سفارت، زبان انگلیسی است اما با این وجود یادگیری زبان های رسمی هر کشور نیز برای مهاجرت امری ضروری می باشند. اغلب مردم بومی در کشورهای مختلف، با زبان رسمی خود صحبت می کنند که این مسئله موجب می شود تا فرد حتی در رفع نیازهای روزمره نیز دچار مشکل شود. در کشور کانادا تقریبا 50 درصد مردم به زبان انگلیسی صحبت می کنند، البته باقی افراد نیز تا حدی به انگلیسی تسلط دارند اما زبان اصلی به عنوان زبان رسمی دوم این کشور، توسط آن ها بیشتر به کار گرفته می شود.

بنابراین افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، بهتر است در کنار زبان انگلیسی به زبان فرانسوی نیز تسلط پیدا کنند.

یادگیری این زبان در صورت تسلط کامل به انگلیسی بسیار ساده است. کلمات مشترک میان زبان های انگلیسی و فرانسه بسیار زیاد است که این نکته در یادگیری سریع تر موثر می باشد. یادگیری زبان ترکی اما به دلیل تفاوت با زبان های فارسی و انگلیسی کمی سخت تر است. این زبان اصطلاحات زیادی داشته که برای محاوره روزمره باید به آن ها تسلط داشت.

ترکیه یا کانادا، کدام یک برای مهاجرت ایرانیان مقصد مناسب تری است؟

ترکیه یا کانادا، کدام یک برای مهاجرت ایرانیان مقصد مناسب تری است؟

در آخرین بخش مقاله مقایسه ترکیه با کانادا، در مورد پرسشی که از ابتدای این مطلب به دنبال پاسخگویی به آن بودیم، صحبت خواهیم کرد که ترکیه یا کانادا، کدام بهترین مقصد برای مهاجرت ایرانیان است. در مقایسه ترکیه با کانادا در بخش های قبلی دریافتیم که هزینه های زندگی در کشور کانادا کمی بیشتر از ترکیه است. از این رو برای افرادی که قصد مهاجرتی کم هزینه را دارند، زندگی در کشور کانادا می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد

اما کیفیت زندگی در این کشور از هر نظر بالاتر بوده و این امکان نیز وجود دارد که با دریافت اقامت دائم، این کشور زودتر از کشور ترکیه بتوان به دیگر کشورهای اروپایی بدون نیاز به ویزا سفر کرد. زندگی در کانادا فرصت تجربه سبک زندگی در اروپا با هزیه پایین تر را برای متقاضیان فراهم می کند.

زندگی در ترکیه اما نسبت به کانادا ساده تر است اما در صورتی که فرد حداقل برای یک سال سرمایه کافی داشته باشد. در غیر این صورت به دلیل سختی پیدا کردن شغل مناسب ممکن است از نظر تامین هزینه های اساسی نیز با مشکل مواجه شود. به طور کل، می توان گفت که در انتخاب میان این دو کشور، فرد ابتدا باید شرایط خود را به طور دقیق مشخص کند.